Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

PH_AJH

Forum veteraan
Nou...ik kan niet steeds de draadjes van anderen blijven vervuilen dus ik maak mijn eigen draadje aan.

Na lang twijfelen en zoeken is het er dan toch van gekomen; ik heb mijn eerste brandstof vliegtuig :D.
De reden; ik sleepte tot nu toe met onze Taxi Cup II op elektro. Dat gaat prima maar we lopen toch tegen de beperkingen aan. Mijn zoon Ronan vliegt inmiddels met al mijn zwevers maar de Ka-8b en de Minimoa zijn net een maatje te groot voor de Taxi. En als Hendrik dan niet aanwezig is kunnen we dus niet omhoog. Dat is nu opgelost!

Via dit forum heb ik een oude maar goede Big Lift op de kop getikt. Er staat een 26cc RCG motor op.

130106_BigLift012_zps6631bd58.jpg


Ronan is er ook wel wijs mee....

130106_BigLift015_zps3cd27911.jpg


We hebben hem inmiddels ingevlogen en er de eerste sleepjes mee gedaan. Klein beginnen, dus de Barracuda van Hendrik en onze eigen Cirrus 75. Dat ging uitstekend.


Zoals dat gaat als je een vliegtuig van een ander overneemt ben ik wat dingen gaan veranderen.

Allereerst heb ik het zwaartepunt véél verder naar achter gelegd. De tank ligt nu op het zwaartepunt en ook de accu is naar achter verhuisd. Voor de aansluitingen van de aileronservo's heb ik groene MPX stekkers met hotglue in de romp en vleugels gelijmd. Zit prima vast en blijft enigszins flexibel.

130108_BigLift007_zpsa063f435.jpg


De originele sleepkoppeling zit op een onhandige plek; je moet de servo dan ergens achter de voorruit plaatsen en ik ben persoonlijk ook niet weg van de sleephaak zo hoog en op het zwaartepunt. Dus heb ik een extra spant gemaakt met sleepkoppeling aan de achterzijde van de vleugels.

130104_BigLift002_zps6bf39ba8.jpg


130108_BigLift003_zps95b11959.jpg


De ruimte achter de motor is nu vrijwel leeg. Eerder zat daar de tank. De aansturing van het gas gebeurde met een stalen bowdenkabel die in heel wat bochten lag. Nu is dat een directe aansturing. Zonder speling en zonder wrijving, wat de gasrespons véél prettiger maakt. Op de carburateur zit een extreem kort heveltje dus ook aan de servokant heb ik dat veel korter gemaakt. Het gas is nu met name onderin véél beter te doseren.

130108_BigLift005_zps981e58fb.jpg


Je ziet in de motorruimte nu nog de ontstekingsaccu en de mechanische schakelaar. Dat ga ik vervangen voor een IBEF van Bigplanes.nl. Naast dat me dit een accu scheelt is het veel veiliger. Ik kan de motor nu niet betrouwbaar uit krijgen. Op de één of andere manier blijft de motor heel zachtjes door lopen als de gasklep helemaal dichtgetrokken is (en ja, ik heb de aanslag al helemaal teruggedraaid - maar zelfs dan slaat hij net niet af....).

De motorkap is helaas ernstig verbouwd, daar zal ik tzt nog een andere voor maken. Achter deze grote opening zit trouwens een stangetje waarmee je de ontstekingsschakelaar aan en uit kunt zetten.
Ik denk er over een reso pijp te monteren. De motor zal dan denk ik een kwart slag moeten draaien, helaas zitten de stelschroeven van de carburateur dan aan de onderzijde....niet echt handig ben ik bang.

130108_BigLift002_zps77318700.jpg


Er staat nu een Graupner G-Sonic 18x6 op. Ik heb nog geen toerenteller maar zo te horen trekt hij dit erg makkelijk. Volgens de specs zou er een 18x8 op horen - ik weet niet zeker of dat ook prettiger sleept. Ik denk het niet eigenlijk.
De uitlaat heeft wat weinig demping zoals in het filmpje ook wel te horen was.

130108_BigLift006_zps6c894687.jpg


Ik heb de nylon touwtjes die van het kielvlak naar het stabilo waren gespannen vervangen door koolstof buisjes van 4mm.

130108_BigLift001_zpsfd7feab7.jpg


Tijdens het slepen zondag viel me wel op dat dit een heel stuk makkelijker is dan met de veel lichtere en kleinere Taxi. Ik denk dat dat een hele goede leerschool is geweest.
Nou...dat was het voor nu. Ik heb nog even geen vragen maar als er opmerkingen zijn hoor ik die graag :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
NICE :)

Dat heb je weer snel geflikt Arjan, maar dat zijn we gewend van je:wink:.

Mooi dat we lekker kunnen slepen.

groet



Terence

PS twee grijnzen op 1 foto
 
Arjan,

Ik ben blij dat je deze Big Lift gekocht hebt. Nu weet ik dat mijn zwevers met gemak omhoog kunnen. Heb zowieso het voornemen om vaker op de club te komen, zeker als er gesleept kan worden. Ik kan niet wachten om er mijn zwevers er achter te knopen.

De motor trekt de prop idd met gemak, persoonlijk zou ik daar niets aan veranderen. Hij draaid mooi, én niet te snel.
 
Heb van balsa, glasvezel en epoxy een nieuwe motorkap gemaakt. Staat wel beter

130117_BigLift002_zpsad4821bb.jpg


130117_BigLift001_zpsd5254a19.jpg


Ik moet alleen nog iets verzinnen om bij de choke te komen (er moet een gat in de kap, of ik moet er een servo op zetten, of ik moet een stangetje maken wat ergens bereikbaar is. Hoe hebben anderen dat....?

De kleur weet ik ook nog niet. Misschien wel oranje, lekker opvallend :-)

130117_BigLift003_zps711066d5.jpg


De Wike-RC IBEF zit er inmiddels in, werkt perfect. Ontstekingsstroom komt nu vanaf de boordspanning en de ontsteking is op de zender uit te schakelen.

Heb tevens een Graupner HoTT General Air Module besteld. Daar zit standaard al een vario in wat wel handig is met afzetten van zwevers. Maar er komt ook een optische toerental-sensor aan vast want een toerenteller heb ik niet, en de balanceerstekker van de lipo voor de boordspanning kan er ook op.
En dan heb ik dus op mijn display toerental en zicht op de toestand van de accu. Lijkt me allebei wel fijn :-)
 
Ja, kan heel goed zo, lekker strak gemaakt.
Die hott mannen maken er wat moois van, je kan het zo gek niet bedenken of je kan je setje uitbreiden met mooie modules.
Als je gat maakt voor de shoke, dan wordt het een flink gat zeker? Een servo is wel het makkelijkste, maar das ook wat..
 
Ontsteking op een aparte accu zetten.
De ontsteking trekt met pulsen stroom, hierdoor ontstaat inductie spanning wat voor storing kan zorgen als je radio ook op dezelfde accu zit.


Choke kan met stangetje of servo.
 
Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

Ontsteking op een aparte accu zetten.
De ontsteking trekt met pulsen stroom, hierdoor ontstaat inductie spanning wat voor storing kan zorgen als je radio ook op dezelfde accu zit.


Choke kan met stangetje of servo.

Maar daar heeft hij nu een IBEF voor gebruikt toch?

Mooi gedaan Arjan! Ziet er strak uit!
 
Dat valt op zich nog wel mee, was mij al opgevallen na de eerste vluchten. Ik hoef steeds maar erg weinig bij te laden.
Ik ben tot deze keuze gekomen na het lezen van DIT DRAADJE (in de eerste post, het stuk over stroomopname) en heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in.

De enige zwakke schakel zou inderdaad het leegtrekken van mijn lipo (waar een 5A BEC aan zit) kunnen zijn. Maar via de telemetrie kan ik mijn accuspanning uitstekend volgen dus die is "gecovered":-).
 
Totdat je wat draden naast elkaar legt. Dan zit je weer met die inductiespanning.
Dus leg je bekabeling goed.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.
 
Heb je de link gelezen? Het filter zit zo dat de inductiespanning waar jij bang voor bent kleiner is dan die van een servo. Echt waar :-)
 
Nou...alles zit er in. De General Air Module is wel gaaf. Ik kan de accuspanning vóór de BEC zien (dus de echte accuspanning), de individuele celspanning van de lipo, de door de BEC afgegeven spanning, de stroom die de ontvanger/servo's en ontsteking in totaal opnemen, de verbruikte accucapaciteit, toerental.....Hij zit hier rechts onderaan.

130118_BigLift002_zpsf4ff3132.jpg


De kap begint ook zijn vorm aan te nemen. Rechts op de kap zit de optische sensor voor het bepalen van het toerental. Het kleine pennetje is de choke.

130118_BigLift003_zpsa9c18ff0.jpg


De andere kant is ook wel strak. De wielen zijn nu iets groter, 125mm Kavan's in plaats van 100mm. Staat hij iets hoger op z'n poten. Ik vind het al met al een hele verbetering,

130118_BigLift001_zps9139d9c8.jpg
 
Klaar :-)
130118_BigLift012_zpsa2903eca.jpg


130118_BigLift011_zps9efbe23b.jpg


Het duurde zo'n drie kwartier voordat ik door had dat mijn mooie choke-stangetje een eindje te kort was en het apparaat dus niet op de choke ging. Toen dat eenmaal gefixed was liep hij bijna gelijk.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top