"Eerste" circuit ervaring

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Thybaut, 14 sep 2005.

  1. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    7 Maanden geleden heb ik mijn eerste RC-auto gekocht, een Mugen MSX-3. Tot voorkort reed ik daar altijd mee op een parkeerplaats.
    Mijn eerste circuit rondjes reed ik tijdens de RC-Junkies meeting in mei. Dit was niet zo'n groot succes omdat ik bijna geen rondje op het asfalt kon blijven en ook veel last had van storing op het rechte stuk.
    maar ondanks dit begon ik steeds meer geiterreseerd te raken in de "professionele" RC-sport (NK's, EK's en WK's).
    Ik ben dit seizoen naar de NK's 1:8 op Real '80 geweest. Ik kan iedereen aanraden om eens zo'n wedstrijd te bezoeken want het is zeer spectaculair.
    Na de vorige NK 1:8 heb ik besloten mij volledig te richten op de RC-sport en ben dus ook lid geworden van Real '80.
    Ik heb toen ook maar de Graupner XS-6 zender en een snelle digitale servo aangeschaft, omdat ik niet tevreden was met de standaard besturing.
    Ik had afgelopen dinsdag uitgekozen om mijn eerste rondjes te rijden bij Real '80.
    Door mijn vorige ervaring op het circuit ging ik er met niet al te hoge verwachtingen heen en verwachte ik meer in het gras dan op het asfalt te staan.
    Ik weet niet of het door de nieuwe besturing of door meer ervaring kwam, maar het ging echt geweldig. In twee uur tijd ben ik maar 2 keer in het gras beland.
    de auto deed precies wat ik wilde en daardoor kon ik mij volledig concentreren op het rijden van de ideale lijn. Het geeft echt een kick om bochten zo scherp mogelijk aan te snijden en mooi vloeiend te rijden. Ook de grip op het circuit was vele malen groter dan op de parkeerplaast.
    bovendien is een rijdersstelling toch wel erg prettig.
    Kortom ik kom nooit meer op een parkeerplaats nu ik dit meegemaakt heb.

    PS: Ik wou dit gewoon even kwijt.

    Groeten,
    Maarten
     
  2. alfaracer

    alfaracer Guest

    heel fijn om zoiets te lezen ! :thumbsup:
     
  3. Niwla

    Niwla Guest

    Gaaf hoor!

    Ik ben sinds mei geregeld op het circuit te vinden als toeschouwer tijdens races (m.a.w. nog geen wedstrijd gemist sinds dien) :D
    Heel binnenkort hoop ik mijn eerste 1/10 brandstof aan te schaffen en ik wil ook absoluut daar op het circuit rijden! Ik heb nog niemand als helper maar ik ga er van uit die binnen de vereniging wel te kunnen vinden. Ben jij afgelopen dinsdag in je eentje geweest ?


    Heel veel plezier en wie weet treffen we elkaar binnenkort :wink:
     
  4. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Ik was inderdaad in mijn eentje, maar dat gaat prima hoor. ik was expres in de ochtend gegaan omdat het dan lekker rustig zou zijn zodat ik als rookie niet tegen anderen zou aanrijden. ik denk dat we elkaar dan nog wel tegen komen, kunnen we elkaar helpen.
     
  5. Niwla

    Niwla Guest

    Wel goed voor je conditie als je er ieder rondje minimaal 1x af ligt. Iedere keer die trap op en af :D
     
  6. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Kijk eens aan weer een 1:10 rijder erbij.
    Hij gaat lekker.
    Ik zie je wel een keer op real80.

    M.v.g. Mark
     
  7. Niwla

    Niwla Guest

    Nog even en we hebben een heuse competitie :D (als ik eenmaal mijn auto in elkaar heb :? :D )
     
  8. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Ik heb gisteren met Kampo Scholte gepraat en die zei dat als er mindstens 5 1:10 brandstof rijders zijn ze weer clubwedstrijden in die klasse gaan houden.
     
  9. Niwla

    Niwla Guest

    Ja, dat heeft hij mij eergister ook verteld. :wink:

    En we zitten dus al op 3 :D
     
  10. Bas janssen

    Bas janssen

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    416
    Locatie:
    beesel
    leuk om te horen als je inderdaad een keer op cicuit rijd is het direct een verslaving
    het probleem is wel vaak dat de motor niet goed loopt

    maar ik heb nu een competitie motor en die loopt veel beter en is makelijker in te stellen

    laat je wel niet staren naar die dure spullen van andere want al snel wil je ook het beste van het beste (is wel leuk als je geld hebt)

    veel plezier verder

    groejtes Bas :D :D :D
     
  11. transparent

    transparent Guest

    Oke, ik had dus laatst ook mijn eerste circuit ervaring. Ik had dit op mijn site gepost, maar ik dacht misschien is het ook wel leuk om hier te posten.

    28 Augustus was het dan de 'grote dag'. De eerste circuit ervaring voor mijn HPI RS4-3. Ondanks dat de rest van RC Westland naar de normale meeting gingen, ging ik samen met Marijn naar Rucphen om eens een echt circuit te proberen. Hoe dit verliep, lees je hier. Druk op "lees meer".

    's ochtends de spullen allemaal bij elkaar gezocht. De batterijen uit de lader gehaald. Alles gecheckt en op naar Rucphen.

    Na ongeveer een uurtje rijden kwam in Rucphen. Ik werd opgevangen door Ferdi, waarmee ik van te voren had afgesproken dat ik deze zondag kon rijden en dat ik dus een trainingkaart kon krijgen voor die dag.

    Ferdi legde me rustig alle regels uit, een andere man (sorry ben zijn naam vergeten) vertelde me dat ik gewoon maar moest gaan rijden en wanneer de 1:5 rijders me niet genoeg ruimte gunde ik hem maar moest roepen, dan zou het het wel even 'regelen'. Gelukkig hoefde ik van dit aanbod geen gebruik te maken, want de rijders hielde uit zichzelf al rekening met mij en ik met hen. Zo hoort het immers ook :).

    Oke, allereerst de trainingskaart ingevuld met mijn frequentie. Deze aan het bord gehangen en mijn spulllen uitgestald.

    [​IMG]

    Leuk joh, even het circuitje in mijn eentje testen. Het was gelukkig niet zo'n drukke zondag dus ik kon eerst even mijn auto en het circuit een beetje testen.

    [​IMG]

    Op een gegeven moment hoorde ik al meer lawaai. En tweede rijder kwam op de baan. Nu met een 1:5. Blijft altijd leuk. Nou op een gegeven moment werd ik dus met gemak voorbij geblazen. Blijven toch altijd een hoop power geven deze FG's :).

    [​IMG]

    En ingehaald....

    [​IMG]

    Rondje, na rondje....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn bevindingen:
    + Goede grip
    + Leuk om het bochtenwerk te oefenen
    + Leuker dan doelloos rondjes rijden op de parkeerplaats
    + Gezellig, leerzaam

    - Mijn RS4 is niet de geschikte circuitauto, weliswaar leuk om er mee te rijden, maar je moet geen competitiesnelheden van deze auto verwachten. Vooral niet in de standaard uitvoering. Een twee versnellingsbak zal al veel uit hebben gemaakt ;).
    - Daarom geen echte race meegemaakt, ik werd er simpelweg gewoon uitgereden. En niet om mijn stuurmanskunsten, maar door het technische aspect.
    - Rucphen ligt helaas niet naast de deur....

    Al met al een goede ervaringen die ik zeker elke modelbouw fan met een eigen on-road wagen kan aanbevelen. Je wordt goed opgevangen en de meeste mensen zijn erg bereid om jou te helpen en veilig over de baan te sturen. Wij hebben zelf het geluk gehad om ook even met een 1:5 wagen te rijden. Zeer aardig van deze meneer, en hierdoor hebben we dit ook mogen ervaren. Bedankt!
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nou dan zijn we er!
    Ik wil namelijk ook wel meedoen, en mijn oudste zoontje Dennis ook, dus hebben we er vijf, dus kunnen we clubcompetitie rijden!! Leuk!

    Trouwens heel fijn om te horen dat de allereerste aanzet door de RC-Junkies meeting is gegeven, dat is precies waarvoor we die meetings organiseren!
     
  13. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Mijn maat rijdt ook 1:10. Ook een kyosho FW-05-S.
    Dus dat zijn er al 4

    M.v.g. Mark
     
  14. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Hmmm.... Je was me net voor Jaap.
    Maar we kunnen dus een 1:10 brandstof klasse opstarten. Leuk ik wil wel meedoen.

    M.v.g. Mark
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Me too!
    Ik start dan met de Associated NTC3 en Dennisje met de OFNA LD3 Pro, en eventueel kunnen we ook gewoon voor de kyosho's kiezen met een iets beter motortje....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan dit topic ge-topped worden voor al die doemdenkers die het rijden op parkeerplaatsen leuker vinden :?: ;)

    Fantastische verhalen, zo moeten er meer komen.
     
  17. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Heel mooi! op eenzelfde manier ben ik ook begonnen met het echte rijden, na een aantal jaren op parkeerplaatsen rondgereden te hebben ben ik vorig jaar april eens naar de open dag van ERCE gegaan, mijn eigen autos had ik niet mee omdat ik dacht dat ik toch niet mee kon rijden... heb toen met een super trage auto van willies modelbouw gereden en vond het super!

    en toen eind augustus was het echt begonnen, met mijn ta04 en de gs sut naar de meeting van RC-junkies in groningen, en ja ik was verkocht!

    Eind van het jaar een leuke auto gekocht (trf415) en echt serieus wezen gaan rijden, ben daarna nog een keer op de parkeerplaats geweest maar vond het eigenlijk niet spannend meer, pionnen zijn heel anders dan een echte geprepareerde bocht!

    ik wil niks meer anders, circuitrijden is gewoon zo gaaf! ik wil iedereen aanraden het een keer te proberen, een dagje rijden kost zo'n 5-7 euro voor een dag! Of ga naar een meeting op een circuit!

    Het maakt niet uit of je wel of niet kan rijden, als je oplet op anderen doen zij dat ook op jou!

    Wel een kleine waarschuwing: hele grote kans dat je nooit meer anders wilt! 8)
     
  18. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Lijkt me leuk om clubwedstrijden te rijden, helaas ga ik, als ik mijn examen haal volgend jaar naar Delft, en zou ik de laatse 2 wedstrijden misschien niet kunnen rijden.
    Ik zie wel dat ik met de langzaamste auto rij, maar daar kan ik misschien nog wat aan doen doormiddel van een andere motor, 2bak en stabilatoren (als ik genoeg geld bij elkaar schraap).
     
  19. Bas janssen

    Bas janssen

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    416
    Locatie:
    beesel
    nah ligt eraan hoe je stuurt als je een beetje goed kunt sturen haal je nog super snelle auto's in

    bij ons op de club ook ooit begonnen maar k kon al redelijk een rondje rijden maar toen ik tegen andere ging rijden gingen die allemaal plankgas
    en lagen er bij iedere bocht uit

    gewoon vloeiend rijden en de race uitrijden dan kom je echt al super ver heb ik gemerkt

    mijn eerste keer op het circuit toen het nog niet helemaal klaar was
    [​IMG]

    dit is het circuit waar ik rijd
    [​IMG]
    dit is op een vliegbasis hier heb je zoveel plaats dat je met gemak je topsnelheid kun testen 8)

    er moet alleen nog wat meer gereden worden op de baan zodat er rubber op de baan komt

    groejtes Bas :D :D
     
  20. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    he waar is die baan? zal vast niet hier in nederland liggen.
    wel leuk een onroad met offroad ernaast.

    ik dacht dat PK ook zoiets had vroeger (ook binnen en buiten dacht ik)
     

Deel Deze Pagina