Eerste CP kopen, eerst starten met sim?

Binnen vliegen is ook relatief vind ik.

Ik vloog prima binnen in de sporthal met de mcpx BL maar voor binnen in de woonkamer bijvoorbeeld vind ik de mcpx v2 al te groot. Daarvoor heb ik de nano cpx.

Ik ben ook nog een noob met heli's:rolleyes:

Maar de beste aanschaf zal zeker een sim zijn! Ik heb zelf phoenix v4 met een dx6i , daarmee vlieg ik ook met de blade nano cpx , voor een 6ch is het ideaal om te leren de crash kosten zijn uiterst laag !

Ik heb zelf nog een brushed versie en dat bevalt me heerlijk zolang er geen wind is:o

Ik heb er een belt cp v2 klaar staan voor als ik de besturing volledig beheers :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk zou ik een Brushed Blade mcp-x nemen.
Want als beginnend piloot heb je een Brushless en daarmee duurdere versie niet eens nodig.
Zelfs met de Brushed mcp-x heb je al vermogen zat.
Die Double Brushless is wel leuk maar als je op voorhand al weet dat je de mcp-x wilt gaan inzetten om puur het vliegen mee te leren en daarna wilt overstappen op een groter formaat CP heli waarom zou je dan voor zo'n Double Brushless mcp-X gaan?
Beetje onnodig en zonde van je extra centen lijkt me.
En wat de slijtage slag betreft van de Brushed versie dat valt toch echt wel mee hoor.
Het hoofd en staart motortje gingen bij mij gemiddeld zo'n 200 vluchtjes mee.
Ik hield ±5 minuten als vluchtje aan.
Reken maar uit en het vervangen ervan is een eitje en kost niet de hoofdprijs.
Oja.....mocht je wel een Double Brushless versie nemen en nadien willen verkopen houd er dan terdege rekening mee dat je er niet al teveel meer voor terugkrijgt.
Zo gaat dat helaas in deze hobby.
Vandaar mijn advies voor een Brushed versie van de mcp-X.
Kost je een schappelijk bedrag en is inmiddels bewezen goed.
Ik zal mij hier maar wijzelijk behouden van commentaar op het niet zo'n fijne staartgedrag van de Doubel Brushless mcp-x van wat ik zo lees rondom mij heen op Forums.
En als beginnend vlieger wil je toch echt geen constant gezemel en ge-emmer hebben om dat staartje strak te krijgen en te houden.
Sukses met je keuze.
Vr Gr D

De bl is ook wat kwetsbaarder dan de brushed

Ik heb de brushed ook al een stevige tijd, heb er eigenlijk nooit iets aan kapot gekregen.
Alleen wat schrammetjes her en der, verder niets.

Eerste crash met de bl had ik meteen een kapotte swash. Hij is ook een tik groter
En hij is van nature wat schichtiger.
Temmen kan wel, alles kan..
Maar je moet ook nog even vliegen om het te testen, zou jammer zijn als iedere hooverpoging meteen een klap geeft;-)

Als je de bl wilt, gewoon doen..
Wel erg houden dat deze stevig getemd moet gaan worden in de zender

Ik zie niet in waarom je de heli zou willen verkopen na een tijdje. Deze heli blijft voor ieder niveau wat wils houden. Ik kan natuurlijk niet in het budget van iedereen kijken maar voor mij was niet eens een overweging om de brushed versie te nemen. Niet omdat daar iets mis mee is, integendeel, maar ik vind de BL motoren een geweldige uitvinding. Meer rendement en meer power, helaas alleen wel duurder. En je kunt meteen doorvliegen na een vlucht.

Moet wel zeggen dat ik het geen huiskamer heli vind, daar is ie net ff iets te snel voor (lees: voor mijn skills). Maar buiten vliegen gaat bij goed weer gaat prima.

Het verschil tussen de standaard en de BL versie is €32,5 bij de verkoper in België waar ik hem denk aan te schaffen.
Budget is eigenlijk voor me "no issue". Als het pakket zender + heli + alle andere benodigdheden nu €200 of €2.000 kost maakt me niet uit.
Maar ik ga natuurlijk ook geen zotte kosten doen. Wanneer blijkt dat die standaard mcpx v2 meer dan voldoet aan mijn verwachtingen en eisen dan is het gek €30 meer te betalen voor de BL. Heb ik weer €30 voor onderdelen opzij staan.

Wat zijn mij eisen:
- CP: beide versies zijn ok
- binnen vliegen (woonkamer bij slecht weer): voorkeur voor de standaard versie blijkbaar, al kan je de BL "temmen"
- buiten vliegen (zodra het enigzins mogelijk is): eerder de BL
- verscheidene lipo-ladingen na elkaar leeg vliegen (3 tot 5): de BL versie
- lesheli, dus moet relatief makkelijk te vliegen zijn (beetje stabiel toch) en redelijk crash-bestendig: hier lees ik dat de standaard versie sterker zou zijn. Maar heb al gehoord dat bv. de tail boom van de BL dikker en sterker is, dus dat is me niet geheel duidelijk

Ik ben niet van plan die heli te verkopen, al zeg je best nooit "nooit".

Heb zelf paar jaar geleden de Brushed versie mogen ervaren.
Vloog er veel mee en dagelijks.
Ik vloog er packje na packje mee tijdens een sessie.Dus geen (rook)pauzes tussen de vluchtjes door.
Op de hoofdmotor had ik een Heat-sinkje zitten om ietwat verkoeling te geven.
Toestel vloog werkelijk super goed voor het formaat en zelfs met de wind erbij buiten vond ik het zeer bijzonder dat zo'n formaat heli 'goed' te vliegen viel met de harde wind.
Wel zou het een optie kunnen zijn om bij de Brushed versie de staart boom iets te verlengen.
Daarmee krijg je een nog stabielere heli qua staartgedrag.

Ik kan helaas niet oordelen over de Double Brushless versie maar zo van wat ik lees zijn er nog wel wat issues met het staart gedrag.
Dat was bij de Brushed versie een stuk minder moet ik zeggen.
Ik bedoel nu de Tail Wag die vaak in de modellen van de Double Brushless kan voorkomen.
Stond op het punt een paar weken geleden er een Doubel Brushless mcp-X bij te halen.
Maar na veel lezen op buitenlandse Forums er toch maar van afgezien want het staart gedrag zat me niet lekker.
Om die reden mijn centen maar in een 2e Walkera V120D02S gestoken en die is werkelijk knake strak wat betreft het staart gedrag.
Als ik wel ergens op bagger is het een heli (klein of groot formaat) die constant last heeft van een kloterig staartje wat slecht of moeilijk goed te krijgen is.
En geloof me: ik zie het vaak om me heen gebeuren met zowel Micro heli's als met dikke 500 size Heli's.
Het goed en strak kunnen krijgen/houden van een staart is soms echt een drama.
Hoop dat je straks lekker kunt genieten van je heli en geniet van het vliegen ermee.
Vr Gr D

De tailboom van de BL is sterker maar de heli is ook sneller en zwaarder dus zal deze even vlug breken bij een crash.

Ik vloog bij de mcpx v2 makkelijk 5 lipo's vlak na elkaar zonder problemen.
Ik heb op ruw geschat 500 lipo's 1 maal de main motor en 1 maal de tail vervangen. Nu is we tail wel weer aan vervanging toe.

Er word bij de mcpx Bl ook geklaagd van tail wag bij hoveren simpelweg omdat deze heli ontworpen is voor keihard rondknallen.

Ik wil je nogmaals uitnodigen om te komen kijken. Ik ben vandaag vanaf 11 uur tot ... op de club in Hasselt.

Dan krijg je van mij de kans om de brushed mcpx zelf even uit te proberen.

Adres:
Diepenbekerweg 45B
3500 Hasselt

Ik ben zelf een paar maand geleden begonnen met een FP, dat is je idd dus rap "beu". Heb me toen een DX6i gekocht, samen met een Phoenix sim en Blade Nano cpx, dat was al wat anders.... Ik vond een tweedehands blade 450 3D, die nog niet gevlogen had, persoon had er enkel een paar grondoefeningen van Radds mee gedaan, en heb me daarna nog een nieuwe MCPX brushless bijgekocht... ik was al snel bezig met upgraden, alu swash, alu bladhoudertjes..... met andere woorden dit is een heel boeiende en verslavende hobby.
Intussen vlieg ik sinds kort zonder trainingsgear met de 450... en de Mcpx brushless gaat ook zeer regelmatig mee buiten... van de nano kan ik zeggen dat motortjes en batterijtjes snel "op" zijn ( dit is natuurlijk een persoonlijke mening)

Mijn advies : Spektrum DX6i, Phoenix sim en Mcpx brushless, men zegt soms dat deze wat te hevig is voor een beginner maar met enkele aanpassingen in pitch en throttle curve en dual rates en expo valt dit best mee. Men zegt soms dat een Mcpx brushless niet gemaakt is voor "tam" te zetten, en dit kan wel kloppen, maar het is in elk geval het helitje waarmee ik het meest vlieg en fun heb ( je kan er immers binnen ook mee hooveren), en langzaamaan zet je hem zelf wel minder "tam" en kan je een hele tijd verder met dit toestelletje... en er zijn natuurlijk veel betaalbare upgrades voor dit helitje, zodat je hem volledig naar jouw smaak kan zetten...:p :cool:

Peter

Tja, upgrades...

Let daar mee op..
Erg veel "upgrades" zijn puur visueel, voegen geen fluit toe. Alleen gewicht misschien.
Enigste werkelijk nuttige upgrade is de staartverlenging op de mcpx v2, of de 120sr staartmotor op de staart

Al die alu koppen en swashes zijn leuk, maar alu is niet perse sterker of beter
Alu buigt, dan kan de heli ruk vliegen zonder dat je meteen ziet waar het aan ligt

Al diegene die al aangeboden hebben om eens thuis of op de club te komen kijken wil ik alvast danken. Ik ga dit zeker nog doen maar ik zit met een nakende gezinsuitbreiding (kan voor alle momenten zijn) dus even andere dingen aan mijn hoofd. ;-)

Nu begin ik toch wat meer te neigen naar die mcpx v2 (brushed).
Als je zonder pauze 5 lipo ladingen kan leegvliegen (meer lijkt me niet nodig) en vooral belangrijk: geen last van tail wag dan begint brushless voor mij en voor dat toestel meer een coole optie dan een noodzaak te worden.

Ook lees ik op deBlade website net als bij Horizon hobby dat de mcpx v2 voor een "advanced" doelgroep is en die mcpx BL voor de "expert".
Misschien is de standaard versie dan toch beter voor me.

Durf hier glashard te zeggen dat jij straks met de aankoop van een mcp-X V2 Brushed versie absoluut geen buil zult vallen.
Sterker nog: ik zag vandaag op het veld een vader met zoon van 13 die zojuist een Blade mcp-X Double Brushless met DX6i had gekocht.
De zoon van 13 wilde ermee leren vliegen.
Wij hebben ze op weg geholpen met instellingen en met de Maiden van het toestel.
De knaap van 13 had overigens 0% vliegervaring.
Was voor het eerst dat ik een Blade mcp-X Double Brushless zag vliegen.
Toestel zag er optisch gelikt uit en het vermogen was beduidend meer dan een Brushed mcp-X.
Maar..........toch weer dat verrekte staartje.
Dikke Tail Wag zat erin en gaf hun het advies mee om of de staart te modificeren met een upgrade of zender settings aan te passen.
Want met de settings uit het boekje ging het toch echt niet lukken met dat staartje.
Een Blade mcp-X V2 Brushed zal je zekers minder Tail problemen geven.
Sukses.
Vr Gr D

Wat zijn mij eisen:
- CP: beide versies zijn ok het zijn 2 totaal verschillende heli's ondanks dat ze allebei mcpx heten, dat heet marketing
- binnen vliegen (woonkamer bij slecht weer): voorkeur voor de standaard versie blijkbaar, al kan je de BL "temmen"
de bl temmen is onzin. Je kan m wat minder toeren laten draaien of met dual rate en expo rommelen. Minder toeren op n zwaardere heli betekent dat t n nerveuze zeekoe wordt
- buiten vliegen (zodra het enigzins mogelijk is): eerder de BLonzin. Beter gezegd nog: de BRUSHED hangt veel beter bij dezelfde wind en vertrouw me, ik heb m bijna in alle afgelopen jaar voorgekomen windcondities buiten gevlogen
- verscheidene lipo-ladingen na elkaar leeg vliegen (3 tot 5): de BL versie Alweer een misvatting
- lesheli, dus moet relatief makkelijk te vliegen zijn (beetje stabiel toch) Een heli is niet stabiel, alles wat stabiel is is niet wendbaar. Een MCPX is relatief lastiger te hanteren dan een grotere. Omdat je bij n micro minder bang bent om te crashen ben je relaxter op de sticks.en redelijk crash-bestendig: hier lees ik dat de standaard versie sterker zou zijn. Maar heb al gehoord dat bv. de tail boom van de BL dikker en sterker is, dus dat is me niet geheel duidelijkBijna alles aan allebei is redelijk foolproof te maken. Ik heb destijds door gebrek aan onderdelen de staartboom van de mcpx vervangen door n satestokje. Als je 1 meter carbon vliegerstok haalt heb je genoeg tailboom voor de rest van je leven

Ik ben niet van plan die heli te verkopen, al zeg je best nooit "nooit".

Wat ik irriterend vind aan allebei: al te vaak binding kwijt met tx, ligt misschien aan mijn tx maar n maat van me had dat ook met die van hem. Nooit achtergekomen waarom maar omdat ik enkel micro's vlieg met spektrum en daar niet veel meer aan toekom niet uitgezocht.
Als je budget geen probleem is: koop ze allebei?!?. Dat zou ik doen..oops dat heb ik al gedaan....
1 ding is zeker: je vindt weinig helitjes die zo goed tegen n stootje kunnen, allebei. Boven gras is optimaal.
Bedenk ook: de bl loopt op 2s pakketjes. Dubbel zoveel kans dat 1 van de cellen bol gaat staan.

Binding verliezen heeft dan eerder met je tx te maken denk ik.

In vlieg sinds juni vorig jaar met de blade micro's. (nano, mcpx, mcpx bl en 130x) samen met de dx8.

Ik heb op letterlijk honderden vluchten nog geen enkele keer opnieuw moeten binden.

Vlieg je toevallig nog met dsm2? Misschien dat dat ermee te maken heeft?

Wat ik irriterend vind aan allebei: al te vaak binding kwijt met tx, ligt misschien aan mijn tx maar n maat van me had dat ook met die van hem. Nooit achtergekomen waarom maar omdat ik enkel micro's vlieg met spektrum en daar niet veel meer aan toekom niet uitgezocht.
Als je budget geen probleem is: koop ze allebei?!?. Dat zou ik doen..oops dat heb ik al gedaan....
1 ding is zeker: je vindt weinig helitjes die zo goed tegen n stootje kunnen, allebei. Boven gras is optimaal.
Bedenk ook: de bl loopt op 2s pakketjes. Dubbel zoveel kans dat 1 van de cellen bol gaat staan.

Wat is "tx"? Je transmitter?

Budget is geen probleem maar ze allebei kopen is ook gek he. Toch om te starten.
Na wat ik hier en elders gelezen (en zeker ook jou opmerkingen op mijn post) heb ben ik wel beslist voor de brushed versie te gaan. Voor mijn doel (overgang naar CP om dan volgend jaar naar een 450 te gaan) zal de standaard versie meer dan goed genoeg zijn denk ik zo. (en die tail wag schrikt me wel af...)
Blijkt die mcpx dan toch zo'n leuk speledingetje dan kan ik nog een BL bijkopen. ;)

Waarom is het een foute denkwijze van me dat je een BL wel snel 5 lipo-ladingen na elkaar kunt vliegen en een brushed niet?

Misschien nog een laatste vraag: naar bediening toe (bv. autorotatie, trottle hold,...) is de standaard versie en de BL gelijk en te vergelijken met een 450-size? Of zitten daar nog verschillen?

Laatst bewerkt:
Tx is inderdaad transmitter.

Het is geen foute denkwijze dat je met BL wel 5 lipo's na elkaar kunt leegvliegen en met brushed niet.

Er zijn meerdere toestellen waar dit inderdaad niet mee kan, onder andere de nano-cpx.

Maar de praktijk wijst intussen uit dat de mpcx V2 hier geen enkele hinder van ondervind (ik ga er van uit dat je niet meteen hard 3D gaat proberen te vliegen ;))
De motor zal misschien wat langer mee gaan als je hem laat afkoelen maar ik had minstens 100 vluchten voor de tailmotor vervangen werd (omdat de carbon staart het begeven had) en minstens 200 met de hoofdmotor. Ik vind het wachten dan ook niet waard om misschien 50 vluchten meer te kunnen doen met dezelfde motor.

Throttle hold stel je in op de zender, is gewoon een schakelaar die er voor zorgt dat je 0% gas signaal uitzend.

Autoratie is standaard niet mogelijk omdat het hoofdtandwiel rechtstreeks aangedreven word door de motor.
Er bestaan tegenwoordig wel upgrades geloof ik die dit mogelijk maken maar omdat de staarmotor dan niet aangedreven word zal het nooit hetzelfde zijn als bij een 450-size.

Nog even over de tailwag van de mcpx BL.
Naar mijn mening heeft enkel de beginnende piloot hier last van (wat is last?) want dit is enkel tijdens het hooveren. Voor de rest is de staart ongeëvenaard in deze size heli. Hij kan elke figuur aan die ik geoefend heb op de sim.
Ik was al een tijdje bezig toen ik de BL kocht en deze word door mij uitsluitend gebruikt als real life sim voor 3D te oefenen. Ik hoover misschien 5 seconden per lipo enkel voor de landing.

Hieronder een filmpje van mij omdat iemand vroeg naar de softstart. In ideale omstandigheden (binnen dus windstil) zie ik niets verkeerd aan de staart. Enkel als je buiten wat zijwind krijgt reageert hij precies iets te laat om de staart strak te houden.

[media=youtube]HhCb_OnX4as[/media]

Voor jou of eender welke beginnende piloot is volgens mij de mcpx v2 gewoon de betere keuze. Voor dat je tegen de grenzen van deze aanloopt ben je al een hele tijd bezig.
[media=youtube]JvjtxjMfK6s[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de info!

Nu eens kijken waar ik het pakket: "Spectrum DX6i, Blade mCPx v2 en Phoenix sim" ga kopen. Al denk ik gewoon te bestellen bij de winkel die me al goede info gaf. Altijd handig.

Zijn er onderdelen die ik best al mee bestel? Of gewoon de eerste crash(es) afwachten? :cool:

Heb totaal geen problemen met de 'tail wag', heel af en toe een heeeel klein beetje wag maar niet noemenswaardig. Hoveren gaat dan ook prima, je ziet vaak dat mensen alleen hun negatieve ervaring posten, dus staar daar niet blind op.

Hoe dan ook, wat je ook kiest, BL of niet, het blijft een heli die een hoge funfactor heeft.

Bijna alles is op te lossen, van tailwag tot bibberende servo's. Als je straks de mcpx onder de knie hebt is een goed afgestelde 450 size peanuts (de techniek is wel anders maar in de tussentijd kun je je lekker inlezen) in gewone vlucht dan. Ik heb nl tot zover nooit iemand een tictoc zien doen met de brushed mcpx, met n beetje 450 size gaat dat beter. De genoemde combo lijkt me ideaal. Gewoon rustigaan opbouwen op de juiste wijze, op die manier kun je leren om bijv. een mooie bocht te maken zonder hoogte te verliezen ipv in dezelfde tijd jezelf aanleren halfgaar 3d te raggen zonder enige elegantie.

Back