Eerste eigenbouw Quadcopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door saffi, 26 feb 2015.

  1. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Vandaag "maiden flight" gedaan met huidige setup. Vloog eigenlijk prima. Ik had wat gedoe met controls, GPS hield er mee op na start dus alles in stabilize mode gevlogen maar heb nog geen telemetry en de Taranis is niet goed ingesteld dus was beetje zoeken wat de quad deed. Take-off power lijkt rond de 35% te liggen, quad is ongeveer 1250 gram. Er moeten nog wat zaken op dus dat is niet onaardig lijkt me. Trillingen zitten ook op een redelijk niveau (had alle props wel goed gebalanceerd). Lipo (3.3) had ongeveer 1,55 amps nodig na ongeveer 8-10 minuten vliegen. Het was erg winderig dus geen tuning gedaan. Hij vloog ook erg stabiel zonder inputs alleen die wind was lastig.

    De rechter pot op de Taranis is weer uitgevallen. Moet hem weer open halen en eens goed nakijken....
     
  2. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Kan iemand mijn vraag beantwoorden? Waar moet ik de "power" vandaan halen voor de FPV setup? Ik heb een RCtimer power module maar kan geen goede wiring diagram vinden om deze te splicen. Ik begreep dat de eerste draad na de rode de min is (bijna zou ik uiteraard zeggen) maar dat de twee draden erna "signal wires" zijn (voltage etc.) en dat de laatste twee weer negatief zijn. Welke dan te splicen? Ik kan ook direct uit de Lipo halen maar dat lijkt me minder "schoon" en ik dacht eerst een step-up voltage regulator te gebruiken (wat direct op de Lipo niet kan i.v.m. voltage spikes risico). Ook hoef ik die niet meer te gebruiken omdat de Boscam zender 12 volt kan leveren voor de camera (en zelf vanaf 5 volt kan werken). Iemand suggesties voor een "standaard" setup? Hoe doen jullie het? Kan natuurlijk ook nog van de BEC afhalen maar met mijn 4 in 1 gebruik ik die als backup voor de Pixhawk. Kan die ook splicen natuurlijk. Misschien is dat aan te bevelen?
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Algemene tip, probeer geen verloopkabels te maken op je lipo
    Gewoon de stekker eraf halen en andere op soleren...
     
  4. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ga vandaag de telemetry via een Teensy 3.1 naar de Taranis doen en de GPS/Compass kabels iets verlengen. Houdertje voor de ontvanger antenne's is binnen. Laat de FPV even zitten totdat ik de OSD binnen heb denk hoewel die er makkelijk tussen te zetten is.
     
  5. IJskonijn

    IJskonijn

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    81
    Hoi Saffi,
    hebt jezelf het er voor je eerste quad niet makkelijker op gemaakt als ik zo de thread eens doorlees ;)

    Voor je FPV systeem zou ik je willen aanraden gewoon een paar extra draden aan je lipo connector vóór je ESC te zetten, omdat je als ik het goed heb begrepen een 4 in 1 ESC gebruikt.

    Tussen deze draden en je FPV zender kan je dan het beste een zogeheten LC Filter zetten, deze filtert eventuele spanningsverschillen weg. Er zijn er op internet genoeg te koop maar met een Ferriet Kraal, een 470uF 25V condensator en wat koperdraad kun je er ook heel makkelijk zelf een maken. (zie dit filmpje van onze favoriete Nieuw Zeelander: [media=youtube]xDUoxsMpfYQ[/media])

    groeten Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ik wacht nog op een OSD boardje. Ik zal eens kijken of de Boscam zender schone stroom kan leveren. Zender gaat op de Lipo en van daar uit naar de camera/osd.

    Het is inderdaad best een enorme leerschool. Gisteren drie crashes gehad. Frame is best stevig, twee props gebroken maar die had ik ruim ingeslagen. Eerste crash was heel stom, had Taranis opnieuw geprogrammeerd en de picht/elevator bleken reversed te zijn...
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd, leer gewoon aan om alles een keer na te lopen,als je iets veranderd..
     
  8. saffi

    saffi

    Lid geworden:
    25 feb 2015
    Berichten:
    19
    Ben een tijd weggeweest. Redelijk wat gevlogen met de quad in Frankrijk. Paar flinke crashes en de absolute noodzaak van Locktite ingezien. Veel veranderingen doorgevoerd maar ben toch niet heel tevreden met deze quad. Al met al wel heel leerzaam. Voor FPV heb ik nu een Lizard en ik ben me aan het orienteren op een Z-84 wing voor langere vluchten. Ondertussen wil ik ook deze quad weer een nieuw leven geven. Nu als platform voor wat betere filmpjes dus met een gimbal etc. Hij krijgt pootjes en ik heb nu een (eigenbouw) delta 3D printer waar ik de gimbal mee wil printen. Mijn grote vraag is nu eigenlijk: wat is de ideale indeling van de componenten op een quad? Ik had best wat last van vibraties en de ESC op de bodem was ook niet ideaal, net als de pixhawk op het tussendek. Ik heb wel wat rond gekeken maar wat zien jullie als ideale indeling van de componenten (inclusief FPV) op een quad?
     

Deel Deze Pagina