Eerste (en tweede) vaart BM 16m2 + foto's

je geleden mn eerste vaart gehad met windkracht een dus niet veel spannends, maar wel een paar foto's. Picasa-webalbums - Douwe - bootje Vandaag weer gevaren en het ging prima alleen hij niet zo lekker door de wind gaan of gijpen. Wellicht is mijn zeilservo gewoon te zwak, maar ik dacht dat het wellicht aan de afstelling van mn zeilen, mast en dergelijke te maken zou kunnen hebben, maar ik weet niet wat dan precies. Heeft iemand wellicht tips hoe ik dit kan verbeteren? Ik ben benieuwd!
Groeten
Douwey

Hoi Douwey,

Ziet er goed uit. Overstag gaan en gijpen ging bij mij in het begin ook erg lastig. Maar naar een tijdje met verschillende zeilstanden geoefend te hebben ging dit wel beter. Ik denk inderdaad ook dat een standaard servo niet sterk genoeg is en dit draagt ook niet bij aan het sturen.
Ook heb ik gemerkt dat het zeilen met zo'n zelf gemaakte 16 kwadraat veel meer op het echte werk lijkt dan bijvoorbeeld een micromagic, deze is wat meer vergevingsgezind.

Veel succes en plezier met varen.

MvG

Hallo ziet er goed uit ,je hebt voor vragen pech normaal zou minisail hier zijn dit weekend 4 t/m 7 sep ,maar ze zijn nu naar het Grasbroek gegaan ,in deze groep zitten ook een aantal 16m zeilers die iets zou kunnen vragen zij geven je graag antwoord.

vul plezeer

Het zou mij verbazen moest een zwakke servo de schuld zijn hiervoor.... tenslotte moet je niet door de wind gaan op servo kracht....

Even ter verduidelijking:
1) roerservo = sturing, maar zeker op zo'n klein bootje kan er nooit zoveel kracht op het roer komen dat dit niet meer zou sturen. Mijn Alinghi van 120cm (mast 170cm) stuurt zonder enig probleem met een standaard servo.

2) zeilservo = regeling zeilen. Hoe groter het zeiloppervlak, hoe groter de kracht. Jou bootje lijkt mij niet zo veel zeiloppervlak te hebben dat je hier een extreem sterke servo voor nodig zou hebben.
De makkelijkste test is bij halve wind je zeilen strak aantrekken. Gaat dit zonder probleem, dan heeft de servo genoeg kracht.

In mijn Alinghi zit een krachtige zeilwinch, en ook ik heb wat problemen om overstag te gaan. Reden is dat de boot de zeilen door de wind moet krijgen. Zelfs met volledige roeruitslag kan dit moeilijk zijn...
Bij een grote zeilboot (1:1) heb je bij het overstag gaan vrij veel massa in beweging. Maar ook hier geld bij het overstag gaan, niet treuzelen, je moet kordaat sturen en de neus ineens door de wind duwen, of je haalt het niet.
Bij een schaalmodel, weinig massa, zodra je overstag probeert te gaan is alle snelheid uit het model, en werkt de wind tegen.
Ik heb bij mijn Alinghi ook gemerkt als ik overstag wil, gewoon vol roer geven, en snel de neus door de wind duwen. Dan zijn er geen problemen.

Een andere reden/oorzaak kan ook je zeiltrim zijn. Bij koersen hoog aan de wind, is je boot dan loefgierig of niet? Indien een boot niet loefgierig genoeg is, kan dat erop wijzen dat je teveel zeil hebt aan de voorkant van je boot (dus voor het zwaartepunt eigenlijk)
Dat maakt het ook moeilijker om je neus door de wind te krijgen.

Ik had het probleem bij mijn Alinghi dat ze TE loefgierig was, doordat ik te weinig zeil had vooraan in verhouding dat achteraan. Daardoor liep ze altijd uit het roer. Ik heb de fok dan iets meer voorwaarts gezet, zodat ik iets meer zeildruk op de neus van de boot had, en toen was de loefgierigheid beter. Alleen overstag gaan ging weer wat moeilijker....

Voor wat het gijpen betreft.... stel je hebt ge grootzeil over bakboord staan. Er zit op dat moment dus een grote kracht van de wind over je bakbood zijde, die je boot naar stuurboord duwt. Bij het gijpen wil je echter juist nog meer de bakboord kan opgaan, en is het weer de wind die je de andere kant opduwt. Wat dat wel eens wil helpen, is je zeil aantrekken zodat de druk over bakboord afneemt (als dit probleemloos lukt, weet je gelijk ook dat je zeilservo echt wel sterk genoeg is) daarna over bakboord sturen tot je zeil naar stuurboord slaat, en daarna terug laten uitvieren.
(bij een 1:1 zeilboot zal je in de praktijk tijdens het gijpen ook je grootzeil schoot aanhalen, en terug laten vieren eens de wind uit de andere hoek komt)

Wat ook niet een mogelijkheid is, dat je roer simpelweg iets te klein is. Een te klein roer zal in het water gewoon te weinig druk creëren om de druk in de zeilen te compenseren... bij zowat alle R/C zeil klasses die afgeleid zijn van bestaande schepen (schaalmodellen) is het in de regels toegestaan om je roer met een bepaald percentage te vergroten, om betere controle te krijgen. Vergeet namelijk niet dat je bootje wel schaal is, maar het water en de wind niet... je moet dus soms afwijken van echte schaalverhoudingen om alles bestuurbaar te houden!

Erg bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! Wat betreft de servo: bij halve wind de servo het zeil aantrekken lukt nog wel, maar voor de wind zit er dan totaal geen beweging meer in. Wellicht ga ik eerst maar eens proberen een extra batterij toe te voegen. Verder ga ik de komende tijd maar eens wat proberen met de verschillende tips. ik was al van plan wat te gaan experimenteren, maar wist niet zo goed welke kant op. Nu ga ik maar eens goed opletten of ze loef dan wel lijgierig is. Een wat groter roer klinkt zeker ook niet slecht. nogmaals bedankt
Douwey

Wat betreft de roerservo deze is standaard krachtig genoeg. Het ging mij meer om de zeilservo. Als je op een aan de windse koers je zeil niet kunt dichttrekken omdat je je servo niet krachtig genoeg is verlies je een hoop snelheid, die je nodig hebt om door de wind te draaien. Tevens verlies je de sturende werking van de zeilen. Dat het roer misschien iets te klein is ben ik het mee eens, maar als de zeilen genoeg druk hebben moet je een heel eind komen.

MvG

Erg bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! Wat betreft de servo: bij halve wind de servo het zeil aantrekken lukt nog wel, maar voor de wind zit er dan totaal geen beweging meer in. Wellicht ga ik eerst maar eens proberen een extra batterij toe te voegen. Verder ga ik de komende tijd maar eens wat proberen met de verschillende tips. ik was al van plan wat te gaan experimenteren, maar wist niet zo goed welke kant op. Nu ga ik maar eens goed opletten of ze loef dan wel lijgierig is. Een wat groter roer klinkt zeker ook niet slecht. nogmaals bedankt
Douwey

Mooie boot Douwey, complimenten!

Wat voor servo gebruik je nu om de zeilen te bedienen?

In mijn 1M boot gebruik ik een 13Kg servo voor de zeilen en ik kan ze vóór de wind varend ook niet dicht halen als er meer dan 3Bft wind staat, da's gezien het zeiloppervlak ook niet realistisch (of nuttig).
Ik ga m'n servo niet moedwillig blootstellen aan dit soort 'mishandeling'..., als ik de zeilen bij veel wind wil dichthalen, loef ik zover op, dat het zonder druk in de zeilen kan, scheelt ook nog eens een boel stroom (= vaartijd).

Ga gewoon in de weer met je boot en leer de eigenaardigheden van een modelzeilboot kennen.

De eerste vaart met mijn boot duurde precies een halve minuut, omdat ik dacht, dat ik de boot met het roer alleen kon laten afvallen vanaf een halfwindse koers naar voor de wind, zonder de schoten te vieren, nou, mooi niet dus en de boot schoot een metersdikke rietkraag in, da's lekker in januari...

Groeten, Jan.

Bedankt voor alle complimenten.
Ik gebruik nu voor zowel het roer als voor de zeilen een Sanwa srm 102 servo. Deze heeft een Output Torque van 3.0kgs-cm(4.8V). Dit is wellicht toch wat weinig vergeleken bij de 13 Kg van Jan's 1M boot. Wat is volgens jullie het minimum om de zeilen mee te bedienen? Wat gebruikt 16kwadraat in zn 16m2?
Alvast bedankt voor de tips,
Douwey

Om zonder hak en breekwerk een sterkere servo in te bouwen zou je naar de GWS SO6/2BBMG kunnen kijken, die heeft standaard inbouwmaten behalve, dat de bouwhoogte 54mm is.

Deze servo trekt 9Kg bij 6V, dat zou flink moeten uitmaken ten opzichte van een standaard Sanwa.

Groeten, Jan.

Ik heb nog de standaard servo er in zitten. Deze is te licht, ben er nog niet toe gekomen om er een andere in te zetten.

MvG

hoi douwey

dat is een mooi bootje:pim:

het verstellen van het zeil met een standaard servo is bij een micromagic
goed te doen, heb je grotere zeilen, of een langere zeilarm, dan zul je wat
zwaarders moeten gebruiken.
wat het overstag gaan betreft, ik zie op de foto's dat je fok behoorlijk ver
van de mast afzit (bovenaan),als je dit wat dichter bij de mast haalt , zul
je beter overstag gaan, ook kun je de gaffel iets achterover laten zakken.
hierdoor gaat je zeilpunt naar achter, waardoor hij makkelijker door de
wind gaat
voor het sturen kun je zoals Dazzler ook al zei een iets groter roer maken
( of even een strookje eraan lijmen) zodat je wat meer stuuroppervlak
hebt

groeten johan

Back