Het zou mij verbazen moest een zwakke servo de schuld zijn hiervoor.... tenslotte moet je niet door de wind gaan op servo kracht....
Even ter verduidelijking:
1) roerservo = sturing, maar zeker op zo'n klein bootje kan er nooit zoveel kracht op het roer komen dat dit niet meer zou sturen. Mijn Alinghi van 120cm (mast 170cm) stuurt zonder enig probleem met een standaard servo.
2) zeilservo = regeling zeilen. Hoe groter het zeiloppervlak, hoe groter de kracht. Jou bootje lijkt mij niet zo veel zeiloppervlak te hebben dat je hier een extreem sterke servo voor nodig zou hebben.
De makkelijkste test is bij halve wind je zeilen strak aantrekken. Gaat dit zonder probleem, dan heeft de servo genoeg kracht.
In mijn Alinghi zit een krachtige zeilwinch, en ook ik heb wat problemen om overstag te gaan. Reden is dat de boot de zeilen door de wind moet krijgen. Zelfs met volledige roeruitslag kan dit moeilijk zijn...
Bij een grote zeilboot (1:1) heb je bij het overstag gaan vrij veel massa in beweging. Maar ook hier geld bij het overstag gaan, niet treuzelen, je moet kordaat sturen en de neus ineens door de wind duwen, of je haalt het niet.
Bij een schaalmodel, weinig massa, zodra je overstag probeert te gaan is alle snelheid uit het model, en werkt de wind tegen.
Ik heb bij mijn Alinghi ook gemerkt als ik overstag wil, gewoon vol roer geven, en snel de neus door de wind duwen. Dan zijn er geen problemen.
Een andere reden/oorzaak kan ook je zeiltrim zijn. Bij koersen hoog aan de wind, is je boot dan loefgierig of niet? Indien een boot niet loefgierig genoeg is, kan dat erop wijzen dat je teveel zeil hebt aan de voorkant van je boot (dus voor het zwaartepunt eigenlijk)
Dat maakt het ook moeilijker om je neus door de wind te krijgen.
Ik had het probleem bij mijn Alinghi dat ze TE loefgierig was, doordat ik te weinig zeil had vooraan in verhouding dat achteraan. Daardoor liep ze altijd uit het roer. Ik heb de fok dan iets meer voorwaarts gezet, zodat ik iets meer zeildruk op de neus van de boot had, en toen was de loefgierigheid beter. Alleen overstag gaan ging weer wat moeilijker....
Voor wat het gijpen betreft.... stel je hebt ge grootzeil over bakboord staan. Er zit op dat moment dus een grote kracht van de wind over je bakbood zijde, die je boot naar stuurboord duwt. Bij het gijpen wil je echter juist nog meer de bakboord kan opgaan, en is het weer de wind die je de andere kant opduwt. Wat dat wel eens wil helpen, is je zeil aantrekken zodat de druk over bakboord afneemt (als dit probleemloos lukt, weet je gelijk ook dat je zeilservo echt wel sterk genoeg is) daarna over bakboord sturen tot je zeil naar stuurboord slaat, en daarna terug laten uitvieren.
(bij een 1:1 zeilboot zal je in de praktijk tijdens het gijpen ook je grootzeil schoot aanhalen, en terug laten vieren eens de wind uit de andere hoek komt)
Wat ook niet een mogelijkheid is, dat je roer simpelweg iets te klein is. Een te klein roer zal in het water gewoon te weinig druk creëren om de druk in de zeilen te compenseren... bij zowat alle R/C zeil klasses die afgeleid zijn van bestaande schepen (schaalmodellen) is het in de regels toegestaan om je roer met een bepaald percentage te vergroten, om betere controle te krijgen. Vergeet namelijk niet dat je bootje wel schaal is, maar het water en de wind niet... je moet dus soms afwijken van echte schaalverhoudingen om alles bestuurbaar te houden!