Eerste ervaring met de 6EX op 2,4 GHz

helihenk zei:
Geen subtrim aanwezig om je hevels recht te zetten

Dat is niet waar kijk maar op pagina 18 van de handleiding

helihenk zei:
Neutraalstand bij zijn Hitec servo's is veel anders als met zijn T12MZ ????

Dat zou kunnen maar ik heb de boel overgezet van een FC18V3.2 naar deze zender en heb totaal geen probleem met de neutraal standen, alles stond nog net als daarvoor.

(In de trex 450 heb ik HS56 servo's op de swash en een Gy401 met airtronics servo op de staart)
(In de trex 600 heb ik Graupner DS8077 servo's op de swash en een Gy410 met S9254 op de staart)

Overigens heb ik de boel overgezet naar de Trex600, en heb daar afgelopen weekend een aantal vluchten mee gemaakt.

Totaal geen probleem kunnen ondekken. Alleen is die kleine ontvanger geen gezicht in zo'n grote heli.

Ik zal nog even foto's posten.

gr Remco

Nulstanden zijn bij Futaba gestandaardiseerd op 1,52 ms. Dit geldt dus voor elke zender. Verschillen in nulstanden zijn er dus alleen als men dit zelf heeft geprogrammeerd.

Jippeeeee de mijne was eindelijk binnen afgelopen zaterdag!!!

Enfin, vandaag even ingebouwd en ermee gevlogen en het werkt perfect. Lekker makkelijk inbouwen met die korte sprietjes en de 6EX zender is lekker licht icm een 11,1v 3s lipootje van 450mah.

Overigens ben ik erachter gekomen dat in de zender een printplaatje zit op de plek van de zendermodule, deze is ongeveer net zo groot als een normale zendmodule alleen dan platter. Hier zit de antenne aan en hier zit een schakelaar op om het zendvermogen te verminderen voor in Frankrijk.

Echt een leuk vind voor het geld!

Cheers,

Richard

Ik heb gisteren ook voor het eerst een T6EX FASST in handen gehad en inderdaad, er zit een 'Frankrijk' schakelaar in. Deze is niet om het vermogen te verminderen, maar om de bandbreedte te beperken. Om één of andere reden mogen ze in Frankrijk niet alle kanalen gebruiken.

Jan, zou je die module van een 6ex in een FF9 kunnen prutsen :oops:

Oke je hebt dan maar 6 van de 9 kanalen gebruiken maar zal dat gaan werken?

gr Remco

Als ik het printje zo bekijk zal dit waarschijnlijk ook gebruikt gaan worden voor de losse zendermodulen, die binnenkort leverbaar worden. Als je de T6EX 35 en 40 MHz bekijkt zit er een print in met daarop het hf-gedeelte. Bij de T6EX FASST zit er een print in van dezelfde grootte met daarop een stuk voedingscircuit en de 6polige steker voor l/s-gebruik. Bovenop deze print is de 2,4 GHz print gemonteerd. Ik verwacht bij de losse modulen een zelfde soort constructie: een basisprint met daarop de 5polige connector, waar bovenop de zelfde 2,4 GHz print zit.

Hallo,

Heb zelf ook al een tijdje een 6EX.
Nu heb ik onlangs een vliegtuig gekocht met 2 hoogte servo's , 2 rols, 1 gas en 1 richting.
De rols krijg ik in orde, de richting ook.
Normaal vlieg ik met getrokken gas mode 1, maar dit lukt niet daar de throttle cut dan de motorklep volledig open zet ipv dicht. Kan dat veranderen ?
En... de 2 elevator servo's krijg ik niet in orde, ook niet met de aparte mixing.
1-rol; 2-hoogte; 3-gas; 4-richting; 5-hoogte; 6-rol.... zo zijn de servo's nu aangesloten.
Wie kan me helpen aub ?

Thx
Jan

Voor de throttle cut moet je de gasfunctie omdraaien. Bij veel Futaba-zenders vind je dit onder 'throttle atl'. Dit kan in het instelmenu zijn, waar je ook bijv. kunt omschakelen van ppm naar pcm of het staat onder parameter. Ik heb momenteel geen handleiding beschikbaar voor de 6 EX, dus ik kan dat zelf niet nakijken, maar zeker-te-weten, dat dit ergens is in te stellen.

Nadat je de gasfunctie hebt omgedraaid moet je ook nog met servo-reverse de gasservo de correcte draairichting geven.

het is wel ook een 2.4 GHz, dus ppm & pcm zal niet lukken.
Die instelling die vind ik niet terug hoor throttle atl....
en mijn hoogteroer probleem ?

dutchhelipilot zei:
Wat ik mis is een trottle reverse funktie omdat ik getrokken gas mode 2 vlieg, punt 5 is nu bij mij het gas dicht punt en punt 1 het full pitch punt :?

Dit heb ik al in de eerste post van deze draag gezet.

In alle zender zit inderdaad deze funktie maar in deze zender zijn ze heb vergeten, ook in het handboek wordt er niet over gesproken.

Maar als hij ergens verborgen zit hoor ik het graag.

gr Remco

Ik heb gisteren ook voor het eerst een T6EX FASST in handen gehad en inderdaad, er zit een 'Frankrijk' schakelaar in. Deze is niet om het vermogen te verminderen, maar om de bandbreedte te beperken. Om één of andere reden mogen ze in Frankrijk niet alle kanalen gebruiken.

Kijk dat is verhelderend!! Overal las ik dat deze "frankrijk" schakelaars op de modules kwamen om het vermogen zogenaamd te beperken. Maar dat is dus niet waar.

1 vraagje... Als ik naar frankrijk op vakantie ga, zou ik er dan goed aan doen om die schakelaar over te halen??

Groetjes,

Richard

Ik zou het schakelaartje inderdaad op Frankrijk zetten. Je merkt daar toch niets van en je bent legaal. De zender hopt dan door een geringer aantal kanalen, maar dat zijn er nog steeds genoeg.

dutchhelipilot zei:
In alle zender zit inderdaad deze funktie maar in deze zender zijn ze heb vergeten, ook in het handboek wordt er niet over gesproken.
Als dat zo is, zie ik werk voor de servicedienst. De zender moet dan gemodificeerd worden als men met getrokken gas vliegt en uiteraard wordt zoiets dan onder garantie uitgevoerd. Morgen zal ik toch maar eens gaan lezen in de handleiding...

Gisteravond laat toch nog even zitten spitten, maar het omdraaien van de gasfunctie heb ik ook niet kunnen vinden.

dutchhelipilot zei:
Jan, zou je die module van een 6ex in een FF9 kunnen prutsen :oops:
Als je naar het 2,4 GHz printje kijkt, kun je zien dat er onderaan ruimte is voor de steker van o.a. de FF9 (de 5 grote ronde gaten zijn voor de stekerpennen). Men is dus zo slim geweest om slechts één print te ontwikkelen, die geschikt is voor alle Futaba zenders t/m de T9ZAP. Alleen voor de T12/T14/FX40 zal er een ander formaat print moeten komen, maar die gebruikers moeten maar wat meer geduld hebben vind ik ..... :wink:.

Alleen voor de T12/T14/FX40 zal er een ander formaat print moeten komen, maar die gebruikers moeten maar wat meer geduld hebben vind ik .....

Die schijnt sowieso de G3 manier van coderen te gaan gebruiken ipv het PPM signaal wat die andere modules gebruiken ivm de resolutie en het aantal kanalen... dus het zou dan sowieso een hele andere print moeten worden.

Men is dus zo slim geweest om slechts één print te ontwikkelen, die geschikt is voor alle Futaba zenders t/m de T9ZAP.

Wat dan wel weer typisch te noemen is is het feit dat de 6EX wel werkt met de 6 kanaals ontvanger en de hogere types niet, behalve de 12 en 14mz....

module-receiver-chart.gif

Overigens hoop ik dat die voor de 14MZ snel uitgelevert wordt............ :mrgreen:

Cheers,

Richard

Ik heb er ook een besteld! Ben benieuwd.
Kostte wel moeite om ergens zo'n ding op voorraad te vinden, maar....... de aanhouder wint!

Gelukkig vlieg ik mode 2, normaal gas, dus heb ik geen problemen.
Hopelijk heb ik het ding nog dit weekend in huis.

Heeft iemand al een keer een vergelijkend waren onderzoek gevonden tussen de Spektrum DX6 en/of DX7 en de Futaba 6EX? Vanwege mijn specifieke eisen ben ik momenteel aan Spektrum gebonden maar wil toch wel graag weten of die Futaba's beter of slechter of gelijk zijn in performance/gemak.

En als we toch aan het vragen zijn; lessen met een gewone futaba en een 2.4Ghz is gewoon mogelijk?

Grt.

Alexzzz zei:
En als we toch aan het vragen zijn; lessen met een gewone futaba en een 2.4Ghz is gewoon mogelijk?

Grt.

Ja en nee. Als de leerling 2,4 gHz heeft en de leerraar 35 Mhz zal je ook een 35 mHz ontvanger in het les vliegtuig moeten zetten, maar dan werkt het wel. Anders om geld dus het zelfde, vliegt je leerling op 35 mHz en de leerraar op 2,4 Ghz zal je dus een 2,4 GHz in het toestel van de leerling moeten zetten.

De 6EX kan in vliegtuig mode zowel leerraar als leerling zijn, maar in de heli mode alleen leerling.

Nog even wachten op de modules voor de 14MZ dus Alex :wink:

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Nog even wachten op de modules voor de 14MZ dus Alex :wink:

Nee hoor, heb net alles op pcm g3, aan electronica geef ik geen geld meer uit voorlopig :lol:

Grt.

Back