Eerste F3k vleugel, Tantalus 8c,

Beste allemaal,

Ik zal hier een paar foto's plaatsen van mijn vorderingen bij het bouwen van een Tantelus 8 competitione vleugel!

En wellicht wat vragen stellen ;-)

Tijdens de kerstdagen heb ik mijn Nieuwe Pomp klaar gemaakt met een regeling en extra buffer! Ik haal tot ca -0,85 mbar en kan de regeling van redelijk grof tot ultra fijn instellen (grof is een variatie van 0,1 bar en bij fijn zie ik de meter niet verlopen)

full

En daarnaast de Mallen en nette snijbeugels met een gitaar spanner gemaakt!

full

Inmiddels heb ik alle panelen gesneden en aan elkaar geplakt en heb ik een vleugel ;-)
Wel erg fragiel allemaal zeg! Ik hoop dat hij snel in de zak kan!

full

To be continued

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de complimenten!!

Ik moet wel snel leren want voor je het weet maak je de verkeerde opmerking over een stuk gereedschap!! :rolleyes:

mooi!
waar heb jij die draadspanner gekocht?, want ik kan die nergens vinden.

Ik ben bij een grote gitaren zaak binnen gelopen, die hebben ze voor zes euro per stuk maar ze gaan alleen maar per zes!

Toen ik vertelde dat het niet voor een gitaar was, grabbelde ze wat in een bakje en kwamen twee gebruikte meganiekjes te voorschijn die ik mocht mee nemen voor een paar euro ;-)

ah, dan zal ik morgen eens langs de muziekwinkel gaan.
is er eigenlijk een topic van de tantalus, ik heb rondgezocht maar ik kan het nergens vinden?

Supertip

Zoek een recente mail van de vader van de tantalus dhr Wakkerman. Dan zie je een link, daar op klikken. Wijst zich verder vanzelf.

Groeten,

Hans

Hier een update van afgelopen week!

Het is nog pittig geconcentreerd werken, je beschadig het fragile schuim heel snel.

De voorlijst en oppervlak is geschuurd, helaas een kleine beschadiging aan de tip en achterlijst op gelopen! Achteraf had ik de huid beter met mijn vingers schoon kunnen vegen(schuren met vingers) en de achterlijst niet aanraken
full
full
full

Het inschuren van de liggers ging heel makkelijk!
De webbing viel daar integen weer zaar!
Het aftekenen ging lastig, en bij een vleugel was hij achteraf te breed,
Bij het schuren is is het stof in de huid getrokken, dus ik moet nu de mylars wel spuiten om er nog wat nets van te maken (had ze eigenlijk transparant willen laten om te kijken wat het resultaat na vacuum was)

En helaas kwam er een rolletje onder mijn schuurblok, die het oppervlak beschadigde!

De bovenste is netjes, de tweede een rommeltje

full
full

Gellikkig al veel tips gehad en ook veel gehoord dat de tweede veel beter wordt!
Ben benieuwd!

Volgende stap is liggers inlijmen, en carbon neuslijst en keflar schanier,
Dan bijwerken en kan hij de zak in, to be continued

Fijn weekend!

dat is jammer, zou het mischien helpen om karton ofzo op te vouwen en met schilderstape vast te maken aan de achterkant van de vleugel?

- now Free

Als je met dubbelzijdig tape kleine stukjes weefsel op de beschadigde stukken plakt zie je er niks meer van.
In tegenstelling tot wat logisch lijkt schuur ik altijd met wat groffer paper; dat gaat beter en wordt mooier.
De vezeltjes verwijderen gaat ook goed met schilderstape. Daar koop ik tegenwoordig grootverpakkingen van.

Ziet er toch goed uit! Hopelijk krijg je geen problemen met de inbouw van je servos. De ligger ligt toch tamelijk naar achteren!
Die kleine stukjes aan de achterlijst zijn geen probleem!

Update

Zo hier weer een update!

Inmiddels ben ik klaar voor het baggen!

Kernen zijn helemaal voorbereid!
Er zitten meer beschadigingen en kleine foutjes in dan me lief is maar ik heb besloten dat ik ze toch ga baggen, ik doe steeds de rechter vleugel eerst en dan de linker, de linker is hierdoor veel beter! Ik zal bij het baggen en het verder klaar maken van de vleugel ook nog wel wat dingen tegen komen die ik de volgende keer anders zou doen, maar het zal vast vliegen, dus er komt gewoon een tweede die vast veel beter zal zijn, maar eerst gaat deze vliegen

full

Bij de kern houd ik de onderkant transparant, zodat ik goed kan zien hoe alles zit! Maar de bovenste mylar heb ik rood gemaakt, (bijgeloof dingetje van de MIMI's over gehouden)
full

Disser frame is aangepast aan de nieuwe maat vleugel, en de spijkertjes naar 5 cm onderlinge afstand gezet
full

En hier mijn pomp met extra buffer en zelf geknutselde regeling! Die gaat als een trein!!!
full

Dus nu alleen nog even wat tijd en moed bij elkaar rapen en dan gaat ie! Ik hoop voor het weekend!

Groetjes!!!

Goed bezig

Ter inspiratie.

Afgelopen weekend ook bezig geweest met de Tantalus 8c. Moest ook wel. Aan vleugel van mijn favoriete kist op 2e kerstdag zware beschadiging opgelopen. Mogelijk nog te herstellen maar een extra kist is nooit weg.

full

full

full

Groeten,

Hans

Back