Eerste F3k vleugel, Tantalus 8c,

Draftsight is op kleine verschillen gelijk aan Autocad, een groot verschil het is voor prive gebruik gratis te downloaden.

Goeie link frans, ik heb eindelijk mn tekeningen precies op de goede schaal kunnen printen[emoji3]

Ik heb een vraagje, tot welke kant van de lijn moet ik mn LE malletjes vijlen? De binnenkant of de buitenkant?

99c053cbcae185ba504596640da71a6c.jpg

Of zal dit niet veel uitmaken?

Dank Frans! Heb mezelf wijs gemaakt met LibreCAD. gratis, maar wil nog wel eens halverwege vastlopen. Ik kan er na heel wat uurtjes wel aardig me overweg, dus de overstap zal wel meevallen.
Ik zal dus Draftsight eens proberen.
Ik heb nog geen milimeter getekend.
Wel heb ik op aanraden van iemand Autodesk Inventor geïnstalleerd en deze draait op mijn PC. Het is een studenten-versie. Hierin is ook de pylon op mijn aanwijzingen getekend.
Zelf nog helemaal niet aan toe gekomen.

Misschien dat ik dinsdag nog eens naar die vrije inloopdag ga.
Wel wat spijt dat ik niet 30 jaar geleden wat heb gedaan. Leren was zoveel makkelijker en ik had het allemaal ter beschikking...

Je weet wat ze zeggen he? Je bent nooit te oud om te leren.

:D

Draftsight is tocht wel weer opnieuw wennen. Ik blijf zelf nog even op Librecad werken.

Librecad leren ging wel gemakkelijk, gewoon een tablet/ipad dit filmpje draaen en naast je computer zetten en met de tutorial mee werken:
[media=youtube]53DOEKzL2rw[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
k ga een webbing maken en de vleugel (ik ga toch eerst een fullsize vleugel maken, met mn mini wil ik van alles proberen....)

zou de webbing ook nuttig zijn als de vezels 0-90 graden georiënteerd zijn? ik begrijp dat +- 45 graden beter is maar 0-90 komt mij veel beter uit.

of zou dit de webbing bijna nutteloos maken?

als layup ga ik 2 lagen 25 grams gebruiken met disser, zoals op de site van loet

Hoi Joris,
ik zelf heb de webbing zoals het hoort onder 45 graden gedaan, en dat scheelt enorm in stijfheid van je roeren!
Ik weet niet of het onder 90 nutteloos is maar aangezien een vleugel toch een investering in tijd en geld is Zou ik geen risico nemen

Gewoon een strookje van 15cm breed met onverdunde epoxy inrollen en uitlaten harden, hier snij je later je stroken webbing uit
Dan heb je voor zeker 5 vleugels voldoende

Als dit je snij verlies geeft kun je het rest stuk lekker met verdunde epoxy inrollen en droog rollen, hier kan je mooi de tip en servo verstevigingen van maken!

Daarnaast heb je ook nog strookjes onder 45 graden nodig voor je neuslijst ( met transfertape)

Groetten!

toch maar onder 45 graden :)

ik moet ook nog het gleufje maken voor de ligger, waar moet die komen? want het dikste deel van de vleugel is geen rechte lijn

groetjes joris

682c54ad1b99b669e764bfd8d2113946.jpg
70c6c9339430c50d4a7146d862c9b997.jpg

Ik heb hem zo

60mm van de neuslijst bij de wortel
En ongeveer 60mm vanaf de tip komt hij bij de neuslijst

Hiermee heb ke net voldoende ruimte voor je servo

ik moet ook nog het gleufje maken voor de ligger, waar moet die komen? want het dikste deel van de vleugel is geen rechte lijn

Die ligger hoeft niet per se in een rechte lijn te liggen. Je mag gewoon het dikste deel volgen. Ja, dat is niet makkelijk. Maar ... het kan ...

De andere oplossing (die je meestal ziet) is de pijlstelling volgen. Aan de wortel iets voor, of iets achter het dikste punt beginnen, en aan de tip precies andersom eindigen (iets achter resp. iets voor de tip). Zo zit je gemiddeld heel aardig.

Inmiddels is de derde T8C klaar! 310 gram vliegklaar! Hopelijk valt de wind morgen mee en kan hij even vliegen!
48f09058891051956333ee6d9dce9b24.jpg

Back