Eerste FPV project: EPP-FPV

Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van mn eerste RC vliegtuig, en meteen een FPV :D

Op dit moment heb ik een aantal dingen in bestelling staan, na veel leeswerk hier op het forum en de rest van het internet.

HIER een link naar een Gdocs bestandje met mn bestellijst.

De eerste dingen zijn al binnen, maar het duurt nog wel even voor ik kan beginnen met opbouwen.
Omdat ik beginnend vlieger ben heb ik ook een kabel besteld om eerst met een simulator aan de slag te gaan uiteraard :)

FPV-EPP-8(1).jpg

Ik ben benieuwd wat jullie van de setup vinden en hoor graag jullie commentaar!

Gr. jcp

1 watt 1.2ghz met een 2.4ghz rc besturing is vragen om problemen
Let heel goed op je bereik want deze zal zeer sterk gereduceerd worden. Je kan beter voor de lawmate 500mw 1.2ghz gaan. Het ontwerp van deze zender is een stuk beter dan die van de 1000mw en je besturing zal er ook minder last van hebben. Ga ook voor een 1 accu setup bouw een lc-filter om je fpv spullen achter aan te sluiten.

Hoi Hugy,

Ik heb helaas de 1000mw al in bestelling bij dronesvision.

Voor in het vliegtuig heb ik de 5000mah 3s, een LCfilter is nieuw voor me, maar zo te zien gaat me dat wel lukken ;)

Nog een mogelijkheid om deze terug te sturen? Met de 500mw zal je veel betere resultaten halen en het zal je een hoop kopzorgen schelen.

Ik ga direct mailen met ze.
Later wil ik uitbreiden om grote afstanden te gaan overbruggen, bijvoorbeeld met een tracker, is een 500mw zender dan genoeg?

EDIT: zou ik anders vragen of ze de 1000mw om willen ruilen voor een 500mw en deze toe willen voegen aan de bestelling?

Dat is een beter idee ja. Het bereik is vooral afhankelijk van je antennes. Een verdubbeling van je bereik vereist 4x zoveel vermogen. Terwijl met een ontvangst antenne die 6dbi sterker is hetzelde resultaatis te behalen.

Het is een leuk vliegtuig maar wel behoorlijk gevoelig voor wind vooral de draai van wind mee naar wind tegen wil hij meestal behoorlijk afremmen dus hou daar rekening mee. Verder vliegt hij wel leuk! Ik gebruik zelf 4000mah accu's (3s) en kan met 1 accu ongeveer 35/45 minuten vliegen bij normaal rustig rondvliegen.

Dit is die van mij, ga ik ook FPV vliegen maar tot die tijd alleen gopro er op, ik heb nog meer modellen waarmee ik fpv wil vliegen.

img0105txs.jpg

(ik heb de horizontale stabilisator groter gemaakt, dat werkt wel goed dus is aan te raden om te doen als je wil beginnen met modden)

Mijn eerste set-up ( de afgelopen zomer) was met een 1.3 GHz video tx van 800mW, ik had veel storing zowel op video als op mijn rc-besturing.
Nu heb ik er één opgezet van 400 mW, en veel minder inslag (bijna geen meer) op de elektronica.
Bij test van de reikwijdte van de video-TX is er voor mij geen merkbaar verschil.
Natuurlijk zoals dit in dit forum en ook op andere naar boven komt is zijn de goede filters en antennes van erg belang om wat afstand te kunnen afleggen.
Pas op ik ben geen geroutineerde FPV-er, in feite ben ik ook maar een beginner, maar heb me wel al veel ingelezen op verschillende forums. Alhoewel het niet altijd erg duidelijk is wat nu juist het beste is, is veel experimenteren een must.
Veel succes met de nieuwe hobby jcp :p

Ik heb de vraag uitgezet om de 1000mw naar 500mw om te zetten, hopen dat ze nog niks verzonden hebben!

Sjef: thnx, als het zover is dat ik kan gaan vliegen zal ik je tips meenemen.

Novada: jou verhaal bevestigd wel de tip die Hugy me gaf, hopelijk ben ik nog op tijd met het aanpassen van m'n order!

Thnx guys!

Nou ik heb al bericht terug van dronesvision, goeie service, was geen probleem om de order nog aan te passen en de booster erbij te doen!

Ahh, als ik dit topic eerder had gelezen had ik de 500mw in eerste instantie besteld :D

Nog een vraagje, ik lees dat antenne trackers via het audio kanaal gps coordinaten terugsturen naar de tracker.
Betekend dit dat je geen audio meer kan ontvangen?

Laatst bewerkt:
hi

ben benieuwd hoe dit gaat werken 1200mhz vtx en 2,4 besturing
1200 x 2 is 2400mhz dus storing

ik denk als je vtx op hoogste kanaal zet,,,rond de 1300mhz je het beste weg komt

zelf vindt ik vliegtuig besturing op 2,4 niks te kort bereik

hoor graag hoe dit afloopt

rob

Hoi Robot, ik ook, het plan is om later een Dragonlink te gaan gebruiken, dus als het niet lukt.... :)

Nou heb ik nog niet eens 1x gevlogen, en de bestelling voor mn vliegtuig moet nog binnenkomen, maar ik zit allang weer naar andere dingen te zoeken op internet, jullie kunnen dat vast wel begrijpen :)

Ik zit te vogelen voor een LR systeem, en dit zou dan ongeveer zo eruit gaan zien:

AAT antenna tracker:
Standard AAT Package

Micro Diversity:
Micro Diversity controller [micro-diversity] : RangeVideo!, Wireless video solutions.

Een 2e Lawmate TX:
LawMate 1.2GHz 1.3GHz Wireless AV Receiver VRx FPV Wireless Cameras

2x Yagi, 1 horizontaal, 1 verticaal:
1.2 GHz 13 dBi Yagi Antenna with N Female cable | eBay

En een Dragonlink systeem voor besturing (ik las dat de laatste versie van Dragonlink geen problemen meer gaf met 1.2ghz Vtx).

Kunnen jullie hier een mening over geven?

hi

ik vindt het rot om je aankopen ,af te keuren
maar andere die mee lezen,moeten, weten wat goed en fout is

35 mhz besturing of 433 mhz en 2,4 vtx werkt erg goed
ben effe kwijt welke frequentie stoort op je gps
433mhz x3 zit ook weer rond de 1300mhz ,,was ook niet zo goed
hoe de filters in de dragon link verbeterd zijn weet ik niet,,,vraag ik na

een tracker is geen nood zaak
vindt een fpv buddy,,das belangrijk
als jij vliegt ziet hij je kist,,kan ant bijsturen ,je bij praten,, is eerste jaar meestal wel genoeg

weet niet of je een geld boom in je tuin heb
maar dit is mooi setje om als vtx te gebruiken
XEN 2.4G High Power 500mW Audio Video TX and RX Systems [XEN-AV24G] - $58.50USD Low Price RC Limited

List of all FPV Stores

ga nu mijn bed in

rob

Hey Rob(ot) :)

In eerste instantie ga ik ook lekker een beetje aanklooien met de FRSKY +booster en de Lawmate, zorg ook zeker dat ik een buddy heb.

Maar ik zit gewoon vast een beetje te prakkedenken over LR.

Ik had idd al begrepen dat 2.4 besturing voor FPV niet echt geschikt is, maar ik heb de Turnigy 9X toch gekocht omdat ik al weet dat ik later een Dragonlink erop wil bouwen.

Ben nog steeds erg benieuwd of bovenstaande setup zou kunnen, ofdat ik de verkeerde kant op zit te denken :smile:

Zie [URL="
video[/URL], zoiets maar dan met een extra verticale yagi, is dat een goed idee?
Nadat ik de video bekeek waarin verschillende antennes in 3d uitgelicht worden dacht ik meteen aan een tracker met 2 yagi antennes.

En dat icm de microdiversity controller, ben benieuwd wat jullie daarvan denken, kan er weinig over vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat die aat sterk genoeg is om 2 yagi's te kunnen tilten en pannen. De combo van een cloverleaf en spw geeft op de 1.3ghz band al zo'n 3-5km storingsvrij beeld. Echt verder zal je bijna nooit gaan. Wil je dit wel kijk dan gewoon naar een simpele patch of yagi op een standaard en richt deze in de richting waar je heen wilt.

Als je later voor lrs wilt gaan kijk dan naar de ezuhf of de scherrer. Beide zijn een stuk hogere kwaliteit dan de dragonlink. Vooral de filtering is een stuk beter bij deze modules.

Hey Hugy,

Met cloverleaf en spw ga ik zeker wel wat doen in eerste instantie, goedkope manier om verder te komen.

Een antenne tracker komt er zowieso, alleen al vanwege het hoge gadget gehalte :cool:

Als je de yagi antennes goed gebalanceerd op het midden monteerd op de AAT, zou het dan niet zonder problemen kunnen?

Ik ga even googlen op de scherrer en ezuhf :)

Waarom ga je dan niet voor de ezosd icm. de ez antenne tracker. Nog een stuk hogere kwaliteit dan de att en je kan helemaal zelf je tracker erbij bouwen. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Kijk bijvoorbeeld naar deze : FPVforum.nl • Inloggen

dat alles van immersion super spul is weten we

de tracker moet je zelf bouwen,,komt nog wel wat bij kijken

de mfd tracker is een mooi ding,je zet hem neer,,zit kompas in,,,regeld zich zelf in

kan 1,5 kg ant hebben

iedereen heb zo zijn voor keur,,, ook al krijg ik alles van dragon labs gratis
zal ik niet blijven roepen dat het het beste is
de dragon link die nu op de markt gezet wordt werkt heel heel goed
de prijs is ook niet gek
kijk je rond de prijs van de dragon link,,,,zou ik toch echt voor dragon link gaan
er vliegen er al zo veel mee

ik weet niet of de soft ware uit de scherrer al vernieuwd is
maar de ontwerper van dragon link Daniel Wee heeft ook de soft ware voor scherrer geschreven

rob

De AAT is wel kant en klaar goedkoper, de bluetooth functie vind ik gaaf, makkelijk te bedienen lijkt me.
Maar als hij het gewicht van 2 yagi niet aan kan is het idd niks...

Kun je ook iets zeggen over de microdiversity controller?

Back