Eerste Honey Bee V2, hoe zit het met vliegtijden andere heli's?

• Topicstarter Topicstarter Bakker
  • Startdatum Startdatum
B

Bakker

Guest
Sinds kort ben ik van nitro auto's, naar electro auto's en nu naar helikopters overgestapt.

Krijg vandaag als het goed is mijn eerste electro helikopter (Honey Bee V2) om eens even te proeven aan dit nieuwe 'speelgoed'.
Nu gaf de site aan dat de vliegtijd van deze RTF ongeveer 10 -15 minuten is. Kan dit ook worden verlengd door andere accu's? Wat past er maximaal in? En hoe lang kan je dan vliegen? Volg het nog niet helemaal...

Daarnaast zit ik ook verlekkerd te kijken naar een Trex 600 (of iets dergelijks), maar daar lees ik van andere mensen op het forum dat die er maar 4 a 5 minuten mee kunnen vliegen?
Hoe doe je dat dan? Ik neem aan dat je toch niet alles meeneemt om alleen 5 minuten te vliegen? Laden jullie je spullen daar ter plekke weer op of hebben jullie meerdere lipo's?

En kan je het niet voor elkaar krijgen om met een Trex 600 ook 15 minuten te vliegen? Of is dat echt teveel gevraagd voor zo'n apparaat?

Niet dat ik bovenstaande meteen aanschaf, maar vroeg het mij allemaal af.

Beste

Heb je al ervaring met lipos?

Een lipo mag max 2/3 leeg getrokken worden dus bv 2200 vol=> maximaal tot 750 leeg trekken. Ga je dieper dan gaan je lipos een kort leven tegemoet.... maar op het forum kan je hier meer dan je lezen kan vinden...

Vliegtijden: is helemaal afhankelijk van je headspeed en vliegstijl.
Als je met die honey bee 15 minuten haalt zal dat volgens mij een wonder heten...
De fabrikanten zetten dat er graag bij.... je kan eventueel een lipo kopen met meer capaciteit maar daar ook niet in overdrijven. als er nu bv een 1800 in zit kan je gerust naar 2200 gaan...
Wel steeds rekening houden met je zwaartepunt! een zwaardere lipo zal meer naar achteren moeten.

Bij een 600 is vliegtijd ongeveer 6minuten met een 1800 headspeed en gewone rondvlucht...
Ga je wat meer HS gecombineerd met "3D" dan zakt die al snel naar 4,5 - 5 minuten max.
Als beginner heb je minder HS nodig, ook op een 600 is dan 1600 voldoende.
Volgens mij kan je max 8 minuten halen met lage HS zonder je lipo te beschadigen...
Gebruikte lipos voor e 600 is standaard 6cellen, 5000.

Een 500 heeft ook 6cellen maar dan capaciteit +- 3300max. hiermee kan je wel een stukje langer vliegen dan een 600. Het gewicht is ook van groot belang natuurlijk.

De meesten hebben meerdere lipos. Met 4 stuks kom je toe om een ganse dag te vliegen. Dan kan je nog bijladen op het plein...

Vroeger vloog ik nitro en haalde ik tijden tot 12-13 minuten, maar dat was het begin.. Nu is dat nog maximaal 8 minuten.. en ik doe nog geen echte 3d.. Trouwens 5-6 minuten is lang genoeg hoor. zeker als je je wat meer moet concentreren op je moves...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg, heb inderdaad wel ervaring met Lipo's.
Misschien verkijk ik me er ook wel op, maar met auto's rij je een stuk langer vind ik. Waarschijnlijk is 5 minuten turen naar een stipje in de lucht al inspannend genoeg.

Je geeft aan dat er bijvoorbeeld een 2200 in kan, maar ze zijn er ook wil in 5000 Mah, waarom zou je deze niet gaan gebruiken? Of verschilt dat in gewicht teveel dat hij niet meer omhoog komt? Hoe meer capaciteit in de lipo hoe langer je kan vliegen toch?

Hallo,
Je zou inderdaad voor een langere vliegtijd een zwaardere (vermogen) lipo kunnen gebruiken, maar dat is altijd ook zwaarder van gewicht, en op een gegeven moment heb je voor het gewicht zoveel meer vermogen nodig dat er geen tijdsvoordeel meer inzit.
Gevolg....een duurdere accu en hetzelfde resultaat.
En geloof me, ik vlieg 8 minuten met een Trex 450 op 2200 mah, als je dan een accu`tje of 5 leeggevlogen hebt heb je het, zeker in het begin, wel gehad ....ik wel althans.

Laatst bewerkt:
Ok dat is duidelijk. Met auto's hoef je daar in mindere mate rekening mee te houden.

Hoe weet je trouwens dat je lipo bijna leeg is? Vlieg je op tijd of krijg je daar een signaaltje van dat de spanning beneden een bepaald niveau is?

Ik ken 2 manieren om te voorkomen dat mijn lipo`s te ver ontladen worden, (mag max.75%).
Een manier is de tijd in de gaten houden, stel, je vliegt 8 minuten en je laadt daarna bv 1600 ma, dan weet je, 8 minuten aanhouden en dan stoppen.
Begin dus met een minuut of 7, kijk dan wat erin gaat, als dat bv 1300ma is, vlieg dan iets langer totdat je er pakweg 1600 inlaadt, dat is dan je vliegtijd.
De tweede manier is een liposaver, dat is een led die gaat branden zodra je lipo onder een bepaalde (minimaal toegestane) spanning komt.
Nadeel daarvan is dat je hem op een afstandje niet of nauwelijks ziet.
Ik vlieg zelf op tijd, met daarbij een liposaver.....deze gaat overigens nooit aan binnen 8 minuten.

Laatst bewerkt:
met mijn belt cp v2 kun je ook wel een kwartiertje hoveren hoor, als alles stock is.. die stock servotjes vreten amper stroom en met een wat lagere headspeed is dit goed te doen..

stock heen en weer fladderen gaat ook nog wel een minuut of 10

ga je het een beetje kunnen ga je naar een minuut of 7 a 8

zet je er andere servo's in word de vliegtijd al drastisch korter en kun je ook beter een andere regelaar kopen i.v.m. spannings afname en word de vliegtijd weer korter enz enz enz

maar daar heb je weer sterkere accus voor..

groet

Back