eerste keer dlg, aandachtspunten

hallo dlg verslaafden (als ik het zo mag noemen )

na lang zoeken en nadenken (en een paar pogingen tot dlg ) toch een blue arrow angel dlg gekocht,
dinsdag binnen gekomen, vandaag heb ik hem afgemaakt totaal gewicht van 81 gram

in de tuin al een paar handstarts gemaakt hij gaat mooi recht vooruit.

Maar nu mijn vragen:
Waar moet ik op letten bij het loslaten ?
Onder welke hoek moet ik hem gooien ?
Hoe hard moet ik de eerste keer gooien ?(ik neem aan dat er nog wat moet worden afgesteld)
Moet ik hem tegen de wind in gooien ? ( neem aan van wel)

Mvg lars

Laatst bewerkt:
blau arrow angel... slechte ervaringen mee om eerlijk te zijn. heb ooit een keer zon kistje gekregen. was op dat moment al gewend om fullsize kisten te gooien. en deze is echt niet stevig genoeg dan. als je niet te hard gooit wil het nog wel

de worp moet niet gebasseerd zijn op kracht. staat hier op het subforum al veel over beschreven.

blau arrow angel... slechte ervaringen mee om eerlijk te zijn. heb ooit een keer zon kistje gekregen. was op dat moment al gewend om fullsize kisten te gooien. en deze is echt niet stevig genoeg dan. als je niet te hard gooit wil het nog wel

de worp moet niet gebasseerd zijn op kracht. staat hier op het subforum al veel over beschreven.

ik heb er al veel over gelezen problemen etc, maar ik ken mezelf al koop ik een fullsize dan beland hij toch wel in een boom of in de grond :O
eerst maar even kennis maken met Het dlg

Hoi wapske,

Ik heb ook gisteren mijn Angel DLG in huis gekregen. Ik was danig onder de indruk van het gewicht... 20 gram voor een helemaal opgebouwde vleugel. Een keer blazen en het is weg.

Had op de forums gelezen dat de stuurstangen wel wat zwaar waren, dus heb ik van een 0.10 gitaarsnaar alvast torsiestangen op de roeren gezet. Dan kan ik single pull gaan werken. Dat zou ook e.e.a. aan gewicht in de neus kunnen schelen.

Ik ben van plan 2 x 4.4gram servootjes, een corona RP4S1 4 grams ontvanger en een enkele lipo te gebruiken.

Wat mij opviel is dat de centreerstif voor aan de vleugel er niet bij zit. Dan hangt de hele vleugel aan een M2 schroefje... Lijkt me wat gammel. Het staartvlak lijm ik er op (geen schroefjes) met een vliesdun laagje dunne epoxy.

Ik heb alleen nog geen adresje voor kevlar draad voor het pull systeem. Weet jij waar dat de koop/bestellen is. Ik denk dat nijlon vis draad (wat ik pull-pull gebruik, is mooi zelf-spannend) niet stug genoeg is.

Laat maar horen wat jouw bevindingen zijn...

Harm

voor single pull gebruik ik altijd zowel in mijn mini's al s fullsize kisten dyneema vislijn met een breeksterkte van 8kg. als torsieveertje dan 0.3mm staaldraad.

qua servo's zou ik persoonlijk niet van die goedkope 3 dollar lichtblauwe dingen kopen van rond de 4.5 of 3.7 gram. okee ze zijn goedkoop maar daar is ook alles mee gezegd. de tandwielen zijn erg kwetsbaar en centreren doen ze heel erg slecht, en vooral op een dlg met single pull is dat verschrikkelijk te merken en dat is gewoon niet fijn vliegen ;)

de HXT500 van hobbycity is wel beter qua centreren maar daarvoor heb je geen ruimte in het kleine angel rompje. diamond d47 zou ook een goede keuze zijn. wel een redelijke investering (40 euro voor 2) maar het voordeel is dat je die later gewoon in een andere dlg kan gebruiken. in mijn fullsize kist gebruik ik helemaal rondom d47 servo's

ik hoop dat je hier wat aan hebt

hey volhout

ik heb mijn dlg helemaal standaard met de ijzeren stuurstangen op een totaal gewicht van 81 gram, 2 robbe 4,4 gram servo's met een Fly Dream RC-6S DSP ontvanger van 7,8 gram ik weet niet hoe zwaar de accu is

bij mij is alleen het richtings roer losgekomen bij een harde landing en die zat volgens mij niet eens vast.

veder nog niet echt een dlg worp gemaakt alleen wat handstarts even kijken of het vanavond droog is,

Ik gebruik alleen maar D47 (zelfde als FS31) servo's voor mijn mini dlg's. Wat mij betreft is er geen betere servo voor mini's op de markt. Eerst had ik ook goedkopere servo's maar als je het vergelijkt met de D47 servo ben je meteen verkocht.
Trouwens, als je wilt beginnen met dlgen, dan raad ik aan om eens te gaan kijken in het MiMi-draadje. Is goedkoop en een veel beter kistje dan de Angel. Moet je wel zelf bouwen, maar valt goed te doen ook voor een beginner.

Laatst bewerkt:
ik heb rond half 11 gevlogen en het vliegt goed,

ik heb 1 probleem als ik gooi dan gooi ik hem opzijn kop? iemand een idee hoe dit komt ? laat ik hem gewoon te scheef los ?

langste vlucht : 25sec

mvg wapske

Op de kop gooien is meestal te steil gooien of (veel) te laat loslaten.. En maakt het toestel een looping bij de start dan moet je een startstand instellen (op een schakelaar waar je makkelijk bij kunt) met wat down op de elevator.

De servo's zijn er nog niet .... geduld

:sleepy:
De angel staart met torsieveertjes (niet zichtbaar) en single pull kevlar draad.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@wapske
ik denk dat je het toestel te laat loslaat. ook moet je totaal geen kracht zetten maar het toestel moet vanzelf op eht goede momemt ervandoorgaan inprinciepe.

@volhout
ziet er goed uit! wat is nu exact de gewichtsbesparing na deze mod? van de standaard versie die ik had (rond de 90 gram ofzo) was ik niet echt onder de indruk van de glij prestaties.

:sleepy:
De angel staart met torsieveertjes (niet zichtbaar) en single pull kevlar draad.

full

Ik hoop dat ik nu tegen de onderkant van het stabilo aankijk en jij een rechtshandige werper bent.
Kijk ik tegen de bovenkant aan, dan zit het richtingsroerscharnier aan de verkeerde kant

Laatst bewerkt door een moderator:
theo,
bij de anger hoort het stabilo aan de onderkant. dan zit het hoorntje inderdaad aan de verkeerde kant.

Huh ??

Foto: Je kijkt boven op de staart, het hoogteroer zit onder de boom. Ik snapte die hint van het richtingroer in eerste instantie niet. In mijn staartboom zat (van de fabriek af) maar 1 sleuf gefreesd. Ik nam dus aan dat beide stuurstangen door datzelfde gat moesten. Maar nu ik dit opschrijf klinkt het onlogisch .. dat kan niet met stalen stuurstangen, er hadden gewoon 2 sleuven in de boom moeten zitten, eentje links, en eentje rechts....
Met de single-pull draden gaat het echter wel goed, ze lopen volledig onafhankelijk als ik de servo's goed om monteer (hoogte links).

Goed opgemerkt ... ik laat het voorlopig even zo. Als het alsnog problemen geeft breek ik het heveltje wel uit de staart en frees een nieuwe sleuf erbij.

Het gewicht weet ik nog niet. Ik heb de servo's nog niet. Ik kan wel even wegen wat die stalen stangen wegen, en dat x3 doen (dat schat ik als gewichtsbesparing). Ik heb op RCgroups gelezen dat ze de Angel met single pull op 75-76 gram hebben. Ik weeg hem wel als hij klaar is.

Laatst bewerkt:
ik heb 2 stuurstangen gewoon door 1 sleuf ?

ik heb een filmpje maar dat is zooozoooo slechte qualiteit,
volgende keer toch maar de videocamera mee

Het probleem is niet dat de besturing aan zou lopen (al loop je dat risico wel), dlg's hebben hier een ander probleem. Ik ga er even van uit dat je met je rechterarm gooit. Na het loslaten zwiept het vliegtuig nog even door en bouwt een sliphoek op. De 'wind' komt nu van rechts voor het vliegtuig. Met jouw aansturing wordt het richtingroer nu omgeblazen (hoe ver is afhankelijk van de sterkte van je torsieveer en hoe hard je gooit), waardoor het doorzwiepen alleen maar verergerd wordt. Met de aansturing van het richtingroer aan de rechterkant kan het richtingroer niet omgeblazen worden na het doorzwaaien na de worp, want je aanstuurlijn houdt dat tegen. Zo wordt de doorzwaai sneller uitgedempt en gooi je hoger.

Bij een push-pull aansturing gaat bovenstaand verhaal niet op, daar maakt het niet uit aan welke kant de aansturing zit.

Ok Fotor, bedankt!
Ik snap het. Ga eens kijken hoe ik dit het beste kan oplossen zonder een heel nieuw staartvlak te moeten maken.

Harm

P.S. hard gooien zit er met een Angel niet in, dat heb ik al wel gelezen....

Ok Fotor, bedankt!
Ik snap het. Ga eens kijken hoe ik dit het beste kan oplossen zonder een heel nieuw staartvlak te moeten maken.

Harm

P.S. hard gooien zit er met een Angel niet in, dat heb ik al wel gelezen....

al gevlogen ?

ik wel, en best veel
heb wel gemerkt dan de angel beter vliegt met een klein beetje wind,

zondag nog een grote blunder gehad: hardeworp en kwam met redelijk harde wind en redelijk harde snelheid aangevlogen stuurfoutje opzijn kop de grond in schade : scheurtje in de romp en vleugel beetje beschadigd,

langste vlucht : 34sec

Back