eerste keer dlg, aandachtspunten

Gisterenavond de servo's ingebouwd. Ontvanger en enkele LiPo erin, en zwaartepunt moet iets verder naar voren denk ik. Zal vanavond eens proberen, bij windstil weer, hoe hij zich gedraagd. Hoe heb jij de antenne ?
Door de staart (carbon) schijnt niet te werken. Ik wil hem misschien langs de voorlijst van de vleugel plakken.

Harm

Door de staart gaat inderdaad niet werken. Ik plakte mijn antennes altijd gewoon langs de staartboom met wat tape. Is officieel ook niet ideaal, maar werkte bij mij altijd prima.

Maiden van een Angel

350mA lipootje erin, RP4S1 ontvangertje, en het zwaartepunt lag redelijk goed (ongeveer onder de ligger). Op de weegschaal was het geheel 74 gram. Heb de ontvanger met cellotape langs de voorlijst van de vleugel gelegd (heb met depron modellen gemerkt dat een antenne niet zonder gewicht is, en die extra gram aan de achterkant is er weer 3 aan de voorkant).

Ok, het regende nogal, dus ik heb een droog moment afgewacht en ben naar een nabij gelegen weiland gegaan. Flinke duw, en hij gleed redelijk, ietwat pompend, dus zwaartepunt iets naar voren (met tape een spijker onder de neus geplakt). Pompen was over, en hij gleed mooi. Toen een DLG worpje (mijn eerste) geprobeerd. Veel te vlak want ik kwam maar 4 meter hoog, maar wel 20 meter weg (op het hoogste punt).

Ik had de zender op hoogte-richting (mode 1) ingesteld (en niet hoogte-aileron) om met mijn rechterhand te kunnen werpen en links een duim op de stick te kunnen houden. Nu bleek wel dat ik dat niet gewend was.
Ik heb in de 30 worpen wel wat stuurfoutjes op richting gehad. Maar het ging wel zo rustig dat er nooit enige schade uit kwam.

Ik merkte echter dat de daalsnelheid steeds meer toenam. Spijker eraf, en hij gleed perfect. Was er iets verschoven binnen in (kan haast niet, alles zat klem) ? En toen zag ik pas dat de romp veel donkerder was dan de vleugel. De romp had water opgezogen van het natte gras, en was zwaarder geworden. Deze romp was dus niet afgelakt !!! K*T !!

Alles ligt nu te drogen, en dan zal ik de boel eens in de glitsa zetten.

Al met al een leerzame avond, ik zal nog een lange weg te gaan hebben voordat ik een beetje kan werpen. Observaties tot zover: na loslaten doordraaien naar links (rechtse worp), en bij een krachtigere worp stijgt het model steeds stijler, om daarna in een glijvlucht te vallen (geen geleidelijke overgang). Ik weet nog niet of je dat tijdens de stijgvlucht actief moet corrigeren, of dat het aan de (gebrek aan) werptechniek ligt.

Hij is nog heel, en we gaan binnenkort weer proberen (na de glitsa).

Harm

Harm,

Porficiat met je eerste vluchten. Hopen dat de romp recht opdroogt en na droging niet alles krom trekt.
Bij de worp moet je bovenin het model wel zelf rechtleggen. Even kort iets drukken dus anders zal er een overtrek volgen wat je weer enkele meters hoogte kost.

Harm,

Doordraaien naar links komt waarschijnlijk doordat je het model te lang vasthoud of met de pols probeert nog een extra zet te geven. Hij moet gewoon uit je vingers glippen.
Te vlak weggooien bestaat niet. Hoe vlakker hoe beter. Je moet dan wel zorgen voor of een preset(een zelfverende schakelaar die gedurende een fractie van een seconde een beetje up geeft) of een beetje up trim dat het model stijgt.
Je antenne over de voorlijst plakken is waarschijnlijk de slechtste plaats waar je 'm zou kunnen plakken. Van een vleugelprofiel is de voorlijst heilig en bepaalt voor een grootdeel je vliegeigenschappen. De meeste westrijdvliegers laten de antenne door de koolromp naar achteren lopen en verlengen de antene zodat achter uit de romp nog en halve meter hangt. Een dunne staaldraad achter uit de romp kan ook.

Alex

Die antenne gaat dus weer veranderen. Ik was op het idee gebracht door foto van Frans in het bouw draadje van de mimi, die de antenne IN de vleugel verwerkte. Maar de Angel vleugel was helemaal gebouwd. Vandaar het idee om hem langs de voorlijst te leggen. Maar misschien was de achterlijst (ongeveer 0.8mm dik, dus even dik als het antenne draadje) wel beter (er zitten geen rolroeren aan), of (inderdaad) langs of door de staart. Zal wel een paar gram schelen.

Die ARCED D531BB servootjes doen het trouwens goed. Ondanks het feit dat er op de reviews staat dat ze niet goed samenwerken met Corona synth. ontvangers heb ik die ervaring niet. De combinatie werkt gewoon goed.

Antenne in de achterlijst

Heb de antenne langs de achterlijst van de vleugel geplakt. Dit lijkt me nog helemaal niet zo'n slechte oplossing, gezien de achterlijst van de Angel 1mm dik was (recht, niet eens gerond).

full

De romp was na drogen nog recht (geluk) en is gelakt met 2 laagjes Glitsa.
Zodra het hier in Almelo droog wordt ga ik proberen wat het gedrag is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, ik ben moe ...

Heb mijn Angel vandaag eens even goed uitgelaten.

Heb zo'n uurtje staan smijten. Ik neem mijn petje af voor die F3K vliegers die eventjes 40 seconden,of zelfs minuten vliegen. Ik ben dan wel wat voorzichtig met mijn engeltje (ik gooi denk ik minder dan 20 meter hoog, geschat aan de bomen rond het weiland) maar ik haal meestal 20 seconden, wat mid-twintigers, en mijn recordvlucht was 30 seconden.

Er was denk ik 5km/h wind (heel zacht dus) en daar gooi ik tegenin. Gooien gaat het beste met twee tandjes down-trim, en bij de top corrigeren met iets meer down stick. Dan de trim 2 tandje up (dus 4 omhoog), en zij glijdt rustig. Zo'n beetje wandeltempo (5km/h). Tegen de wind is staat ze bijna stil.

Elke stuurbeweging kost hoogte, dus je kunt haar het beste laten glijden, heel lichtjes een bochtje inzetten.

Ik denk dat ik de uitslag op de roeren vrij fors heb (heb er nog geen expo op), dus ik ga dat in de toekomst maar eens proberen. Jammer dat ik die trim niet onder een switch kan zetten (futaba 4EXA).

Ik denk wel dat ik behoorlijk moet oefenen op gooitechniek, maar dat de Angel niet echt geschikt is voor langere vluchten. Het vliegbereik is misschien wat beperkt om thermiek te vinden (tenzij je er zowat midden in staat).

Al met al een mooie avond. En de engel is nog heel ....

P.S. die servootjes werken uit de kunst.

Laatst bewerkt:
Angel op vakantie

Heb de Angel meegenomen op vakantie, en heb twee keer lekker kunnen vliegen in Italie, 's avonds op het strand. Geen revolutionaire vluchten, daar waren de omstandigheden niet goed voor (niet genoeg ruimte en strand wandelaars, zodat je 'krap' moet vliegen).

Heb al met al 1 lipootje leeg gevlogen. Wat gebruikt zo'n ding weinig stroom ! Met 350mA kun je 2 uur vliegen.

Ik had gehoop dat ik in Oostenrijk wat hellingwind kon pakken, maar helaas stond de wind verkeerd (meeste vlieghellingen waren te zeer bebost). Helaas was er geen kans om een goede helling te zoeken.

Harm.

Heb de Angel meegenomen op vakantie, en heb twee keer lekker kunnen vliegen in Italie, 's avonds op het strand. Geen revolutionaire vluchten, daar waren de omstandigheden niet goed voor (niet genoeg ruimte en strand wandelaars, zodat je 'krap' moet vliegen).

Heb al met al 1 lipootje leeg gevlogen. Wat gebruikt zo'n ding weinig stroom ! Met 350mA kun je 2 uur vliegen.

Ik had gehoop dat ik in Oostenrijk wat hellingwind kon pakken, maar helaas stond de wind verkeerd (meeste vlieghellingen waren te zeer bebost). Helaas was er geen kans om een goede helling te zoeken.

Harm.

mijn angel ligt al in de skibox omdat we vanacht op vakantie gaan we gaan 2 weken naar italie, (tegenover onze camping is een weiland dus dat moet goed komen :p )

de angel heeft gister gevlogen was te donker voor een filmpje,

de langste vlucht : 34 sec

groeten uit italie

Is al weer twee weken geleden dat hier voor eht laatst gepost is, maar ik wilde toch effe reageren. Zie dit draadje voor het eerst. Zal wel door de vakantie komen :)

Ik heb zelf ook een Angel gehad, gewoon om eens te kijken. Ik denk dat ik heel aardig kan DLG-en, dus hier mijn ervaringen:

De Angel gaat het nooit redden tegen een MiMi of een full size, dat kan je echt vergeten. De vleugel is hiervoor veel te klein van oppervlak. Je moet dit kistje dan ook behoorlijk snel vliegen.

Je kunt de Angel echt wel snel slingeren hoor. Belangrijk is dat je snelheid hebt, maar geen kracht zet. Mijn worp met de Angel is met een lasergun gemeten en dit kistje ging met meer dan 70 km/h uit mijn hand.

Daarvoor is het wel nodig dat je de bevestiging van de werpstif verstevigt. Ik had er een deel van de folie weggesneden en een glasmatje langs gezet. Ook de wortel van de vleugel had ik met glas versterkt. Aansturen met single pull en dynema. Is even knutselen, maar goed te doen. Ik had er overigens gewoon elcheapo servo's inzitten op een enkele lipo.

Helaas is de instelhoek van de vleugel waarschijnlijk niet goed! Mijn kistje ging wonderbaarlijk veel beter vliegen door de vleugel van achter iets hoger te plaatsen. Experimenteer eens door er een stukje karton onder te plaatsen. Bij mij waren de vliegeigenschappen optimaal door een wig van 2mm dikte onder de achterlijst!

Starten kan zonder startstand volkomen strak en recht als de kist goed is uitgetrimt en de instelhoek klopt. Ik kon aardige hoogtes bereiken, denk zo rond de 30m als er een beetje wind stond.

Mijn ervaring in het kort: het kost wat tijd om hem goed in te regelen. Is niet echt een DLG zwever, maar een prima kist om de techniek onder de knie te krijgen.

Ruud

Back