Eerste keer zelf trex 450 bouwen

bovendien vraagt een torque tube minder energie en draait gewoon soepeler doordat er minder weerstand is en geen last van statische electriciteit.
 
bovendien vraagt een torque tube minder energie en draait gewoon soepeler doordat er minder weerstand is en geen last van statische electriciteit.
Heb je dat zelf ondervonden? het wordt gezegd, maar ik vond zelf eigenlijk geen duidelijk verschil tussen een copterx 450 pro en een 450 sport.
Mikado en MSH, merken die dacht ik wel boven Align staan, gebruiken toch ook een belt/riem aandrijving voor de staart? misschien iets anders toegepast waardoor het minder of geen nadelen heeft.
 
Dat van de opbouw statische energie klopt wel.
De extra weerstand is vrij moeilijk te bewijzen, tandriemen lopen ook met zeer weinig weerstand.
 
Een cardan as zal zeker in vergelijking met die extreem kleine tandriempoulies wel iets soepeler lopen. Aan de andere kant is een riem veeeeel robuster. Een tikje met de staart tegen de grond kan je cardan al slopen. Een riem spring hooguit een tandje. Zeker als beginnend vlieger zou ik lekker met de riem blijven vliegen.
 
Een cardan as zal zeker in vergelijking met die extreem kleine tandriempoulies wel iets soepeler lopen. Aan de andere kant is een riem veeeeel robuster. Een tikje met de staart tegen de grond kan je cardan al slopen. Een riem spring hooguit een tandje. Zeker als beginnend vlieger zou ik lekker met de riem blijven vliegen.

Dat is inderdaad precies de reden waarom ik voor de sport heb gekozen en niet voor een pro. Ondanks dat ik met mijn walkera al behoorlijk kan vliegen is het me soms toch gebeurd (veelal door een windvlaag) dat de staartrotor toch even de grond raakte. Met een riem valt de schade dan heel erg mee terwijl je met een torque tube meteen weer wat euros meer lichter bent:-)
 
Ik heb dat ook wel eens met een landing in het gras. Het land is vaak oneffen, soms staat er hoog gras of inderdaad een windvlaag waardoor de staartrotor net het gras gaat maaien. Ondanks dat een heli weinig landingsruimte nodig heeft zijn er soms toch dat soort problemen. De blade mcp valt gewoon om en is helemaal niet goed te landen in de weilanden waar ik vlieg.
Ik wil nog eens een handige helipad gaan maken die ik dan gewoon in het gras kan leggen, dan zou een torque tube ook geen probleem zijn maar houd het toch bij een belt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook wel eens met een landing in het gras. Het land is vaak oneffen, soms staat er hoog gras of inderdaad een windvlaag waardoor de staartrotor net het gras gaat maaien. Ondanks dat een heli weinig landingsruimte nodig heeft zijn er soms toch dat soort problemen. De blade mcp valt gewoon om en is helemaal niet goed te landen in de weilanden waar ik vlieg.
Ik wil nog eens een handige helipad gaan maken die ik dan gewoon in het gras kan leggen, dan zou een torque tube ook geen probleem zijn maar houd het toch bij een belt :)

Inderdaad een bekend probleem...je zou bijvoorbeeld gewoon een houten plankje (triplex oid) neer kunnen leggen en daarop landen....al dan niet beschilderd als helipad;-)
 
Back
Top