Eerste multicopter: KKmulticopter quadcopter

Beste mensen,

Ik volg dit forum al een tijdje. Na veel gelezen te hebben ben ik zelf begonnen met een quadcopter.
In eerste instantie wilde ik proberen om zelf een controller te ontwerpen/programmeren, maar dat bleek toch tegen te vallen.

Op het moment probeer ik een kkmulticopter blackboard versie 5.5 aan de gang te krijgen, maar dit wil nog niet echt lukken. Ik heb alles aangesloten, maar ik twijfel over mijn zender. Ik heb een 6-kanaals zender van HobbyKing (HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 1)).

Hoe dan ook. Ik krijg het nog niet voor elkaar om de quadcopter te "armen". Op sommige momenten krijg ik dit "per ongeluk" wel voor elkaar, dan draaien alle motoren en reageren ze ook op de throttle. Maar hoe ik de quadcopter ook houdt, alle motoren blijven even hard draaien. Is er ergens een duidelijk stappenplan om een kkmulticopter te configureren? De handleidingen die ik tegenkom maken niet alles duidelijk voor mij.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Tja, dat kunnen veel dingen zijn.

Aandachtspunten:
1. Zitten de plussen en minnen goed. (zwart à/d buitenkant)
2. Staan de potmeters ongeveer op de helft.
3. Zijn alle 4 de kanalen van je zender aangesloten

Ik ben zelf bezig met een tricopter. Alles werkt nu bij mij, maar vliegen is me nog niet gelukt. Hij is erg onstabiel. Al doende leert men zal ik maar zeggen :)

Allemaal goed.
Maar de instellingen van mijn zender zouden weleens verkeerd kunnen zijn. Zou iemand kunnen aangeven wat ik voor instellingen moet aanhouden? Dus welke kanalen omgedraaid moeten worden en welke niet, hoe zit het met het bereik enz...

Ik heb weinig tot geen ervaring met rc-modellen vliegen, dus dit is allemaal vrij nieuw voor me.

op zich heb je om je board te armen nog geen omgedraaide kanalen nodig.
Gewoon het rudder kanaal naar links of naar rechts zou de boel moeten armen.

Heb je al geprobeerd de esc's rechtstreeks op je ontvanger aan te sluiten om te kijken of ze zonder board er tussen wel werken?

Gerwin

Allemaal goed.
Maar de instellingen van mijn zender zouden weleens verkeerd kunnen zijn. Zou iemand kunnen aangeven wat ik voor instellingen moet aanhouden? Dus welke kanalen omgedraaid moeten worden en welke niet, hoe zit het met het bereik enz...

Ik heb weinig tot geen ervaring met rc-modellen vliegen, dus dit is allemaal vrij nieuw voor me.

bij de HK60F (die andere zender van HK) moeten alle kanalen op reverse staan..
misschien bij deze ook.

welke firmware heb je op het KK board geflashed?

zeker weten dat je alle kanalen goed hebt aangesloten?
ail = 1
ele = 2
thr = 3
rudd = 4

je kan ook de yaw pot helemaal naar naar nul draaien. (richting de aansluitingen vanaf de RX) en dan de boel weer onder spanning zetten. al je nu de throttle stick beweegt moeten de motoren gaan draaien. als ze 2 piepjes geven staat in iedergeval je throttle verkeerd.. (en zal de rest ook wel verkeerd staan)

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk kreeg ik het board gearmd en reageert alles zoals het hoort.

Nu zit ik echter met het volgende: als ik de throttle vol open heb staan, draaien de motoren als een gek, maar is er geen lift. Na een tijdje gaat m'n lipo-alarm wel piepen. Dit met een volle 3s-25c lipo-accu. Ik heb vier 30a esc's. Ik gebruik 10x4.5 propellers.

Iemand een idee wat er mis kan gaan? Hieronder nog even een foto van mijn quadcopter. Gewicht is in totaal rond de 1 kg.

2012-04-30%2019.17.11.jpg

wat vlieg je in X of +?

welke firmware staat er op het bordje?

de meeste firmwares hebben dezelfde prop layout , maar firmware versie 4.7 heeft het allemaal net anders.

in plus configuratie:
a4449120-236-motorsquad.jpg

en in X configuratie:
a4768708-52-X-CONFIG.jpg

heb alleen geen plaatje van 4.7

vlieg in +-configuratie. voor en achter zijn clockwise, links en rechts zijn counterclockwise. Dus dat lijkt me wel goed.

Edit: ik heb het kkmulticopter blackboard v5.5. met versie 2.4 (?) van de firmware.

Hmm, ja de props zitten goed. Cijfertjes zitten naar boven ;-).
Ik zal vanavond proberen om de firmware opnieuw te flashen. Eens kijken of dat wat helpt. Ik heb intussen ook een programmeerkaart voor de ESC's, dus daar zou ik ook nog eens naar kunnen kijken. Vooral de "timing" parameter zou iets kunnen doen misschien? Staat nu op low, maar lees dat veel quadcopter-vlieger deze op medium of zelfs op high hebben staan.

Ik ben er intussen nog niet uitgekomen.
Wat ik nu merk is dat de clockwise-motoren (voor en achter) heel zacht draaien, terwijl de CCW-motoren gewoon hard draaien. Ook bij full throttle draaien de voor- en achtermotor niet spectaculair hard. Iemand een idee wat ik zou moeten bijstellen?

Regelaars + motoren doen het afzonderlijk op een servo tester wel goed ?
Zo ja dan toch eens kijken of je geen kanalen hebt omgewisseld of mixers hebt aan staan.. (heli mode)

Back