Eerste nederlande F5D overwinning?

Zondag was de eerste F5D wedstrijd van dit seizoen (Voor onze regio)

En voor mij betreft ook de eerste keer een 100% nederlands F5D team omdat mijn clubgenoot Henri mee ging als toeschouwer / helper.

Helaas lieten de Belgen het nogal afweten, 2 ziek, 2 moesten op een F3K wedstrijd helpen en 4 afgehaakt, dus stonden we daar met slechts 2 F5D piloten.
Het was verder een prachtige dag, schitterend weer, mooi veldje, fijne club.
En Sebastien Maas vloog nog langzamer dan ik, waardoor we de wellicht eerste Nederlandse F5D winst in de geschiedenis kunnen optekenen ! ?
Misschien weet nog iemand of er > 6 jaar geleden al eens een Nederlander deze klasse heeft gewonnen?

Mijn eerste en beste vlucht was 64 s met 1 cut, dat ging nog wel. Daarna vloog ik niet strak genoeg naar m'n zin. 68 sec is natuurlijk niet heel competitief.

Henri mijn helper was echt aan zijn vuurdoop bezig, eerste pylon wedstrijd die hij zag en dan meteen helper bij F5D. Dan heb je het behoorlijk druk / zwaar. Maar ik ben heel erg blij dat hij er was, want ervaren helpers waren er dus geen enkele, afgezien van Ivo Vaes, maar die was helper van Sebastien!

Sebastien was zijn nieuwe zaagtand aandrijving aan het invliegen, en had te weinig RPM / power. Dat gaf voor mij wel heel leuke races, want ik startte steeds 2e en moest dan proberen hem in te halen, wat de meeste keren wel lukte. En dan verloor ik weer te veel op pylon 2-3 oid en kon er nogeens hard voorbij op het rechte stuk ;)
De nieuwe prop die deze winter is ontstaan, met dank aan de F3D vliegers voor hun tips en adviezen, was behoorlijk snel.
Nu moet ik nog beter leren vliegen zodat dit niet meteen de laatste Nederlandse overwinning was :D

Nog een mooie hand gegraveerde beker gekregen, en een doos chocolaatjes...
Beter kan toch niet!

Tjarko

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien weet nog iemand of er > 6 jaar geleden al eens een Nederlander deze klasse heeft gewonnen?

Er zijn een aantal nederladers die in deze klasse gewonnen hebben maar dan spreek ik over nationale wedstrijden, of wedstrijden met heel weinig buitenlandse deelneming.
Op grotere internationale wedstrijden hebben nederlanders nooit gewonnen.
Het meest aansprekende resultaat is een 2e team plaats op de WK 1996.
Vliegers en hun beste tijd:
5e Ferrie Koot 92.1 sec.
10e Hans Koot 99.7 sec,
12e Ray vd Klok 104.0 sec.
Ik was de Nederlandse T/M er werd gevlogen met Gilette.

full

Duitsland was toen 1 t/m 4, Stefan Mertz (nu sm-modellbau) won met gemiddeld 87.8 sec.

Zelf heb ik voordat F5D officieel was in Zwitserland een 2e plaats behaald in wat toen nog Schuppi klasse heette.

Rick Ruijsink

Laatst bewerkt door een moderator:
Proficiat Tjarko met je overwinning, de volgende F5D wedstrijd in Tongeren zal ik er terug bij zijn hoor.
groeten,
Luc

Hoi Rick,

Bedankt voor de update.
Ik dacht al wel dat jij hier het fijne van wist.
2e plek met een Nederlands team op de WK, dat is wel mooi zeg !
Ook mooi om te zien hoe de snelheden zich hebben ontwikkeld in 17 jaar.

Luc, heel leuk dat je er in Tongelre weer bij bent. Ik ben benieuwd wie dan wat vliegt, outrunner, gearbox of vertrouwde inrunners?
Misschien gebruik ik dan met hopelijk meer succes dan vorig jaar m'n dikke tango.

Ook mooi om te zien hoe de snelheden zich hebben ontwikkeld in 17 jaar.

Tjarko natuurlijk ook van harte gefeliciteerd!

Ja de snelheden zijn nu een stuk hoger.
Niet alleen de techniek van de modellen staat op een veel hoger plan, ook de vliegkunst van de piloten is daarmee omhoog gegaan. Chapeau.

Rick

Is het niet zo dat een wedstrijd pas een wedstrijd is als er meer dan 3 deelnemers zijn?

GJ

Hoi Tjarko,

Van harte met deze memorabele prestatie :)

Ik heb het vorig jaar eens geprobeerd, kwam niet verder dan iets van 78seconden, Luc, Willy en Nick vlogen me om de oren! ;)

Gerben

Back