eerste nitro auto

Hallo ik ben nieuw hier dus ik stel me even voor.
Ik ben Koen 13 jaar en kom uit ede.

Ik heb nu een elektrische maverick strada mt.
Maar ik wil overstappen op een nitro rc auto een HPI bullet mt 3.0.
Is dit wat voor een beginner nitro?
Heeft iemand nog tips voor mij?
Ik had nog een vraag kan ik als ik hem ga kopen de bullet op deze wot manier afstellen %5Binrijden%5D-de-wot-methode-voor-brandstofmotoren-uitgelegd-36

Alvast bedankt

Gr koen

Laatst bewerkt door een moderator:
Lees de stickeys die hier boven aan staan. Deze vraag is al zo vaak voor gekomen en daarom zijn er de stickeys.

M.v.g. Mark

Of de bullet wat voor jou is staat nergens nee, maar wel tips voor hoe in te rijden en af te stellen na het inrijden.
Het beste is als je een ervaren iemand kunt vinden die je helpt.

M.v.g. Mark

Dit is een forum met veel mensen, en dus ook veel meningen...

je kan advies vragen, maar niemand kan voor jou beslissen
jij gaat er mee rijden, en het zou jammer zijn als je een kat in de zak koopt omdat je de mening van een ander volgt

zoek even op die auto, lees de ervaringen
bedenk wat je er zelf mee wilt doen (offroad, onroad, heftige sprongen of andere bijzonderheden)
kies daarop je auto uit

als het afstellen oid dan niet lukt, kun je nog even verder vragen hier

Waarom denk je dat hij als sticky (belangrijk topic) vastgepint is?

Hij geeft aan hoe je een nieuwe motor moet behandelen, en zoals alles met nitro: denk na en handel met een beetje gevoel...

bedankt voor alle reacties (beetje laat).
maar ik heb toch besloten voor de bullet mt FLUX te gaan anders was ik rond de 100 euro aan brandstof kwijt per jaar.
want ik wil veel rijden.
en ik heb het forum en dan zie ik toch dat best veel mensen van nitro naar flux overstappen vanwege kosten.

zodra ik hem heb zal ik dat in het elektrische forum zeggen.

mvg koen

Ja, de discussie brandstof / electro ;-)

100 eur brandstof per jaar..
Maar je auto is in nieuwprijs een stuk goedkoper, dus waarschijnlijk rij je al 1 of 2 jaar op het verschil
En je moet nog een accu, en laders

ten tweede, een lipo/nimh moet je zien als een onderdeel dat verslijt.
iedere keer dat een lipo opgeladen en ontladen wordt, slijt deze een beetje. een nimh heeft ditzelfde effect, alleen kunnen deze nog wel eens een stuk langer meegaan
bij goed gebruik duurt het bij een lipo wel even voor ze echt raar gaan doen.
Maar bij mij in de heli's gaat een kwaliteitslipo ongeveer 1,5 jaar mee.
Daarna moet ik ze voor andere dingen gaan gebruiken, omdat de heli gewoon teveel vermogen van de accu vraagt.

Kortweg, je zal er op uitkomen bij goed gebruik, dat je per 1 of 2 jaar even een andere accu moet halen, die ook niet goedkoop is

Dus voor je het "echte" omslagpunt in geld gaat bereiken, ben je toch wel een jaar of wat verder
Maar keuzes zijn er om te maken, en je hebt er 1 gemaakt ;-)
Veel plezier van de auto, en let even goed op met de accu's
verkeerd gebruik kan je erg snel op een nieuw setje accu's komen te staan..

bedankt voor je reactie (beetje laat)
ik ga me natuurlijk laten informeren bij de modelzaak waar ik hem ga kopen/bestellen.
maar wat is jou advies hoe je om moet gaan met lipo's?
ohja ik koop elektrisch vanwege geluid. (ik rij regelmatig om 10 uur savonds en ik voorkom liever ruzie.

gr koen

Dan is electro jouw ding..

Lipo's mag je gewoon nooit te ver ontladen..
Een nimh of nicd kunnen er wel aardig tegen, maar lipo dus niet. 1 keer onder een bepaald punt, en je hebt een redelijke kans dat het pakket dood is.

Je moet een regelaar hebben met een low voltage cut off, deze moet je in kunnen stellen op 3,3 volt per cel, liefst hoger. Neem een goede lader, waarop je kunt zien hoeveel ma je terug stopt.
Dit mag maximaal 80% van de totale capaciteit van de accu zijn.
Als voorbeeld, je hebt een 1000mah accu. Hier mag je dus maximaal 80% uit halen, dus 800 ma.

Slaat je lvc in, en je hebt meer dan die 80% eruit gehaald : lvc hoger zetten.
Je sloopt nl je accu met te sterk ontladen, daar gaan ze een heel stuk sneller kapot van

Hou je die dingen in de gaten, kun je lang plezier van een lipo hebben.
Ze zijn gewoon sterker dan een nimh of nicd accu, en houden langer een hoog voltage vast, waardoor je dus ook op de helft van de accu nog bijna dezelfde trekkracht hebt als met een volle accu

Maar laat je voorlichten, komt het vast goed!

Een lipo mag je gewwon ontladen zodat je de hele capaciteit erin krijgt hoor. Anders hadden ze een 5000mA lipo wel een 4000mA capaciteit gegeven.

Heb mijn lipo cutoff op 3.2V staan en dan zit er nog 3% in en dat gaat al tijden goed. De rest van je verhaal klopt wel zowat.

Beste Stewie,

Een lipo is een lipo.
Een lipo heb je gewoon op een bepaalde manier mee om te gaan, en die manier is hoe het in het bovenstaande verhaaltje is beschreven.

En een feit is, dat de meeste fabrikanten de totaalwaarde erop zetten wat dus bij een lipo niet de waarde is die je er 1 op 1 uit mag trekken.
Misschien heb jij een merk dat dit wel doet, maar ik ben deze dan nog niet tegengekomen..

Ik heb ook een paar lipo's die op de meest brute manieren mishandeld zijn, en die het nog gewoon doen.
Die fabrikant heeft dus blijkbaar wat dingen goed gedaan, die bij anderen fout gaan. Maar ik heb ook lipo's gehad waarbij 2 vluchten genoeg was..

Uitzonderingen blijven, jouw accu is blijkbaar een uitzondering.
Maar om nou iemand zomaar aan te raden om zijn lipo precies leeg te trekken?
3.2 volt als afslag is niet echt hoog, maar niet verkeerd.
maar dan 97% terugladen? Kan niet. Ik zou even naar je laadkabel kijken, en naar je lader. Een lange laadkabel geeft verliezen, waardoor de lader denkt er meer in te stoppen dan er werkelijk gebeurd.
Sommige laders zijn er ook niet helemaal nauwkeurig in.

Maar pas aub op met jouw manier, die anders is dan alle anderen en blijkbaar goed gaat, als wet te verkondigen..
als iemand jouw advies opvolgt, en zo een paar sets accu's opstookt, zul je denk ik niet de rekening betalen..
Ik leg de omgang met lipo's niet voor niets uit, en die zie je niet zomaar overal terugkomen, daar is een reden voor..

De 80%, regel is al verouderd hoor. Lipo's worden snel beter en zitten nu reeds boven de 90%.
100% bijladen zal idd niet zijn, maar zeker ruim meer dan 80% van de capaciteit.

Een LVC van 3.2V is goed te doen in een auto, hoger is altijd beter maar het gaat al tijden goed op 3.2V. De kritische spanning is volgens mij 3.0V.
Als ik de lipo aan de lader hang is deze altijd terug gestegen tot 3.4V per cel.

Als ik goed herinner wordt de capaciteit bepaald adhv een ontlaadstroom van 1/20ste C tot aan de kritische ontlaadspanning. Dat je dit niet realissert in je RC wagen klopt wel. Maar ben er zeker van dat je meer dan 4000 mAh ontlaadt uit een goede lipo.

Mijn raad was mss dus helemaal niet zo goed, maar als je de LVC aanzet kan het toch niet misgaan :p.
Mijn lader is trouwens een hyperion 615i duo3+ met 2 kanalen van 300W, toch een goede en betrouwbare lader ;).

Back