eerste nitro auto

Sterker nog: de kritische waarde van een lipo zit op 2,4 volt per cel..
Maar dat is dan ook het punt van overlijden, om het even cru te zeggen

En waar ik altijd bang voor ben, en waarom ik even indook op je reactie..
Jij hebt je LVC ingesteld. Je weet wat het is, het is dan waarschijnlijk ook het eerste wat je doet voor dat je een auto echt in gebruik gaat nemen

Maar vele beginners zien dit, komen geen knopje of iets dergelijks tegen op de regelaar, en vinden dat hij al ingesteld moet zijn.
De regelaar denkt daar best regelmatig anders over, waardoor de lipo's gewoon tot 0 worden leeggetrokken

Jouw lvc is ingesteld, dus je weet ook zeker dat wanneer de auto gaat hikken, dat de accu leeg is. en je stopt dan ook.
Dus onder belasting is de accu dan 3,2 volt geweest.
Hoeveel beginners zijn er niet die met een lipo tester na zoiets naar de auto lopen, en dan de tester erop zetten om tot de ontdekking te komen dat er nog prik in moet zitten?
En hier op het forum krijg je ze dan met erg veel moeite aan het verstand gepeuterd dat de "onder belasting"waarde de enige is waar je naar moet kijken, en dat 2 tellen na de belasting niet hetzelfde is als onder belasting

Ik heb een lipo in de heli gehad, die zakte op 50% ontlading al door de 3,3 volt grens heen... Gewoon de chemie uit het pakket, accu overleden
had ik geen manier gehad om dit onder belasting te zien, was de heli waarschijnlijk later een keer neergestort (regelaar gaat vanzelf een keer uit..)

Jouw pakket is gewoon goed in orde als belast/niet belast 0,2 volt verschil geeft
Maar ik denk dat een hoop mensen schrikken als ze een logger op de auto zouden zetten..

bedankt voor jullie reacties!
een gedeelte daarvan snapte ik en een gedeelte niet.
nu ben ik naar de modelbouwzaak gegaan, en daar is mij vertelteld met een GOEDE snellader,
kan je lipo niet overladen worden.
en de bullet mt flux laat merken als je niet verder moet rijden (doormiddel van stotteren halfgas)

gr koen

Ehm.... Alle computer LiPo laders hebben een afslag. Hoewel een goede/dure natuurlijk veel kan hoeft het niet veel te kosten.

Dat stotteren op het gas is dus de low voltage cut off in de regelaar.

En die kun je instellen op een voltage.
Dus kan dit voltage ook verkeerd staan

Dus vraag dit na, of controleer op welk voltage hij afgesteld is
Liefst even nakijken in de programmering, of in het minst goede geval even een accu leegrijden, en meteen meten wat het voltage van die accu is

Maar liefst de programmering checken, er is altijd een mogelijkheid dat de lvc te laag staat voor jouw lipo...

Een brushless langzaam opstarten gaat meestal gepaard met wat schokken, eenmaal op gang zou het geen probleem moeten zijn, is dat het wel kan het inderdaad een LVC zijn maar denk hierbij ook aan een minder goede accu en mogelijk ook de timingen in de regelaar mits die instelbaar zijn.

sorry ik snap je niet helemaal:confused:

ik heb de auto nog niet.
ik ben om advies erheen gegaan.
en toen hebben ze verteld dat de auto gaat stotteren als de lipo/nimh bijna te ver is ontladen.

OK, ik dacht even anders. Ja, dat kan kloppen, iedere keer als je accu onder een bep. spanning komt zal de LVC ingrijpen en dat stotteren of zelfs even stilstaan als resultaat geven. Maar hou er rekening mee dat met een dergelijk systeem ook het langzaam wegrijden stotteren kan veroorzaken, dat is normaal.

ze hebben verteld dat die goed ingesteld staat.
als modelbouwwinkel heb je er verstand van dus hun geloof ik wel;)

Dit is jammer genoeg geen goede aanname die je doet...
Best is dat je het samen doet of het thuis nog eens controleerd. Goede lipo's kosten wel wat en zou zonde zijn dat je er eentje stukrijdt.

Er zijn er genoeg die stoppen omdat de zaken stukgaan door onkundig advies. Op internet zijn er genoeg dingen te vinden, hier op MBF bij elektro offroad de sticky's doornemen is een goed begin :).

jammer genoeg is de kennis ook bij de rc shop wel eens ver te zoeken..

Controle is alles

sorry voor de hele late reactie. die zaak bestaat meer als 10 jaar veel vrienden hebben daar wat gehaald nooit problemen. dus hun vertrouw ik wel, tuurlijk kan je niet iedereen en alles vertrouwen

Ik ben ook begonnen met een bullet 3.0 het is een leuke auto die niet al te moeilijk af te stellen is.
Lees je goed in over de auto en vooral over het afstellen van de motoren, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Veel plezier

Back