Eerste oeps moment.

• Topicstarter Topicstarter Bozzel
  • Startdatum Startdatum
B

Bozzel

Guest
Vanmiddag besloot ik eens de stoute schoenen aan te trekken en mijn hover trainingen van de simulator eens in praktijk te brengen. De eerste paar minuten ging redelijk. nog wel veel verschil met de simulator.

Na wat aanpassingen aan de Gyro (staart wiebelde nog wat) nog eens geprobeerd of het beter ging. En inderdaad, het resultaat was prima. Hoewel het nog met veel heen en weer waaien ging was het voor een beginner toch best aardig naar eigen beoordeling.

Maar toen op eens was daar een windvlaag waarbij de helicopter naar achter wegdrifte. Als onervaren piloot wist ik niet zo goed wat te doen. heb een klein beetje gas bij gegeven om de heli weer omhoog te krijgen en geprobeerd tegen te sturen. Uiteraard uit paniek te veel bijgestuurd wat resulteerde in een felle zijwaardse beweging. De heli daalde snel richting de grond en ik zal al dat dit een crash zou worden. Throttle hold maar aangetikt en hopen dat de schade beperkt bleef.

KRAK! het resultaat...

canopy in special cabrio uitvoering, gebroken canopy mount, flybar krom, 1 afgebroken blade grip en ingekorte mainblades.

totale schade: €50,-

Bozzel

Misschien je eerste crash maar zeker niet je laatste.
Its all in the game.

Als onervaren piloot is in het begin beter om met windstil weer of in een zaal te vliegen. Ja ik weet het dat het moeilijk is om te wachten op de juiste weer omstandigheden ;).

Controleer goed of je hoofdas en/of bladas niet krom zijn.

Succes en meer geluk voor de volgende vlucht

Groetjes
Jan

ach ja, crashen is part of the game :) als je niet wil crashen moet je lekker een andere hobby zoeken.

De mainshaft en bladas lijken op het oog nog recht. als ik de bladas over de tafel rol zitten er geen onregelmatigheden in. Ook de mainshaft lijkt op het oog nog goed gecentreerd te zijn en recht te draaien. Dus ben nu druk bezig de onderdelen bij elkaar te zoeken en te bestellen. Heb ik donsdagavond weer wat te doen ;)

Heli leren vliegen in je eentje is een oefening van geduld, wil je de schade beperkt houden..

Maakt schade niet uit, kun je altijd vliegen en alles uitproberen :mrgreen:

Die ziet er gehavend uit,

Veel oefenen op de Sim!!
Kijk ook je hoofd as effe goed na en het asje van je tailrotor,even er uithalen en over een glasplaat halen(spiegel) en de boel weer zorgvuldig en alle boutjes die inelkaar worden gezet in ijzer met borgmiddel borgen (locktide 243)

S6,

Aan de heli ligt het niet!die heb ik na gekeken en in orde bevonden,niet teveel overhaasten is mijn advies.

Greetz,

Jeroen

Die ziet er gehavend uit,

Veel oefenen op de Sim!!
Kijk ook je hoofd as effe goed na en het asje van je tailrotor,even er uithalen en over een glasplaat halen(spiegel) en de boel weer zorgvuldig en alle boutjes die inelkaar worden gezet in ijzer met borgmiddel borgen (locktide 243)

S6,

Aan de heli ligt het niet!die heb ik na gekeken en in orde bevonden,niet teveel overhaasten is mijn advies.

Greetz,

Jeroen

Hey Jeroen,

De schade is beperkt gebleven bij 6 tientjes. Het is in ieder geval een hard leer moment om er achter te komen dat ik er nog niet helemaal klaar voor ben om het in het echt te proberen.

Ik heb alle boutjes, schroefjes en moertjes bewaard in een bakje. tevens heb ik niet te veel uit elkaar gehaald en foto's gemaakt van hoe het zat. Daarnaast heb ik de exploded view tekening er bij gehad om goed te kijken hoe alles in elkaar zat en natuurlijk ook weer hoe alles weer geinstalleerd moet worden.

Heb inmiddels nieuwe onderdelen besteld en zullen in de loop van volgene week binnen komen. Daarna nog ff een uurtje of 2 sleutelen en hij is weer vliegklaar (nu ik nog :rolleyes:)

Inmiddels een paar dagen en wat euro's verder.... Alles zit weer in elkaar :) Samen met Jeroen de heli nagekeken. Ook het afstellen is samen met Jeroen gedaan (thanks :)) zodat ik dit in ieder geval een volgende keer ook zelf kan doen en weet waar ik op moet letten. (Tjah als je als leek niks weet moet je toch ergens de info weghalen)

Dus hier ook van een beginner een tip: Veel oefenen voordat je het in het in de praktijk gaat proberen.... vooral niet ongeduldig worden want dat resulteert genadeloos in een crash... Door schade en schande wordt men wijs (vooral schade en mn ego in dit geval ^^)

Greetz,
Chris.

Wat wellicht een goed idee is: monteer een trainingskruis onder je heli. Als je dan een beetje scheef landt, valt-ie minder snel om. Scheelt een hoop eurootjes.

Bijkomend voordeel is dat de heli door het extra beetje gewicht onderop iets stabieler vliegt.

heb je helemaal gelijk in.... alleen krijg het trainingskruis niet goed onder de heli. de heli staat er dan wat scheef op wat naar mijn idee voor vervelende effecten kan zorgen. In dit geval had een trainingskruis weinig geholpen. heli is van ongeveer 4 meter schuin naar beneden gekomen doordat ik de verkeerde kant op rolde (beginnersfout nose in) De exacte oorzaak was gewoon ongeduld, moeilijkheidsgraad en ervaring :)

Je moet wel de goeie stappen zetten....

Zelfde als leren lopen, je begint niet meteen de tweede dag met hordenlopen..

Eerst leren hooveren.
Dan rustig de heli rechtstandig, gericht een meter naar links en naar rechts plaatsen en daar een tel laten hangen.

Dat oefen je net zolang tot het een automatisme wordt. Oftewl, je merkt opeens dat je de heli bijna automatisch op zn plek houd...

Dat kan een tijd duren en is saai. Maar je moet het wel doen (als je tenminste zonder schade wilt leren vliegen...)
Je moet nl een positie hebben waar je op terug kunt vallen als het misgaat. En daarmee bedoel ik een vliegende positie, niet een waarbij de heli in stukken ligt

Ga je iets nieuws doen, verzin vooraf wat je moet doen om weer snel naar een veilige positie te komen.
Voor nose in zou je dus even snel de staart naar je toe moeten draaien als het misgaat.

Maar voornaamste, heb geduld...

Wil je toch sneller, ga je crashen.

+1

enne nose inn nog maar effe vergeten he!!!

Succes op je sim en ik hoop dat je iemand vind die je aan de "kabel" wil helpen begeleiden,want helaas mijn T12FG past niet op jou DX6i.

Greetz,

jeroen

Ziet er uit als een zoektocht voor komend weekend :) nu nog te veel info om snel ff door te lezen. Iig Thanks voor de tip.

Greetz,
Chris

@jjdehaan ik ben wel hoed met draadjes enzo ;)

Ik weet het Chris,je ben een vonke trekker:p

Maar ik hou er nu eenmaal niet van om verschillende dingen in elkaar te bakken:rolleyes: en dan maar hopen op geen storingen e.d.:(
Hou het liever bij eigen merken op elkaar en dan weet ik zeker uit ervaring dat het goed zit! en niet rommelt,stoort e.d.

Jeroen

Zo zijn we allemaal begonnen! ;-)

Goede tips, die zijn er niet voor niets: eerst achter de heli staan en leren hooveren met de staart naar je toe, dan beetje links en rechts met de staart naar je toe. dan rustig leren heen en weer voor je langs en DAN pas nose in. Je moet dan te veel andersom nadenken en voor nadenken is geen tijd, het moet een automatisme worden. En inderdaad bij nood, hoppa de staart naar je toe en opvangen dat is de enige manier. Succes en veel geduld gewenst

Back