Eerste snelle rakker na de WOT 4

Wat nou als je gewoon een bouwdraadje start? Je laat adviseren door een aantal F5b kneiters?
Zo moeilijk kan het niet zijn. Ik verzin vaak waar je bij staat. Pure improvisatie. Het kijken hoe anderen het aanpakken is dan zeer belangrijk. Plaatjes, plaatjes plaatjes.
Gerben heeft enorme slimmigheden, GJ... al die jongens.
Keep it simple.
Fotografeer eerst de kist. Daar waar gefixt moet worden. Zet het hier op het forum. Zelf heb ik flink ingelezen op allerhande fora. Relevante links bewaard.

Maak een lijstje van things to do.
Zorg voor goede epoxylijmen. 30 minuten Z-poxy bijvoorbeeld.

Verzamel de juiste elektronica en aandrijving (heb je al)
Zorg voor een galvanische scheiding tussen motorregelaar en ontvanger. Dus een losse 380 tot 500mA ontvanger 2s pakketje. Zorg voor een compact UBECje. Omdat je model dan in case of, bestuurbaar blijft.

Een mooie ruimhartige regelaar via Gerben. Die heeft modificeert ze, en zijn goed in te stellen.

Bestudeer tevoren je zenderinstellingen om de ailerons en flaps te bedienen... opdat je de servos op maximale resolutie kunt uitnutten.
Want als je een butterfly stand inschakelt moet de servoarm een behoorlijke slag maken. De neutraalstand is dan anders dan standaard. Zie ook de link die je al had van de plaatjes van de bouw van mijn Enigma.

Bij de bouw van de Enigma F5b had ik daarmee ook van doen. Ok allerhande tips van de jongens.

Ik kwam toen niet uit m’n Evo-9 programmering... kijk... en daar heeft Johan ban Gog me weer enorm mee geholpen... die had de zender geheel door...

Ruderhoortjes heb ik zelf gemaakt uit epoxyplaat. Nadat ik in model de afmetingen heb bepaald. Schilderstape en met CA daarop het test hoorntje gelijmd. En dan maar zien hoe dat uitklapte...

En zo wordt je steeds behendiger...
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de tips. Ik zie er nogal tegenop. Maar misschien in stapjes, dat is te proberen. Ik ga de handleiding vandaag bestuderen. Zou ik met 1 vleugel kunnen beginnen? Daar moeten volgens mij 2 servo's in. Een voor de aeleron en een voor de flap. Ik heb een paar servohouders. Gisteren hoorde ik dat ik ergens iets tussen moet doen dat niet plakt!?
G.J. zou me er mee helpen, maar zijn gezondheid laat te wensen over.
Ik voel me als iemand die na 2 jaar les, het Trompetconcert van Haydn met het Concertgebouworkest moet gaan spelen.
 
Ik leef met je mee, ik doe ook altijd minstens anderhalf jaar over een ARF kistje...

Dank je voor de steun Jan. Dat geeft een band :D.

Ik geef nu zo'n 40 jaar muziekles en ik heb nog nooit een leerling gehad, die alles meteen uit zichzelf zomaar kon. In mijn vak is het altijd: uitleggen, voordoen, nadoen, oefenen en van lieverlee kan de leerling bepaalde dingen. Na twee jaar kunnen ze al het een en ander spelen. Na vier jaar wordt het echt wat. En na 6 - 8 jaar kan het zelfs aangenaam worden om naar te luisteren.
 
Tegenop zien? Heb een KAOS ARF... hele staart moest over! Geen tekeningen... dus die heb ik zelf dan maar digitaal gemaakt.
Elke keer een stukke balsa... en dan droogtijd. En alles haaks en kaarsrecht... en geen torsie meer als een vaatdoek.
Uurtje in het schuurtje... en daarna andere dingen doen... op een dag is het klaar...
Is geen dwangneurose... en ook geen grote rijstberg... ik zie het als leuk werk...

F5b klaar maken is... leuk werk! Moet niet snel. Wel goed.

Zo begin je... met een paar scans...

IMG_3229.jpg



Je print wat... en plakt wat...

IMG_3764.jpg



En op eens vordert het... en dan zijn er mannen die Big Scale Fokkers en Thunderbolts bouwen... eh... de grond uit stampen etc... dus het is maar relatief...
Op een gegeven moment is er echt vordering geboekt :)
Maar die draagvleugels... ook een verhaal apart... hoef nu alleen de penscharnieren nog te lijmen... Grrrrrrr.... geloof dat alleen de romp strak was...

IMG_3864.jpg


Zo een ION Pro is netjes afgeleverd. Beter dan zo een Tower Hobbies meuk ARF...

Dus inlezen, ideeen opdoen, uitekenen/plannen, eerst in model uitzetten, daarna uitwerken...
Dat heet voorpret... de weg naar het doel is leuk... als het klaar is... is het klaar... voor nieuwe kriebels...

Kijk nu eens goed naar de bouwplaatjes van mijn Enigma (dat linkje wat je al hebt)... achterstevoren... op blad 11...
Staat tekst bij wat het is... eerst allemaal proefjes en modelletjes om inzicht te ontwikkelen...
Goed kijken... en de 'radertjes' gaan vanzelf draaien

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hi Willy, ik heb altijd geleerd dat je moet beginnen op je eigen niveau. Waarom begin je niet met een charter of 4star oid. Of is het je doel niet om te leren bouwen? En wil je alleen met stoere vliegtuigen vliegen. Ik vind bouwen dikke pret, maar ben wel simpel begonnen.

Freek
 
Hi Willy, ik heb altijd geleerd dat je moet beginnen op je eigen niveau. Waarom begin je niet met een charter of 4star oid. Of is het je doel niet om te leren bouwen? En wil je alleen met stoere vliegtuigen vliegen. Ik vind bouwen dikke pret, maar ben wel simpel begonnen.

Freek

Het moet snel Freek. Ik wil adrenaline voelen. Waarschijnlijk heb je gelijk en is het te hoog gegrepen. Maar mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet doen. Ik heb dat wel vaker: het verstand zegt nee en het gevoel zegt ja.
Volgens mijn zeer geliefde vrouw, heb ik dat zelfs heel vaak :D.
p.s. ik zou eigenlijk met een papieren vliegtuigje (vouwen) moeten beginnen.

Groeten, Wil
 
Ha ha, ok, ik snap het wel. Maar zou zelf vrees hebben dure vliegtuigen de grond in te boren. Ik houd ook wel van controle stiekem. Succes iig, blijf je volgen.

Freek
 
Wil. ook al gaat het elke dag een stukje slechter met me, je kan altijd mailen als je problemen hebt met de bouw.
De ION is een recht toe recht aan model, het is geen veel te kleine F5B kist waar veel te veel zooi in moet.
En als je wilt bouwen dan heb ik nog wel een modelletje voor je liggen waar ik al aan de romp begonnen ben.
Het is een zwevertje, video staat hieronder.
En dat motortje wat je hebt, met vertraging, kan er in.
Alleen nog witte snelle houtlijm kopen en de spelden uit je vrouw haar naaikoffertje stelen en je kan bouwen.

Ik mag van mijn specialist en zus geen auto meer rijden en ik kan ook niet verder dan ongeveer 1,5 uur van Rotterdam weg (omdat ik gebeld kan worden en dan binnen 2 uur daar moet zijn) maar ik probeer m'n zus wel een keer zo gek te krijgen dat we naar het zuiden rijden (Efteling, Beekse Bergen of zo).

Hier de video

 
Gert Jan blijf alsjeblieft in de buurt van je Ziekenhuis! De Efteling is er volgend jaar ook nog en de Beekse Bergen vliegen ook niet zomaar weg.

Zojuist de tekeningen en de handleiding eens bekeken van de Ion. Ik weet zeker dat een ervaren bouwer deze meteen snapt. En de kans is groot dat ik het kan leren.
De komende dagen alles eens een paar keer doorlezen, vertalen, aantekeningen maken, etc. Misschien heb ik er teveel tegenop gekeken, zonder de zaak eerst eens goed bestudeerd te hebben. Paniek vooraf.

Misschien kan ik de 2 tekeningen en de beknopte handleiding fotograferen en naar een nieuw topic kopieëren.

p.s. vandaag circa 1,5 uur bezig geweest om de Calmato Sport te binden aan de Spektrum zender. waarschijnlijk was de eerste ontvanger kapot, er brandde ook geen lampje. daarna een andere ontvanger genomen, waar wel een lichtje brandde maar die deed het ook niet. plotseling deed hij het ineens. de wondere wereld die Modelvliegen heet.
 
Dan heb je waarschijnlijk de zender en ontvanger minder dan twee meter van elkaar gehad. Binden bij Spektrum moet op meer dan twee meter afstand.
Wat bouwen betreft kijk goed naar dat ding wat je van mij gekregen hebt. Daar zie je best veel voorbeelden hoe het moet. En, ga eerst met dat ding aan de gang verpest je het dan is er niet aan de hand...
 
Dan heb je waarschijnlijk de zender en ontvanger minder dan twee meter van elkaar gehad. Binden bij Spektrum moet op meer dan twee meter afstand.
Wat bouwen betreft kijk goed naar dat ding wat je van mij gekregen hebt. Daar zie je best veel voorbeelden hoe het moet. En, ga eerst met dat ding aan de gang verpest je het dan is er niet aan de hand...

Onno, Ik heb ze telkens dicht bij elkaar gehouden. Dat zou je toch logischer wijze verwachten? De laatste keer was wat verder weg, ongeveer 50cm en toen pakte hij hem ineens.

Jouw vliegtuig staat hier ter bestudering.
 
Ach ik heb nu geconstateerd dat m'n Jeti TMe zendermodule het heeft begeven, na 9 jaar... bereik niet verder dan 75 meter... en toch nog gevlogen vandaag! Niet te ver... maar af en toe even kwijt, dat gewiebel was niet de wind. Verder door een lekker stevig windje en dat is altijd leuk.
Dan dat vliegen... M'n nieuwe OS plug in de motor was direct al stuk, motor niet te starten, dus maar weer checken... geen sjoega... kan niet, bestaat niet! Nog geen e-peuk mee voor te gloeien. Lag er nog een afgedankte onder in de kist. Nou, het ging nèt... OS pluggen zijn ook niet meer wat ze geweest waren.

Eigenlijk 'moet' ik gewoon een nieuwe Jeti kopen... Het MPX Evootje ligt alleen zo lekker licht in de hand... Jeti is zo een betontegel wat dat betreft... en in aanschaf ook als een blok beton...

Link naar Enigma-plaatjes...
http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/enigma-f5b-2011.6950/?page=11
Gewoon maar kijken... en als je vragen hebt... stel ze maar.
De zelfbouw ruderhoortjes uit epoxyplaat heb ik zelf uitgetekend, gezaagd en gevijld... PDFje staat nog ergens op m'n computertje... snor ik nog wel op...

Schiet eens een paar plaatjes van de pijnpunten.. de manual trof ik ook niet 1-2-3 op het internet... schiet daar ook maar wat plaatjes van... om hier neer te plempen..

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top