Eerste succesvolle hover

Na enig vallen en op staan nu toch mijn eerste succesvolle hover gemaakt.Het lijkt er op dat ik het te pakken heb.
Nu rustig verder.Tips zijn altijd welkom :)

Hierbij het filmpje

Even filmje embedded, Emil, mod)

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd! :)

Maar je weet wel dat wanneer je zo laag blijft hoveren je constant last hebt van je grondeffect waardoor de heli gaat "dweilen" en je dat dus continu moet corrigeren. Ga je hoger vliegen dan zal het een stuk rustiger worden ;)

Ja een hele goede tip.

DOE DIT BUITEN!!!!!

levensgevaarlijk zeker als je pas begint. Je hebt geen idee wat voor verwondingen je kunt oplopen als er iets verkeerd gaat.

Sorry voor het schreeuwen hierboven. Maar als je met heli vliegen bezig gaat staat veiligheid boven alles en dit is dus niet veilig.

Maar verder feli met je succesvolle hover.

Nou dat gevoel had ik al dat hij stabieler vliegt rond middel hoogte ik heb dit ook een aantal keren gedaan maar de lamp hangt ook niet zo hoog ;) .
Ik besef me heel goed wat een heli aan kan richten.
Maar buiten is geen optie, zo heb ik mijn eerste heli stuk gevlogen.
Een klein beetje wind er onder en ik hield hem niet meer, terwijl het nagenoeg wind stil was.De invloeden van buiten vind ik dus ook niet veilig en die heb ik binnen niet.

Ik wil eerst goed hoveren voor ik naar buiten ga.Dus zit er niks anders op dan meubels aan de kant en ruimte maken.

Ik doe dit dus wel doordacht, ik neem zelf afstand en zorg dat er verder niemand is.
Ik heb vandaag weer gehoverd en het gaat echt steeds beter.Het gevoel wat ik buiten dus probeerde te krijgen krijg ik binnen wel.

Een vriend van mij is een vlieger.

Hij heeft toegang tot een sporthal waar hij het leert en vliegt.

Misschien is een lege gymzaal een optie voor je?

Ik doe dit dus wel doordacht, ik neem zelf afstand en zorg dat er verder niemand is.

Afstand houden?. Hoe groot woon je:confused:
Ook met 450 heb je ruimte nodig, en zeker als beginner. Ik durf wel te zeggen dat hooveren voor mij een makkie is, maar ik laat het wel uit mijn hoofd om dit binnen te doen. Jij hebt blijkbaar geen idee hoeveel energie er in zo'n 450 zit.

Als het misgaat dan is elke woonkamer te klein.

Zie dit soort reacties maar als goed advies van mensen die iets meer ervaring ermee hebben.

Werner

Nou dat zou geweldig zijn natuurlijk.Maar hoe kom je aan een lege gymzaal?
Misschien kan je zoiets huren ofzo, dan zou je het al met een paar moeten doen denk ik.Of een leeg staand bedrijfspand ofzo maar dan zit je weer met de toegang.

Ik ga wel even snuffelen hier en daar er zullen toch wel meer mensen binnen willen vliegen in de omgeving. Mochten hier mensen zijn omgeving heemskerk beverwijk die al iets weten of ook binnen willen vliegen hoor ik het graag.

Ik begrijp de reactie over het binnen vliegen, ik weet hoeveel vermogen een 450 heeft, ik ben me al maanden aan het verdiepen in deze hobby.Maar we hebben niet allemaal de luxe van een grote achtertuin of een mega budget om de heli stuk te vliegen met een beetje wind.En zeg nou zelf wanneer is het nou windstil?Ik ga op zoek naar een andere ruimte op het goede advies van koentjuh.

De eerste keer dat ik het buiten ging proberen maakte de heli pas een gevaarlijk beweging waardoor hij akelig dichtbij kwam.Zo gauw ik een beetje meer vertrouwen heb ga ik direct naar buiten beloofd ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb het hooveren afgelopen winter kunnen leren in een fabriekshal. Dat is erg prettig. Ook daar moet je rekening houden met de veiligheid. Zo heb ik mijn heli eens tegen de heftruck gecrashed waarbij de afgebroken bladen aan de andere kan terug te vinden waren. En kijk uit met publiek; altijd achter je laten staan En als je publiek hebt, laat je vooral niet opnaaien door 'leuke' opmerkingen. Stop er dan desnoods mee en word niet overmoedig. Juist dan kan het link worden.

Als je geen grote ruimte hebt kun je het mischien 's avonds proberen. Dan wil de wind nog wel eens gaan liggen.

Werner

Ik werk zelf ook in een fabriek en zie me zelf al in een leeg staande hal.
Geweldig lijkt me dat. Bij ons zal dat niet kunnen ivm de strenge regels.
Ik ga opzoek naar een grotere ruimte door jullie advies.Een gymzaal bv.

Ik ga niet kijken naar de link van verwondingen.Ik kan je ook linkjes sturen van ongelukken op het veld waar het goed fout gaat met verwondingen.Dit kan altijd gebeuren.Het blijft gevaarlijk of je nou op een veld staat of ergens binnen.Aan een groot aantal hobby's zitten nou eenmaal risico's . Dit moet je incaseren of op de bank blijven zitten.
Ik heb zelf jaren lang gemotorcrossed hierbij kan je ook je nek breken.
Je moet gewoon realistich met de risico's om gaan.Ik raad het ook niemand aan om in de huiskamer te hoveren.Ik heb zelf de bewuste risico's genomen.
Wel beetje jammer dat gelijk weer naar het negative wordt gekeken door sommige.
De wijze adviezen in combinatie met enthousiastme vond ik leuker!

mischien is het een beetje cliche maar oefen toch eerst op de sim.
kun je ook wind aanzetten zodat je buiten weet wat er gebeurt.
hoe meer ruimte je hebt hoe makkelijker het word.
als je binnenvliegt heb je veel meer last van groundeffect.
binnen vliegen met een 450 klasse is veel moeilijker en vooral veel gevaarlijker dan buiten

edit: zal ook positief zijn, het is best leuk als een beginner zijn eerste hoover maakt.
hopen dat je de hobby op een voor jou verantwoorde manier doorzet

Laatst bewerkt:
Tip aangaande het vliegen, je maakt zo te zien erg snelle grote bewegingen met je sticks, probeer je inputs te stoppen als de heli tot stilstand komt in de richting die je stuurde en kleinere inputs te geven, evt wat expo op je swash geeft ook meer rust.
Voor de rest keurig gehoverd hoor ;-)

groet,

Frans

dat is het mooie van terug kijken.Ik heb mijn hover bewegingen nu een beetje af gevlakt of subtielere stick bewegingen ofzoiets. Nu heb ik hem echt stil op de meeste momenten.Ik heb alles geprobeerd met de sim die ik bij mijn copterx kreeg maar kreeg hem niet aan de praat.Volgens mij zijn er maar wienig sims die werken op vista of je moet dik je knip trekken.

Ik gebruik nu sinds een tijdje Phoenix. Deze is volgens velen de beter voor heli's. Ik heb hiervoor ook gratis sim's geprobeerd. Ik had hiermee het idee dat het lastiger was op deze gratis sims dan in het echt.

Met phoenix heb ik het idee dat ik echt kan oefenen en dit later in het echt snel onder de knie heb. Er blijft natuurlijk altijd verschil zitten tussen en sim en het echte werk, maar ik vind phoenix erg goed overeenkomen. Ik vergelijk het dan met een t-rex 500.

Deze sim heb ik gekocht voor ik meende 95 eurie. Ik moest er nog wel een kabeltje voor mijn futaba bij kopen, was 5 eurie.

Je hebt bij deze wel een compatible zender nodig, zie hiervoor de website Professional model flight simulation. Ik denk dat uiteindelijk een sim goedkoper is omdat je hierdoor minder crashed. En bij slecht weer kun je ook nog oefenen.

Laatst een stall turn ge-oefend op de sim. In het echt zat hij er na een paar keer al aardig in. Ben nu aan het inverted vliegen oefenen, ik moet er niet aan denken om dit in het echt te moeten proberen.

Werner

Ziet er goed uit,nu heb je het helivirus te pakken geloof mij maar;)
Nu is het de kunst om het te proberen de heli op 1 punt stil te hangen.
Als je dat in je vingers hebt probeer de heli dan iets naar voor te schuiven en naar achter,en van rechts naar links.(dit alles met de staart naar je toe).

Oefenen oefenen oefenen dat is om het helivliegen onder de knie te krijgen.

Zo heb ik het ook geleerd,maar dan bij onze modelvliegclub.

Dan ga je naar buiten toe en zet 5 pionnetjes uit.
4 pionnetjes met daartussen een ruimte van 10 meter en 1 in het midden.
Dus een vierkant en 1 in het midden,dat is de opstelling om je hoverbrevet te halen bij een modelvliegclub.
Zorg er wel voor dat je heli met de neus in de wind is gericht.

En van daaruit ga je figuurtjes hoveren,figuren staan wel op internet bij hoverfiguren.

Vlieggroeten:

Arjan.

OKe toch maar eens kijken voor die sim.Ik heb een futuba 6ex dus hoop dat die werkend te krijgen is op vista en met de sim.

Het heli virus zit er bij mij al goed in.Ik ben er eigenlijk iedere dag wel mee bezig, of op het forum of dingen opzoeken en uitpluizen.De eerste 2 maanden heb ik bijna niet gevlogen.Het begint nu pas eigenlijk nu ik een goede stabiele heli heb.

Ik heb nu een aantal dingen gehad zoals (techische werking van de heli)
Het heli vliegen
De zender
De zender curves instellen
De heli checken.

En nu wil ik gaan uitzoeken hoe het zit met de onderhoudt van je heli.Het smeren en ook bv locken van de verschillende boutjes en moertjes enz.Ook de werking van de ontvanger moet ik nog doen met name het binden/linken en dan het aansluiten van servo's en de kanalen.

Van al deze punten ben ik zeker nog niet ver genoeg dus ik ga mezelf hier nog verder in verdiepen.

Deze hover van het filmpje was eigenlijk het eerste wat ik na die maanden terug kreeg van de hobby en waar ik het voor doe, het vliegen.

Als ik het goed heb is EXPO het zachter maken van de stick inputs op de zender.

Ik heb het stukje EXPO / DR al gehad maar zal toch nog een keer moeten op zoeken.

groeten peter

Dan maar hopen dat je geen mechanische of electronische failure krijgt... Zou toch echt met de trex naar buiten verkassen....8O

Of in een sportzaal gaan vliegen als je perse binnen wilt zijn.

Succes!

Back