Eerste vliegtuig, eflite apprentice!

Ik ging starten vanaf het gras, maar als de mount vrijdag er nog niet is gooi ik hem uit de hand. Uit de hand, is dan het beste om full throttle te doen, of ongeveer in het midden

Wel jammer, maar in een boom terechtkomen overkomt zelfs ervaren piloten wel eens, niets beschamend dus.
Wel vriendelijk van die boer dat hij je gelijk helpt om je toestel uit de boom te halen.
Dan ook nog de winkel die je zo goed helpt.
Nederland op zijn best zou ik zeggen.

Johan.

Inderdaad, gewoon zwaar respect voor die boer :) En als je in de buurt van Enschede bent, wip daar eens langs zou ik zeggen. RC racing twente.

Hele aardige mensen daar, en ze hebben een erg grote voorraad.

Ja, erg fijne mensen en een hele prettige winkel.
Wel veel op gebied van RC auto's maar vliegtuigen heeft Erik er ook genoeg.
Ik weet even niet precies wat jij bedoelt met mount.
Maar handstarten met een vliegtuig (altijd tegen de wind in natuurlijk) kun je al vanaf 3/4 gas doen.
Zou niet vol gas doen want is nergens voor nodig.
Mocht je straks wijfelen, doe dan half gas dan zit je altijd goed.
Zolang je altijd maar je toestel TEGEN de wind in opgooit.
Maar dat wist je vast al.

Dan toch nog even dit:
Indien je iets aan gewicht veranderd hebt (ivm met die mount) dan mag je straks wel even je CG (zwaartepunt) opnieuw testen.
Het is mij ooit eens gebeurd dat ik een Cessna met landingsgestel ging vliegen.
In diezelfde sessie haalde ik het landingsgestel eronder uit en zonder het CG te checken gooide ik het toestel dmv handstart weg.
Nou..........dat heb ik geweten, want het toestel was ineens te staartlastig geworden.
En daardoor kon ik het niet zonder schade neerzetten.
Je bent dus gewaarschuwd.
Vr Gr E

Als ik alle wielen er gewoon af haal, dan moet het wel goed komen, aangezien die 'mount' slechts 1 a 2 gram weegt ofzo, klein plastic ding, waar de voorwiel in moet.

Bedankt voor de tip, en ja ik weet het, altijd tegen de wind in starten en landen.

De Aprentise ligt na het verwijderen van het landingsgestel nog mooi op het zwaartepunt.
Daar hoef je niet bezorgd over te zijn.

Johan.

Vleugels zijn gerepareerd, ging no wel aardig wat glue in het gat haha, zat behoorlijk diep dus. Nu hopen op wat beter weer

Ik was nog eens aan het kijken hoe de propeller zit t.o.h. ondergedeelte van het vliegtuig, de propeller staat, als het verticaal staat, een heel stuk lager dan de buik van het vliegtuig, als je begrijpt wat ik bedoel. Is het dan wel verstandig om te landen op de buik? Ik ben bang dat de propeller anders klapt.

Of moet ik met de kont zakken en hiermee zo zacht mogelijk de grond raken?

Laatst bewerkt:
Zo zacht en beheerst mogelijk landen is altijd wel aan te raden.
Wat die prop betreft zou ik me geen zorgen maken.
Als je op gras land dan is de kans erg klein die ie breekt.( ik land al mijn Warbirds op die manier en m'n vliegmaatjes doen ook niet anders.We breken nooit een prop)
En verstandig is wel om altijd een reserve prop op zak te hebben als je naar het veld gaat.( en dan natuurlijk ook niet de tool vergeten mee te nemen waarmee je de huidige prop van je toestel af kunt halen, want met alleen de vingers kun je dat vergeten.
Vr Gr E

Kijk..............dat zijn we dus met z'n allen verdomd goed bezig!!
Jammer van de harde wind hier.
Had graag nog een kist van me willen Maidenen.
Maar dat stel ik toch maar uit tot morgen of zaterdag.
Vr Gr E

Inderdaad, windkracht 4 is niet echt bevordelijk.. Volgens mij vrijdagochtend is het goed, en zondag. Maar zondag is het afwachten met de regen!

Ik kwam deze wielen tegen, zouden die passen op mijn eflite?

Du-Bro Super Lite Wheels

Het lijkt mij dat deze beter tegen het gras kunnen?

2, 5 inch is +- 63,5 mm, niet echt schaal maar als ze licht zijn zal hij heel wat prettiger taxiën.

Stevo

Net ff gevlogen, uit de hand, ging aardig goed, stond wel een aardige wind dus ik heb de 2e lipo niet meer gevlogen. Helaas maar volgende keer beter!

Verstandig van je!!
Je weet in elk geval al de grens te trekken wanneer wel en wanneer niet te vliegen.
Dat zie je bij beginnende piloten niet vaak.
Petje af!!
Hopen dat de wind snel afneemt.
Helaas wordt er regen verwacht.
Vr Gr E

Back