Eerste vlucht Cessna 182, trimprobleem

• Topicstarter Topicstarter BBokito
  • Startdatum Startdatum
B

BBokito

Guest
Eerste vlucht gemaakt met mijn Cessna, het was een korte.
Na vol gas uit de hand te lanceren, schoot hij omlaag en klapte op de grond. :mad:
Gelukkig niet veel schade. As van de propellor verbogen (later rechtgebogen) en de neus ingedeukt (later teruggedeukt).
Iemand enig idee wat ik fout deed? ikzelf denk dat ik omhoog moest sturen. (in de handleiding stond alleen vol gas)

Verder heeft het richtingsroer een sterke afwijking naar links, trim helemaal naar rechts maakt nauwelijks wat uit. Dit heb ik uitgeprobeerd op de straat (nee, niet tussen de auto's :wink: ). Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ben

Was het CG, center of gravite, goed? Deze moet ong. op 1/3 van de vleugel liggen (aan de voorzijde van de vleugel). De propellor opnieuw rechtbuigen, niet doen. Het veroorzaakt altijd vibratie en dat is niet efficient en er is grote kans dat hij opnieuw breekt met alle gevolgen van dien. Het trimmen van de servo's, misschien kun je de servo heveltjes wat verdraaien in de goede richting op de servo? Ik denk dat deze verkeerd staan waardoor je niet genoeg kan trimmen. Je kan deze afstellen door alle servo's naar neutraal te trimmen en dan het servo heveltje zo te plaatsen dat de roeren zo min mogelijk afwijken, zodoende kun je het meest efficient trimmen.

De as van de propellor scheef?? Je zal de as van het motortje bedoelen denk ik? Als het inderdaad deze is kan je die beter vervangen door
een nieuwe want als je dat zelf recht buigt zal het nooit 100% recht zijn wat tot rare toestanden kan leiden bij een hoog toerental.
Voor de trim van het richtingsroer moet je de trim weer neutraal zetten, dan de stuurstangen losschroeven of iets dergelijks(weet niet
hoe ze vastzitten) en je richtingsroer in het midden zetten en dan pas weer vastmaken. Zorg wel dat je servoheveltje in het midden
blijft anders kan je roeruitslag heel raar zijn. Voor het omlaag klappen naar de grond paar vraagjes.
Heb je hem gegooid of gewoon uit de hand losgelaten? En stond je tegen de wind in? Je moet namelijk altijd tegen de wind in staan
want dan krijg je het meeste lift(ook tegen de wind in landen) en je moet hem een zetje meegeven. Dus vol gas geven en met
1 hand aan de knuppel voor hoogte en richting(zo doe ik het altijd) en met de andere hand gooien(de hand waar je het gas mee
bedient, die heb je niet nodig om hem de goede richting in te sturen bij de lancering). Bij mij werkt dat altijd wel, al heb ik dat wel
moeten leren want in het begin smeet ik ze ook tegen de grond aan :oops:.
Ga anders is langs bij een club, je zal zien dat het je bevalt en ze kunnen je nog goed helpen ook. Waar woon je ergens, misschien dat
iemand hier van het forum nog wel gewild is om je te helpen als je in de buurt woont.

je moet de stuurstang losmaken en de nylon bevestiging
(wat je dus los maakt) zit vast op schoefdraad, dus eventjes
een paar keer draaien en dan zou het wel weer goed moeten zijn

Flying Davy heeft gelijk. Ga naar een vereniging. Dit was een crash die waarschijnlijk niet nodig is geweest. Je mist de reflexen om goed te reageren al het toestel iets anders doet dan je verwacht. Als je zo doorgaat ligt het toestel binnen de kortste tijd in puin en ben jij op op modelvlieggebied geen stap verder gekomen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Allereerst bedankt voor de reacties...
Al kan ik hier nauwelijks iets van volgen :oops:
Ik zal alle dingen opschrijven die ik niet snap, en verder enkele vragen over het weinige waar ik wel gedeeltelijk bij kan :P hou je vast 8O :

Na aanleiding van de reactie van Maurits:
:arrow: Hoe kan ik uitvinden of het zwaartepunt op de goede plek zit, en hoe kan ik ervoor zorgen dat het goedkomt als het fout zit?
:arrow: Dat ik de propellor niet recht kan buigen, betekent neem ik aan dat ik een nieuwe zal moeten kopen. Is dit makkelijk uit en weer in elkaar te zetten?
:arrow: Wat zijn servo's, en wat zijn heveltjes?

Na aanleiding van de reactie van Flying Davy
:arrow: Wat betekent roeruitslag, de reikwijdte van het roer als je zo ver mogelijk stuurt?
:arrow: Antwoorden op de vragen:
Mijn vader gooide hem uit de hand (na een paar meters hardgelopen te hebben, stond in de handleiding). Ik wist dat het tegen de wind in moest maar er was niet of nauwelijks wind. Misschien dat ik de volgende keer toch echt tegen de (al is het nog zo weinig) wind in moet gooien. Moet je nou omhoog sturen of alleen gas geven?
:arrow: Wat clubs betreft, er is er één bij mij in de buurt in Enschede, ik woon zelf in Hengelo (OV) maar dit kost natuurlijk ook geld, zal even uitzoeken hoeveel dit kost en me er wat meer in verdiepen.

Na aanleiding van de reactie van skyhigh
:arrow: Ik snap dat ik moet draaien, en zelfs welke kant op, alleen lukt het me niet :roll: , ik krijg er gewoonweg geen beweging in. Wel heb je mijn ogen geopend, het roer wordt één kant opgedrukt omdat de stuurstang te lang is.
Edit: ondertussen wel gelukt, al weet ik nog niet of hij goed staat :)

Na aanleiding van de reactie van N.P.S.:
:arrow: Niets aan toe te voegen, ik ga me dus even verdiepen in een club maar denk dat ik hier geen tijd voor heb.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk opgeschreven, modelvliegen is duidelijk ingewikkelder dan ik had verwacht 8O
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Na aanleiding van de reactie van Maurits:
:arrow: Hoe kan ik uitvinden of het zwaartepunt op de goede plek zit, en hoe kan ik ervoor zorgen dat het goedkomt als het fout zit?

Als je je vliegtuig met twee vingers onder de vleugel optilt, op ongeveer 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel, dan moet hij bijna horizontaal hangen, ietsjes met de neus naar beneden. Met de accu er in overigens. Bij dit toestel moet dit trouwens gewoon goed zijn.
:arrow: Dat ik de propellor niet recht kan buigen, betekent neem ik aan dat ik een nieuwe zal moeten kopen. Is dit makkelijk uit en weer in elkaar te zetten?
Er zijn mensen die hem rechtbuigen en weer vliegen, ik weet niet of dat bij jou mogelijk is. Zo niet dan zul je een nieuwe motor moeten kopen: het kromme asje waar de propellor op zit is onderdeel van de motor. € 7,90 bij klikkerdeklik geloof ik. Propellor er af halen, 4 kruiskopschroeven uit de motorkap, kap er af, 4 kruiskopschroeven van de motorbevestiging er uit, en motor er uit halen. Hij kan soms iets vast zitten door lijm of tweezijdig plakband.
:arrow: Wat zijn servo's, en wat zijn heveltjes?
Een servo is een stuurunit die bijvoorbeeld jouw roeren via een stalen stangetje aanstuurt. In de romp liggen er twee en in de vleugel zitten er 1 of 2. De witte plastic dingetjes waar de stuurstangen op vastgehaakt zitten zijn hevels. Je moet er goed op letten dat wanneer jij je zender en je ontvanger aan hebt staan, dat de servohevels haaks op de servo staan, terwijl de knuppels en de trims van de zender in de middenstand staan. Zo niet dan schroef je het zwarte schroefje op de servohevel los, trek je de hevel er af en zet je hem er weer op in de juiste (haakse) stand. Als dat gedaan is moet je de kwiklinks (die witte plastic dingetjes die in de roerhevels zitten vastgeklikt) losmaken, en zo verdraaien dat als je ze weer vastmaakt de roeren allemaal netjes in het midden staan. Dan heb je een goede uitgangspositie voor het vliegen.

Na aanleiding van de reactie van Flying Davy
:arrow: Wat betekent roeruitslag, de reikwijdte van het roer als je zo ver mogelijk stuurt?

Precies! Als de bovengenoemde servohevels niet in de middenpositie staan, zal je roer meer uitslaan naar 1 kant, ipv evenveel aan beide kanten.

:arrow: Antwoorden op de vragen:
Mijn vader gooide hem uit de hand (na een paar meters hardgelopen te hebben, stond in de handleiding). Ik wist dat het tegen de wind in moest maar er was niet of nauwelijks wind. Misschien dat ik de volgende keer toch echt tegen de (al is het nog zo weinig) wind in moet gooien. Moet je nou omhoog sturen of alleen gas geven?

Dat weggooien dat doet hij goed. Je kunt dit toestel gewoon horizontaal naar voren gooien, terwijl jij vol gas geeft. Daarbij moet je iets omhoog sturen, maar ook weer niet te veel.
Als er geen wind is maakt het natuurlijk niet uit, maar probeer toch altijd tegen de wind in te starten en te landen.
:arrow: Wat clubs betreft, er is er één bij mij in de buurt in Enschede, ik woon zelf in Hengelo (OV) maar dit kost natuurlijk ook geld, zal even uitzoeken hoeveel dit kost en me er wat meer in verdiepen.
Geen idee wat het daar kost, ik zit érg goedkoop voor € 25,00 per jaar :D

Na aanleiding van de reactie van skyhigh
:arrow: Ik snap dat ik moet draaien, en zelfs welke kant op, alleen lukt het me niet :roll: , ik krijg er gewoonweg geen beweging in. Wel heb je mijn ogen geopend, het roer wordt één kant opgedrukt omdat de stuurstang te lang is.

De stuurstang is niet te lang, die is precies op maat voor de Cessna.

Na aanleiding van de reactie van N.P.S.:
:arrow: Niets aan toe te voegen, ik ga me dus even verdiepen in een club maar denk dat ik hier geen tijd voor heb.

Misschien een kennis die er iets van af weet en jou kan helpen? Op deze manier zul je waarschijnlijk kort plezier hebben van je toestel :(

Hopelijk heb ik het zo duidelijk opgeschreven, modelvliegen is duidelijk ingewikkelder dan ik had verwacht 8O
:roll:

Succes!

Bedankt! :D
Morgen waarschijnlijk eens proberen of ik hem wat langer in de lucht kan houden :wink:
Ik neem aan dat je met dit weer (harde wind) niet kunt vliegen?

@BBokito: heb jij ook geoefend met FMS voordat je bent begonnen met je maiden flight?
Ondergetekende heeft ook net een Cessna 182 (3kan. Art-Tech) en volgt dit draadje met interesse, aangezien ik nog de lucht in moet met dat (scheve, zie mijn eerste post) ding...

grtz,
MacMiep

Nee ik heb niet geoefend met FMS.
Heb eigenlijk niet echt het idee dat dat iets helpt :oops: :P

Het is verschrikkelijk saai, maar helpt heel goed als je ten minste met de zender oefent ipv toestenbord. Het beste zou nog zijn
om met realflight of een andere goede sim te oefenen, nadeel is wel dat dat wat centen kost.

BBokito,

ik kan net zoals Flying Davy getuigen dat met de sim oefenen nut heeft. Mijn instructuur in de vliegclub zag direct dat ik stick ervaring had en ik mocht dan ook vrijwel onmiddellijk alleen de lucht in.
Je hoort me wel niet vertellen dat een sim hetzelfde is als in het echt, je hebt immers geen 3D zicht wat je in het echt wel hebt, maar het helpt je in den beginne zeker zeer goed vooruit.

in enschede zit idd een vliegclub: de trmc. je kunt daar gerust een zondag langs komen maar dan moet je wel ff iemand van de club bellen omdat het op de militaire vliegbasis ligt.(anders kom je ook niet binnen)

BBokito zei:
Ik neem aan dat je met dit weer (harde wind) niet kunt vliegen?
Nee, absoluut niet doen met de Cessna! Die is zeer windgevoelig, zeker voor een beginner is dat erg lastig.
Ik raad je ook aan om zeker eerst te gaan oefenen met het gratis programma FMS, waar jouw Cessna gewoon in zit. Je kunt voor een paar euro een kabeltje solderen waarmee je dan via je eigen zender het vliegtuig kunt besturen. In het grote Cessna forum staat ergens iets geschreven over het schema van dat kabeltje.

Dat kabeltje en de FMS software zaten in de doos, dit is ook een van de redenen dat ik voor dit model heb gekozen. Het is gewoon een minijack audio kabeltje male-male. Het werkt met geluid, en tot mijn verbazing nog redelijk ook als je eenmaal de instellingen hebt gevonden. Af en toe valt het signaal weg, maar dat kan ook aan mijn configuratie liggen*.

grtz,
MacMiep

(*onder een via Parallels geëmuleerde XP en via de line-in ingang van mijn MacBook, dus niet native onder Windows draaiend)

Oke, ik ben overtuigd. :P
Er zit idd. zo'n handig kabeltje bij, er staat in het engels hoe je die kan gebruiken.
Ik zal even kijken of ik daar uit kom.

Het lukt me aardig, alles helemaal perfect totdat ik hem opstart.
Als ik op het FMS-icoontje klik komt deze boodschap in beeld:
An exception (C0000005) occured during DllEntryPoint or DllMain in module D:\FMS1\winmm.dll
Gevold door dit bericht (als je op ok klikt) :
Kan de toepassing niet juist initialiseren (0xc0000005). Klik op OK om de toepassing te beëindigen.
Ik kan nu zelfs de software niet uninstalleren.
:(
Het rare is dat voordat ik al die instellingen voor de zender deed, ik wel gewoon kon vliegen met het toetsenbord.
Nu kan ik dus helemaal niets meer... :|

MacMiep zei:
Dat kabeltje en de FMS software zaten in de doos
Oh, ik wist niet dat dat er tegenwoordig allemaal bijgeleverd zit. Nu maar veel oefenen voordat je voor het echie gaat :)

BBokito zei:
Ik kan nu zelfs de software niet uninstalleren.
kun je fms er niet heel droog eroverheen ininstalleren met de installer??? dan verwijderd ie toch de andere die nog op de pc staat??

Back