Eerste vlucht ever..........in het wild

• Topicstarter Topicstarter sanderi
  • Startdatum Startdatum
S

sanderi

Guest
Hai, ff voorstellen, want eerste post. Ben net 32 en woonachtig in amsterdam. Een paar dagen geleden voor verjaardag van mijn vriendin een toestel gekregen: een foam 4 kanaals cessna 182 toestelletje van Hype. heel leuk ding om te zien en compleet met zender en alles erbij. Vandaag besloten dat er maar eens gevlogen moest gaan worden. Ik heb nog nooit gevlogen, maar wel autootje gehad vroeger

Gisteren motorje 10 minuten in laten lopen en zodoende met volle accu naar het rembrandtpark :) Nou .........

Eerst proberen gewoon te starten van de grond. Toestelletje stond daar, kon niet echt opstijgen van de grond, want nogal zanderig dus toestel kon niet echt rijden dus besloot ik maar gooien. Toestel vloog inderdaad :lol: echter begon te dalen en flauwtjes een bocht naar links in te zetten. snel vingers aan de knuppel en tikkie omhoog. pff dat lukte. toestel steeg. ik dacht niet teveel want anders overtrekt die. nu moest ik nog de bocht naar rechts inzetten want toestel ging richting bomen. ik dacht nog, ff afblijven van rolroeren en proberen eerst met richtingroer. Boem ... in de boom :) wel netjes geland maar in de boom dus. gelukkig jong boompje en heb vervolgens het toestel eruit geschudt. landigswieltjes lagen los maar die kon ik zo weer terug stoppen.

toch nog maar een tweede poging gewaagd. ook nu lukte de werpstart echter daar kwam weer die bocht naar links.. ging allemaal te vlot voor mij en wilde met rolroeren naar rechts toe om de bomen te ontwijken en terug naar wat meer open veld. had echter nog niet genoeg vaart en toestelletje kantelde en viel naar beneden met neus in de sneeuw + modder. was te traag om gas uit te zetten. Nou nu komt het... ik loop naar mijn toestelletje toe, zak ik opeens met nette broek en schoenen tot over mijn knieen in de modder/moeraszooi.
:? andere been proberen snel steun te zoeken, ook in de modder. Nou daar stond ik. :oops: toen op handen en knieen eruit gekropen en al tijgerend naar mijn toestelletje.. via een omweg terug gekropen en thuis onder de douche gesprongen. Met kleren aan wel te verstaan :roll:

moraal van het verhaal:
check de ondergrond en wees extra voorzichtig als het sneeuwt :P

oh ja : veld bleek veeel dus te klein, toestel vliegt veel harder dan ik dacht. Ik heb nog steeds de hoop dat ik hem in de lucht kan houden als ik maar veel meer ruimte zonder bomen en meertje heb. maar ja dat moet natuurlijk nog maar blijken.

schade toestel: verbogen neuswiel en wat butsen. verder lijkt alles nog in orde. Modder heeft behoorlijk wat energie geabsorbeerd.

Welkom op dit forum.
Zoals je zelf al aangeeft was dat veldje veeeel te klein. Vooral in het begin moet je echt zoveel mogelijk ruimte opzoeken.

Dat naar links rollen kan je wegtrimmen met de trimmers op je zender.

Leuk verhaaltje. Accu's laden en nog een keer proberen. Morgen komt er relatief weinig wind als het goed is.... En voor nu: lees eens de FAQ's door op dit forum. Hier is erg veel info te vinden.

(oj)
hehe dat is leuk om te lezen, ben waarschijnlijk net zo eigenwijs als jij...
maar ja, toestel ziet er ook zo leuk uit.

Ja, Hobby is inmiddels de Hype Cessna Expert op dit forum... :P

Ik wilde ook zo'n ding kopen (alleen dan wel de beginners versie, zonder rolroeren, van de Conrad).

Na het lezen van Hobby's verhaal heb ik de EasyStar gekocht. Wel wat langer mee bezig geweest om het in mekaar te zetten dan wat je bij de Cessna hebt, maar ik ben er wel blij mee.

Neemt niet weg dat de 182 inderdaad een heel mooi vliegtuigje is. Ik overweeg het serieus als tweede toestel als ik mijn Easy onder de knie heb...

N.B. Ik heb er ooit over nagedacht of het mogelijk zou zijn de beginners- (geen rolroeren) vleugel op de versie die jij hebt te zetten. Dan kun je voor een euro of 20 je toestel wat makkelijker te vliegen maken, en later de rolroervleugel er weer op zetten. Beste van 2 werelden.

Maar ik weet dus niet of het zou lukken.

mwatts zei:
N.B. Ik heb er ooit over nagedacht of het mogelijk zou zijn de beginners- (geen rolroeren) vleugel op de versie die jij hebt te zetten. Dan kun je voor een euro of 20 je toestel wat makkelijker te vliegen maken, en later de rolroervleugel er weer op zetten. Beste van 2 werelden.

Maar ik weet dus niet of het zou lukken.

zou je niet de versie met rolroervleugel kunnen kopen en dan gewoon het servo snoertje van de ontvanger aftrekken. Evt met tape de rolroeren fixeren en vliegen maar alleen op rolroeren?

Nee dat dus zowieso niet, want de rolroervleugel heeft een andere vorm, dacht ik. Tenminste, ik had het toen in de groep gegooid en we waren tot de conclusie gekomen dat dat niet ging werken, als ik het me goed herinner.

Indien beide vleugels even veel V-stelling hebben is dat natuurlijk prima te doen.
Vaak echter meer V-stelling zonder rolroeren, hoeft echter niet, bij de Multiplex MiniMag kun je kiezen of je de rolroeren uitsnijdt en aanstuurd of dat je met dezelfde vleugel alleen met rchtingroer gaat vliegen.
Wat dat betreft een ideaal beginnerskistje waar je later eenvoudig de rolroeren aan kan toevoegen ;)

De "V" stelling van de vleugel is kleiner bij aileron's waardoor het zelfcorrigerend vermogen beduidend minder is ....

Je zou dus de vleugelhelften los moeten halen en ze opnieuw onder een hoek van ongeveer 10 graden aan elkaar moeten bevestigen, dan heb je de geen aileron vleugel ..... overigens moet die vleugel ook los te koop zijn ..... bij o.a. Conrad onder bestelnr: 231015 - 89 voor € 24,95 (alleen momenteel niet voorradig :-( )

:)

Tja zolang je er maar van leert dat je in het begin (eigenlijk altijd) veel ruimte nodig hebt.

Bij mijn speelgoed toestelletje (ook nog 80cm spanwijdte, dus speelgoed?) bleef ik het maar proberen op veel te kleine velden. Ik had geen zin om helemaal met de auto ergens heen te gaan, dus bleeft het proberen in de buurt.

Resultaat:
Toestel heeft 3x gevlogen
Totale vliegtijd 3 minuten
Toestel 4x in de boom
Toestel 3x eruit kunnen halen
Totale salvage tijd om vliegtuig uit boom halen 3 uur

Bij de 4x keer in de boom is het me niet gelukt om het toestel uit de boom te halen. (touw ging kapot). Bij de herkansing 2 dagen later was hij echter verdwenen.

Geleerd:
1) Ik ben strongeigenwijs.
2) Als ik langer wil vliegen dan het toestel uit de boom te halen moet ik 5 minuten rijden naar de modelvliegbaan :)
3) VLIEGEN IS VERSLAVEND

Success met de je nieuwe hobby en zorg ervoor dat je VEEEEEELL ruimte hebt :)

Vleugels van de Cessna zijn inderdaad ook los te koop. Alhoewel ik weinig verschil kan ontdekken tussen de 3 kanaals en 4 kanaals versie (op de foto's dan, ik heb de vleugels niet in het echt vergeleken).

@sanderi

Wat ik weet is dat je bij www.conrad.nl alleen het model van 3 kanaals kunt kopen, maar er wel een 4 kanaals zender bij krijgt. 129 Euro

En bij www.rchobby-online.nl kan je alleen het 4 kanaals model kopen, met aileroins dus, en uiteraad een extra servo voor de aileroins 155 Euro

Ik durf je alleen niet te zeggen, of je deze kan uitbreiden naar een 4 kanaals, ik neem zelf aan van wel........maar als ik het verhaal van Dirk hoor, wat beterft de V- stelling, moet ik hem daar gelijk ingeven :roll:

Ik weet nog heel goed dat ik de eesrte keer ook mijn aileroins wilde vastplakken, maar bij navraag bij een modelbouwwinkel, adviseerde ze mij dit niet te doen, omdat het model juist gemaakt was voor de aileroins.
Ik heb het dus eigenlijk nooit geprobeerd, en durf dus ook niet met zekerheid te zeggen of het dus kan.

Maar ik moet zeggen dat ik als beginner mijn eerste cessna heb stuk gevlogen.......om het mijzelf aan te leren, dat koste mij dus 45 euro voor een nieuw model, en mij 2e cessna was bedoeld om hem heel te houden, en dat lukt nog steeds, en heb er nog steeds veel lol mee, als ik vlieg.

Wat ik ook nog weet is dat ik die lader die er standaard bij zat, vrijwel meteen in de prullebak heb gegooit, daar werd ik toch wel zo gek van.
Het duurde geloof ik 4 uur voordat hij vol zat, en dan duurt wachten echt heel lang.
Ik heb toen een Ultramat 10 lader gekocht, en nu laad ik de standaard batterij met 1.5A, en dat houd in dat hij na een minuutje op 30 vol zit, en het voordeel van deze lader is dat er ook nog een 12 volt aansluiting bij zit, zodat je als je op het veld bent, je heb na je vlucht weer vrij snel vol hebt voor je nieuwe vlucht.

Maar beter is idd. een lipo, en ze advisren bij de cessna om dan een 1800 mAh 7.4 volt te gebruiken, dan kan je de duur van je vlucht verdubbelen, en heb je dus meer tijd voor acrobatische kunstjes.
Kijk maar eens bij www.rchobby-online.nl en dan bij de zoekopdracht lipo invoeren.

DSC00049.jpg

Ik moet zeggen dat ik het model nog steeds heel erg gaaf vind, en voor een beginner die eigenwijs is en een beetje durf heeft.......maar zeker verantwoord vliegt, die dat niet doet waar mensen lopen, is het een FANTASTISCHE leuk model, voor ±150 inl. alles wat je nodig hebt op te vliegen.

Inmiddels ben ik helemaal gek geworden van de mini magistar, dit model gaat er bij mij dan ook zeker komen van de zomer.
Het voordeel van dit model is dat hij van elapor is gemaakt, en dus bij een evt. crach minder snel kapot gaat dan de cessna die van piepschuim is gemaakt.

En als laatste.......neem idd een veld waar genoeg ruimte is, anders is het zonde van de cessna......alleen een zeer ervaren modelbouwvlieger, kan op kleine ruimte´s vliegen met dit model.

Nog een leuke foto..

cessna182006.jpg

Zo geland in de tuin.......of heb ik hem daar alleen neergezet :wink:

hobby zei:
@sanderi
Ik moet zeggen dat ik het model nog steeds heel erg gaaf vind, en voor een beginner die eigenwijs is en een beetje durf heeft.......maar zeker verantwoord vliegt, die dat niet doet waar mensen lopen, is het een FANTASTISCHE leuk model, voor ±150 inl. alles wat je nodig hebt op te vliegen......

bedankt voor je tips: ik heb gelijk een goede lader gekocht, dezelfde als jij (Ultramat 10 van graupner). Je wordt inderdaad gek van die suffe lader die je erbij krijgt. ff rondgebeld en kon hem vinden in amsterdam.

Net even wezen vliegen, ennuhhhh..
Stuk uit de vleugel gebroken, (bij de schroefjes) en de vooruit eruit... :?
Het vliegtuig staat nu weer netjes te drogen. wordt denk ik, of is als net zo'n lijmtoestel als jouw eerste ..... maar we blijven lachen, toch..

over de vlucht,
begon wel redelijk, ik starte door hem te werpen en dan te stijgen, eerst linker bocht, toen rechter. toen nog wat stijgen, ik dacht dan heb ik meer tijd om te corrigeren dan te laag... nou dat ging wel, zette daarna linker bocht in ging ook goed, ecter omdat toestel nog niet goed uitgetrimd was steeg het automatisch verder. dus tikkie naar beneden om te levelen. echter door mijn onbeholpenheid stuurde ik ook wat ik wilde corrigeren wat ff te heftig ging. :) denk dat ik 30 sekonden airborne ben geweest vandaag .... nou das al 3 x meer dan gisteren. over een paar dagen moet ik wel ongeveer het accuutje leeg kunnen vliegen :lol:

jouwe ziet er trouwens inderdaad nog helemaal mooi uit :) gefeliciteerd dat je het jezelf hebt geleerd. Dat is ook mijn doel.

Waar ik wel echt blij mee ben is dat het ernaar uitziet dat je lekker makkelijk kunt plakken aan het toestel, ennuh ik heb lijm genoeg dus ik kan nog wel even doorgaan.

@ Sanderi,

Leuk om je verhaal zo te lezen, want ook ik ben als "wildvlieger" begonnen. De tip die ik je wil meegeven is om veel met een simulator zoals bijvoorbeeld FMS te oefenen. FMS is gratis te dowloaden en je krijgt mbv een gamepad gevoel voor het sturen.
Als je in dit forum zoekt op FMS vind je vast meer.
suc6!

Beste Sandri

Goed keus die ultramat 10, daar kan je voorlopig wel mee vooruit, en je kan er ook lipo´s mee laden t/m 3 cell.

Je kan hem het beste lijmen met 2 componenten lijm (epoxi) dat heb je in 1 minuut en 5 minuut en een half uur wat drogen betreft.
Maar gebruik niet te veel, smeer het dus goed uit.
Anders word het kistje te zwaar, voor acrobatische kunsten en gaat het landen ook niet meer zoals het hoort.
Absoluut geen seconden lijm gebruiken, want anders gaat het er dwars doorheen.

En wat justfly zegt is helemaal waar, ga eens naar f.m.s en koop een simpele gemapad, maar wel met knuppels, en leer daar eens wat het vliegtuig doet als je de knuppels beweegd, dit scheelt je heel veel crachjes en frustraties.
Het model waar ik het mee geleerd heb op f.m.s heet SKYHAWK.PAR
vond dat dit model er het meeste op leek, en reageerd vrijwel hetzelfde als de cessna

Nou heel veel sterkte met je nieuwe vluchten, en mijn advies vlieg niet als er meer dan windkracht 2 a 3 staat, want daar is dit model niet voor gebouwd.

Ps: ik heb bij mijn 2e cessna wel alle aansluitingen veranderd naar goudstekkertjes, en dat bevalt mij zeer goed, ik had veel problemen met de orginele stekkertje die er bij zaten.
Soms had ik gewoon geen contact meer, en dat ik best lastig als dit in de lucht gebeurd.

cessna182.jpg

Nou hij is weer gelijmd, met pattex houtlijm wel te verstaan. Het moet nog blijken of het echt sterk genoeg is, maar voelt goed stevig aan.
Ik wist nog niet dat het gebruikelijk was om hem te plakken met 2 comp lijm.

Gisteren wilde ik vliegen, echter het waaidei te hard. Ik neem hem mee naar mijn werk en rij op de terugweg langs mijn wildvliegveldje :)

De snellader is een genot. 8) ik hou je op de hoogte.

Houtlijm is ook geen probleem, maar uit mijn ervaringen lijmt het vele male beter met EPOXI 2 componentenlijm.

Ik denk ook dat het voordeel is van die epoxi, dat je het hebt in verschillende droogtijden.
Je hebt het in 10 minuten , 5minuten en 1 minuut drogend.

En die Epoxi kleeft net even wat meer dan houtlijm, en is makkelijker mee te werken als je wat meer schade hebt, ik bedoel dus................. voor als alle stukje niet recht zijn afgebroken. :cry:

Maar smeer het wel dun uit, want vaak bij een evt. latere crach breek hij bijna nooit meer op het stuk wat je gelijmd hebt, maar op het stuk er naast.

Back