Eerste Warbird bouwen

• Topicstarter Topicstarter Flying-Dutchman
  • Startdatum Startdatum
Van een tekening met e.v.t. een laser/frees pakket of een bouwdoos

Dat is jammer.

Maar heeft iemand misschien ervaring met modellen van Balsa USA of Vailly Aviation.

Van Vailly Aviation een Hawker Hurricane en van Balsa USA één van de dubbeldekkers.

Ik ben de hawker hurricane van Vailly aan het bouwen, maar zou je deze niet aanraden als eerste tekening/bouwdoos na de joker en calmato.

De bouwdozen van topflite waar al eerder naar verwezen werd maken het je met het bouwen van je eerste model net even wat makkelijker (het is net even iets meer voor gekauwd en bewerkt).
Mijn tekening en freespakket komen bij ScaleAirPlanes vandaan omdat ik toch wat meer waarde hecht aan duitse degelijkheid ten opzichte van de kwaliteit van de amerikaanse freespakketten (en als voordeel alles in metrische maten).

Balsa USA één van de dubbeldekkers

Zijn prima modellen beetje grof maar daardoor redelijk eenvoudig te bouwen,
uiteraard dan wel voor iemand met bouwervaring.

Heb zelf een kleine Taube gehad zag er leuk uit beetje eenvoudig maar vloog prima, zou me niets verbazen als die bij de nieuwe eigenaar nog steeds vliegt.

Vlieg ook al jaren met de Bristol M1c ook een Balsa Usa model en hoop ook daar nog lang mee te kunnen vliegen.

Moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook al een aantal keren op de Hobby-in site heb zitten te spieken naar de Nieuportjes van Balsa Usa.
Had de kits bij een bezoekje in Waalwijk niet direct zien staan om even in te kijken, anders had ik waarschijnlijk met een doos onder mijn arm de zaak uitgekomen.

Ton

He Ton,

wat krijgen we nu.....De Karas is ook een van mij favorieten.......heb al veel info verzamelt.....1:4 mmmmm.......jij de tekeningen en ik de bouw misschien....deal of geen deal?

Hoi Flying Dutchman,

de eerste schaalkist (warbird): Balsa USA is een goede keus of Top Flite gold edition. Beide hebben goed vliegende schaalkisten (misschien niet helemaal superschaal maar zeker goed genoeg). Kan je ervaring opbouwen in de bouw, zoeken van documentatie, afwerkingen en heel belangrijk vele vlieguren met plezier. Dan het tweede project de lat wat hoger leggen.

Groetjes, Edwin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ton van Munsteren
anders had ik waarschijnlijk met een doos onder mijn arm de zaak uitgekomen.

Met een belletje heb je hem de volgende dag op de stoep hoor Ton

Hoi Teus,
probeer hem niet over te halen want dan komt de Fiat nooit af....

Edwin

Dus om te beginnen met bouwen is het dus het beste om een kit te kopen van Balsa USA of Top Flite of zijn er ook nog andere fabrikanten.

Edwin

He Ton,

wat krijgen we nu.....De Karas is ook een van mij favorieten.......heb al veel info verzamelt.....1:4 mmmmm.......jij de tekeningen en ik de bouw misschien....deal of geen deal?
Goed is een deal wanneer moet de tekening klaar zijn, neem aan dat je eerst het een en ander wil afbouwen, heb dus nog even de tijd.

Ton

Balsa USA kits zijn niet al te moeilijk te bouwen en vliegen eenvoudig/goed
Het zijn geen èchte schaalkisten, maar zien er leuk uit
Met een beetje extra werk kun je hier wel zeer goed ogende schaalkisten van maken

Flair maakt ook mooie, goedvliegende kits :D

Aircraft

Zijn alleen lastiger te verkrijgen in nederland

Ralf

Weet iemand nog een dubbeldekker of een warbird die makkelijk te bouwen is en goed vliegt?

Ja zoals al gezegd de modellen van TopFlite , Balsa USA , Flair , SIG en als je wat kleiner wil RBCKITS.

Doe anders zelf ook even een poging met Google, kom je dan wat tegen laat dat hier zien, zeggen wij wel of dat wat is.

Ton

Weet iemand nog een dubbeldekker of een warbird die makkelijk te bouwen is en goed vliegt?

zoals Ton al aangeeft, even googlen. Een dubbeldekker of warbird is een relatief groot begrip. Dubbeldekker zou ik afraden. Eerst iets meer ervaring opdoen.
Ben je idd 15 zoals je aangeeft in je profiel?
Dan moet je jezelf een aantal vragen stellen:
- wat is mijn budget?
- hoe groot? kleiner dan 1 meter; tussen de 1 en 1,40m; tussen de 1,40 en 1,60; tussen de 1,60 en 2,00 meter?
- elektro of brandstof?
wil je bv. je motor van je calmato gebruiken, dan zit je in de 7,5cc range en dat verkleint al drastisch je zoekgebied.
Wil je elektro; kun je zeer goed de RBC-kits proberen. Zitten goed in elkaar en geven een snel en leuk resultaat.

Leg voor een eerste 'schaal' kist de lat niet te hoog. Beter eerst geen flaps, intrekbaarlandingsgestel en een schaalafwerking alla Frank, Ton en andere super-hobbyers (;-) ), maar eerst wat sneller resultaat. Vliegen in het volgende voorjaar geeft stimulans om weer verder te gaan.

Beantwoord eerst bovenstaande vragen eens, dat praat wat makkelijker.

Dit is ook nog een prima optie ;

Van tekening bouwen met freessetje de modellen van Tony Nijhuis, niet super schaal maar wel goed vliegende modellen als de Spitfire 62" , Typhoon, Hurricane en nu ook een Lysander. Tony werkt samen met het tijdschrft RCM&E.

Onlangs was er een special met de gratis tekening van de Lysander, nu een special met zijn Spitfire en meer te lezen over zijn andere modellen als de Lancaster , B17 en DC3 .

Link naar tijdschrift met tekening van Spitfire
The Tony Nijhuis Model Aeroplane Plans Collection - More Features

Hier de video van zijn Spitfire

Lysander

Google ook nog even op Tony Nijhuis.

Tony met zijn (electro) Lancaster tijdens de Demo te Hasting UK
hasting_uk_rmce_2008_%2872%29.jpg

Hier nog meer plaatjes van Hasting
Model Flying

Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Back