eerste zelfbouw projectje

goede avond mede bouwers.
laat ik mij eerst is voorstellen, ik ben Renzo.
niet helemaal nieuw op het forum, maar naar mijn weten al meer als 5 jaar niet meer aanwezig geweest hihi.
ben toen begonnen met een key largo, maar dat was ik snel zat. en wat electro buggy's..

maar ben sinds vanmiddag een trotse eigenaar van een proboat hypersport 48 ! met en 26cc Zenoah..
en daarbij al enige tijd bezig met een zelfbouw opduwertje, werkbootje.. hoe je het wil noemen..
ik heb al enige kleurtjes geschoten van de bouw, multiplex spantjes en een poly huid is de bedoeling..
moet nu alleen nog even uitvogelen hoe ik de foto's op het forum krijg.. de uploader die ik normaal gebruik is uit de lucht helaas. HELPP

qXJHSN.jpg

ik heb de bouw van de spanten helaas niet op foto. dus we beginnen bij de wat verdere opbouw van de romp.
ypAa3H.jpg

en tijdens het drogen van het voor en achtersteven maar begonnen aan de opbouw/stuurhut
0BaGTK.jpg

Xp3H62.jpg

BKdYFl.jpg

en stiekem ben ik er best trots op ook ! voor mijn eerste zelfbouw.. met een decopeerzaag en een zaagtafel :)
luG8Mj.jpg

zAa6jg.jpg

en de romp in de eerste laag poly.. morgen beginnen met vezel om de neus netjes rond te krijgen, dit is ook niks
nHQzLl.jpg

morgen meer kleur ..
gegroet

Dat ziet er prima netjes uit, ik ben benieuwd hoe dit gaat varen. De rompvorm is wel dat van een badkuip, dus rechtuitstabiliteit zou wel eens "matig" kunnen zijn - met als keerzijde dat hij waarschijnlijk heel wendbaar is.
Ik hou je voortgang in de gaten, benieuwd wat het gaat worden!

Het klopt dat het neusje wat rond is geworden. Inderdaad net een badkuip!
Maar goed.. er komen onder de neus nog 2 korte vinnen, 25mm hoog druppel profiel.. en ongeveer 10 a 12 cm lang. En er zit een best diepe hak onder. Dus ik hoop dat rechtuit varen gaat lukken en geen zwabberbak word zoals een opblaasboot hahaha

hallo iedereen :)

ik heb weer een klein beetje gedaan aan mijn projectje, afgelopen week avonddienst gehad dus is niet veel van gekomen hihi

EFpTOG.jpg

toen de poly droog was maar begonnen aan het plamuren van het neusje, wat echt een flinke klus is.. polyesteren had wel iets netter gemogen ...
t6LckE.jpg

en dat heeft natuurlijk even nodig om te drogen.. dus begonnen aan een stuurwieltje en de indeling van de stuurhut
het plaatje achter het stuurwiel is alleen om te lijmen hoor, als de lijm droog is blijft er netjes een stuurtje over.
f61m0U.jpg

Cr0Ui2.jpg

BTOTic.jpg

LBePh6.jpg

plamuur droog ! jeahh snel schuren en een 2e, en een 3e en de 4e laag er overheen!
aSY8TR.jpg

WmT4f5.jpg

morgen maar weer verder schuren en plamuren... en schuren en plamuren.. en ga zo maar door !

Leuk project :) Is het de bedoeling om van een knikspant een rondbodem te maken? Je gebruikt op deze manier wel erg veel plamuur naar mijn idee. Dat hoekige van gelast staalplaat had wel wat en als het mooi gewelfd had moeten worden zou een andere rompbouw misschien wat minder zweetdruppels gekost hebben. Het houdt je in ieder geval lekker bezig en het blijft een hobby, ik ben benieuwd naar de voortgang!

hallo mike.
het had in gedachten ook een heel ander rompje moeten worden hahaha... maar dat hoekige van de knikspant word er weer in terug geschuurd hoor ! maar had toch wat lelijke plekken in het polyesterwerk.
en dat moet natuurlijk wel worden opgevuld.. had een rare deuk in de neus zitten, echt akelig :(
gewoon een " laagje" plamuur om de poly te bedekken.. meer wil ik er ook niet op smeren, word er toch af gestoten !

ga zomaar verder met plakken en zagen.
komen er vanmiddag nog nieuwe foto'tjes

ik heb weer een beetje gedaan hoor woeehoee ! even tussen de werkdagen door, en een fout in ons aquarium loopt nu alles weer op rolletjes.

de romp is nu bijna klaar. het steven afgemaakt, en klaar voor plamuur

uhhm, de foto's komen nog.. ik moet zo naar mn werk maar krijg alleen maar kruisjes in beeld :frustie:

uploaden van bestanden lukt dus ook, weet niet hoe de kijkers de foto's zien.. maar op mijn laptop in het juiste formaat :beer:

heb nu onderin de bun een decaperm 12v motortje staan, maar denk dat het een 12v accutolmotor wordt.
de decaperm maakt een flinke herrie.

ben nu al een stuk verder, maar nog geen foto's van helaas.
stuurhut is bijna af, en ben begonnen aan de mast.

bedankt dennis.!
hoop werk.. ben verkeerd begonnen aan de romp. echt een hoop plamuurwerk aan gehad.. ben dr ook echt klaar mee haha.
gauw aan de opbouw en de afwerking verder

Een zelfbouw project hoeft per definitie niet supermooi te zijn. Sterker nog, je leert er alleen maar van. Ikzelf leer met iedere stap die ik zet en elk stukje die ik maak op mijn schip. Je romp is idd iets minder mooi, mee eens, maar je opbouw is zeker netjes! Maak het mooi af en neem de leermomenten mee naar je volgende project. Wellicht dan iets vanaf tekening.

hallo Jeremy.
de romp is vrijwel mislukt.. erg stom, ik heb geleerd hoe ik een spantenplan moet uitzetten, en heb vrijwel alle materialen er voor ..maarja.
het is een goed leer moment om het de volgende keer beter aan te pakken ;)
de opbouw vind ikzelf ook erg goed gelukt. en dat allemaal met een zaagtafel en een deco hahaha

het volgende project leg al op de plank hoor ! ik ga mn vader zn boot na bouwen. van metaal !! ben al 12jaar ijzerwerker. dus dat moet goedkomen hoop ik hihi
hij heeft toen de tijd het bootje gekocht met een hoop papierwerk en tekeningen erbij. hele onderhouds map, en schetsen van de ruwbouw. :yes:

3758.jpg

dat gaat hem worden. 90 a 110 cm lang !

Een ambitieus project! Zeker een leuk bootje. Doet me denken aan mijn kindertijd toen mijn vader een oude amsterdamse binnenslepertje had van 7,5 mtr. Toen ik 9 jaar was heeft ie em weg gedaan. Sindsdien ben ik nog steeds op zoek naar het slepertje en/of tekeningen om hem in de toekomst eens na te gaan bouwen. De foto's er van moet mijn vader nog wel hebben.

vandaag weer een lekker stukje opgeschoten :)
romp in de grondverf, en de stuurhut in kleur gezet.. morgen maar weer schuren en overnieuw, staat wit op de spuitbus, maar is meer grijs.

die rare knikken in de romp vind ik helemaal NIKS .. maar goed, als straks het duwsteven er op zit, en de stootranden, alles in de verf... zal het wel een ander gezicht worden..
20160217_174601.jpg

ennn, het vrij goed gelukte stuurhutje ! ben er trots op hihi
20160217_212022.jpg

de nav kluizen worden groen en rood. het dakje wit.. en denk dat ik de opstaande rand oranje maak. of ook in de kleur mee, maar word een te groot wit geheel ben ik bang
20160217_212039.jpg

20160217_212228.jpg

wordt toch best een leuk schuitje toch ? morgen maar beginnen met de bolders plaatsen, en een stuk railing buigen uit remleiding.
20160217_212245.jpg

nu zit ik nog steeds te dromen over wat ik met het achterdek aan moet, of kraan er op, of een grote sleep bolder met een draadgeleider... of of of .
een werkende kraan moet het dan worden, maar HOE maak ik die werkend.

en kan iemand tips geven om simpel een werkende lier te maken ?!?! kan ik daar ook verder over brainstormen.

Die knikken zijn inderdaad raar, maar daar kan je nu niets meer aan doen. Uithuilen en verdergaan is de beste optie. Het wordt verder wel een leuk bootje en die knikken zitten straks onder water.

Ik heb me er maar bij neergelegd .. haha gewoon een stomme fout geweest om die neus met lengtespanten en dwarsspantjes te bouwen..

Heb de ideën maar aangepast, ga een duwsteven maken. En een paar stootranden extra.. maskeer de fout wel haha..

Back