Eerste zwevertje

• Topicstarter Topicstarter Frans
  • Startdatum Startdatum
F

Frans

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben nu zo'n twee jaar redelijk aardig bezig met helikopter vliegen (Trex 500) en ben op zoek naar iets nieuws / iets erbij. Sinds mijn eerste echte zweefvliegles vind ik die modelzwevers eigenlijk ook hartstikke leuk. Ik ben benieuwd of iemand mij in de goede richting kan wijzen voor mijn "eisen / wensen". Ik zoek ongeveer zoiets:

Geen RTF systeem. Ik wil mijn eigen ontvanger gebruiken en wil geen geld uitgeven aan een zender / oplader die ik toch niet nodig heb.

Het model mag best wel een uitdaging zijn om te vliegen. Maar na een heli zit dat volgens mij wel goed.

Wingspan: ±2 meter, maximaal 3

Elektro motortje zodat ik zelfstandig de termiek kan opzoeken.

Liefst geen foampie, maar iets bouwdoosachtigs. Al zoek ik misschien niet echt een houtbouwdoos waar ik een jaar mee bezig ben :S

Voor langdurige vluchten ±30min/±60

Ruimte voor uitbouw / inbouw mogelijkheden voor FPV, telemetrie, enz.

Kosten: Niet meer dan / rond €400?

Wat raden jullie aan? Dan kan ik mij een beetje orienteren want ik weet niet goed waar ik mijn zoektocht moet starten.

Laatst bewerkt door een moderator:
... Het model mag best wel een uitdaging zijn om te vliegen. Maar na een heli zit dat volgens mij wel goed. ...
Reken daar niet op, met name qua starten en landen. Ik zou een tussenstap inlassen als ik jou was, een goedkoop schuimzwevertje of zo.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij wel een goed advies van Ron, eenvoudig beginnen om het leuk te houden. Dat kan ook (dure) teleurstellingen voorkomen. Succes!

Goede keuze
Ik heb zelf ook nog een Spirit (is Spectra) gehad.
Wat betreft prestaties outstanding.
Indien netjes gebouwd een echte Thermiekfloater.
Veel plezier aan gehad.

Hangt hier nog intact aan het plafond (slijt zijn oude dag).
Je kunt hem nu ook krijgen in ARF.
Ideaal instapmodel.

spectra van great planes:

ElectriFly | Spectra Electric

Zeer stabiel voor de beginner en fpv.
doet het uitstekend in de thermiek.

Zie hier de uitgebreide handleiding:
http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0540-manual.pdf

Groet Arthur

Laatst bewerkt:
De gewenste combinatie met FPV maakt het een beetje schaap-met-vijf-poten... dat vereist toch enige ruimte in de romp, en extra power.
Ik dacht in eerste instantie ook dat Staufenbiel / Reichard een goed advies was, maar voor FPV zijn die modellen misschien te rank, beter de Spirit kant op.

De gewenste combinatie met FPV maakt het een beetje schaap-met-vijf-poten... dat vereist toch enige ruimte in de romp, en extra power.
Ik dacht in eerste instantie ook dat Staufenbiel / Reichard een goed advies was, maar voor FPV zijn die modellen misschien te rank, beter de Spirit kant op.

Hangt er ook een beetje vanaf welke Reichard je kiest, zo is bij mijn Blizzard (3,5 mtr span) de romp bij de accu zo'n 6-7 cm breed en kan ik daar enigzins ruim kiezen waar ik mijn vario, GPS en andere sensoren kwijt wil.
Deze modellen zijn duidelijk uit de tijd van zware NiMh aandrijf accu's en borstelmotoren dus die bieden je ook qua gewichtsverdeling een voordeel.

En daarbij durf ik net zoals Ron te stellen dat het niet persé een regel is dat je na 2 jaar heli gelijk weg bent met een zwever.
Je zal inderdaad een voordeel hebben met het beheerst bedienen van de knuppels en het inzicht in het vliegen in het algemeen maar daar houdt het eigenlijk ook wel een beetje mee op denk ik.
Tja, eigenlijk ben jij de enige die daar echt een uitsluitsel over kan geven want een persoon beoordelen vanachter een toetsenbord blijft lastig hé.

Heb je op jouw vliegclub al eens geprobeerd met een zwever te vliegen?

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips. Normaal gesproken ben ik redelijk behoudend dus waarschijnlijk ga ik ook eerst voor zo'n tussen stap foampie. Een Kinetic 800 of zoiets, lol.

Mijn ogen vielen gisteren meteen op de parkzone radian pro. Ziet er ook goed uit (wel foampie, maar ja, dat zijn ze meestal nu geloof ik).

Mijn ogen vielen gisteren meteen op de parkzone radian pro. Ziet er ook goed uit (wel foampie, maar ja, dat zijn ze meestal nu geloof ik).

Ik heb zelf de gewone Parkzone Radian als eerste zweefvliegtuig. Om te beginnen is dit een prima vliegtuig, goedmoedige vliegeigenschappen maar hij gaat ook lekker omhoog in de thermiek :D

Die Kinetic 800 ziet er leuk uit, maar met 80 cm span zal het eerder een ragbakje zijn dan een echte zwever.
Kijk eens naar de Phoenix 2000:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Phoenix 2000 EPO Composite R/C Glider (Plug & Fly)
Voor $75 klaar (nou ja, lipo's, ontvanger en verzend- en inklaringskosten nog erbij, ja de dounae zal zich zeker met zo'n pakket bemoeien).
Ruime romp, misschien kan er wel FPV spul bij in... (romp is geen EPO).

een helicopter op snelheid vliegt hetzelfde als een vliegtuig . totdat je de heli langzaam gaat vliegen . ik voorzie geen problemen met vliegen . eerder van vliegtuig naar heli is een andere uitdaging .

en reichard modellen kunnen prima ,vliegen goed . en zijn niet zo vergankelijk als schuim (dat hoor je enkelt op bier aan te treffen )plus ze hebben reserve voor gewicht . en dat kan ik niet vaak voor schuim zeggen

een hype fox heb ik gehad ,vloog prima ,totdat ik hem gespoten had ,wat een dweil was het toen .

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips. Normaal gesproken ben ik redelijk behoudend dus waarschijnlijk ga ik ook eerst voor zo'n tussen stap foampie. Een Kinetic 800 of zoiets, lol.

We hebben iemand met een radian pro op de club vliegen. Ziet er erg mooi afgewerkt uit. Vliegt ook best aardig. Maar een echte beginners kist is het ook weer niet te noemen. De dubbele flaps en crow standen zijn niet echt iets om mee te beginnen denk ik. Beter een easy glider pro (die veelal ook tweede hands goed te vinden zijn zodat je voor de tussenstap niet te veel hoeft uit te geven). Ikzelf heb er onlangs een voor een fles wijn overgenomen :).

Laatst bewerkt:
Waarom meteen al dat schuim! Op: Der Himmlische Höllein - The heavenly Hoellein verkopen ze mooie (cnc/laser gesneden) kitjes van met elektro te voorziene zwevers. Het bouwen gaat super makkelijk en snel en ik heb veel positieve verhalen gehoord.
Wat misschien een goede keuze is, is het aanschaffen van een vliegsimulator. Conrad verkoopt een mooie set incl dummy-zender voor €35,- Heb ik altijd veel plezier van gehad, en heb ik nu nog steeds.

Succes

Zelf ben ik ook geen voorstander van schuimpjes. De easy glider wordt echter ook hier gebruikt door mijn vader die opnieuw het vliegen eigen wil maken. In dat geval zijn het prima vliegtuigen.

Verder ben ook ik van het zelf bouwen in hout, maar kan ik mij voor stellen dat niet iedereen hier tijd/zin/geduld voor heeft.

Back