Eeste zelfbouw turbine.

pomp ecu

Ik heb goede ervaringen met de hausl pomp ZP28028F.
Hand start heeft voor zelf bouw zo zijn voor delen.
Kleppen twee stuks heb je niet nodig festo kraan is voldoende.
Een gloeiplug heb je niet nodig voor het onsteken van het gas kan dus ook niet stuk
Hand starter maak je van een speed 400 simpel te maken kan niet vast gaan zitten of slippen. is er iets aan de hand je heb het gelijk door. bij voor beeld aan lopen
eerste starts zou ik hand start kiezen automatische start is leuk maar is niet echt nodig.
IK heb het hele jaar hand starts gedaan geen problemen gehad met starten.
Veel succes Gerrit Jan
 
Het is al een verschrikkelijk lange tijd geleden dat ik iets gepost heb.
Bij deze zal ik dit (bijna verstofte) topic weer eens nieuw leven in blazen.
Doordat ik het de laatste tijd heel erg druk heb, heb ik weinig update's gepost.
Dit wil echter niet zeggen dat ik op modelbouwgebied heb stil gezeten. In tegendeel zelfs.

Drie maanden geleden heb ik de kj66 voor het eerst gestart. Hij startte redelijk snel.
Daarna ben ik veel onderdelen toch nog gaan verbeteren. Daarna ben ik de motor weer gaan testen en heb ik een filmpje gemaakt.

Ongeveer een maand later heb ik de motor op mijn fiets gemonteerd. Ik ging verbazingwekkend hard. Heel veel buren kwamen naar buiten gelopen(sommige dachten dat er een f16 door de straat reed:P). Ik heb hier geen filmpjes van, echter wel foto's van de fiets. Totaal heb ik er nu al 20L doorheen gedraait.

20052011577.jpg

20052011578.jpg

20052011579.jpg


Conclusie; de gasturbine doet het, ik heb er zelfs mee kunnen rijden.
Wat ga ik nu doen? Opschalen!

Het volgende project is namelijk een veel grotere gasturbine bouwen.
Ik heb een compressorwiel gekocht met een diameter van 127mm. Alle andere onderdelen wil ik zelf gaan maken (ook turbinewiel). Het liefst ook nog een freepower sectie achter willen hebben, maar ik ga eerst voor enkel de gasturbine. Ik hoop niet dat ik te ambitieus ben.
Voor dit nieuwe project start ik wel een keer een nieuw draadje;).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heee Patrick,

dat is goed nieuws man, was op het forum wel stil maar "zag" dat je nog bezig (pakketje nog aangekomen?).

Goed te horen dat de KJ66 goed loopt, en nu waar komt ie op? daar willen we ook wel foto`s van zijn :yes:


En eh, dat nieuwe project zal zeker wel wat worden :yes:

Succes in ieder geval.


Grt,
Berto.
 
Pakketje is zeker aangekomen;).

Misschien dat hij op een rc auto komt. (mocht ik daar de tijd voor hebben)

De volgende wil ik misschien op een boot zetten(schaal 1:1).
Maar dat project staat nog helemaal in de kinderschoenen.
 
Als hij op een boot komt, zal er een sowieso een turboprop op moeten.
Het moet een flinke turboprop worden, ga maar uit van een 127mm compressorwiel.
Maar ik ga mij eerst op de motor zelf focussen.

het turbine wiel wil ik eerst van RVS maken, om er zo een beetje gevoel voor te krijgen.
Daarna zal ik hem van Inconel maken.
 
turbinewiel van RVS lijkt me een beetje link...
hoe ga jij een turbinewiel van inconel maken? laten gieten lijkt me geen optie, want dan heb je eigenlijk altijd minimum afname.

Er zwerven op internet ook turbinewielen van allison turbines, is dat geen optie voor je?

Gr. Rik
 
Ik ben niet van plan om een RVS turbinewiel te gaan gebruiken in de motor.
Maar ik wil eerst een turbinewiel van rvs maken want het gaat vast wel een paar keer fout.(aangezien het de eerste keer is voor mij)
Het zou pijnlijk zijn als je een duur stuk inconel verpest. Als het RVS wiel gelukt is ga ik er een van inconel maken en eindigt het rvs wiel waarschijnlijk in de kast.
 
Mijn vraag was eigenlijk mee hoe je dat wiel zelf gaat maken. Ga je m zelf frezen/laten frezen? stuk plaatmateriaal verbuigen.. of..? ;)

Gr. Rik
 
Ik ben plan om hem van een plaat te maken en vervolgens te buigen.
Mocht ik ooit de kans krijgen om hem te frezen zal ik dat doen(4assige cnc-frees). Maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

Bedankt voor de tip van de alisson wielen. Ik zal eens opzoek gaan.
 
dat frezen van inconel dat vergeet maar, dat gaat je zo veel (dure) frezen kosten, dat je het beter kunt laten gieten :p (imho)

voordat je iets koopt, kijk wel naar de hoek van die turbinewielen. Die staan vaak wat meer open dan we gewend zijn van onze turbinewielen ;)

Gr. Rik
 
Niet helemaal waar Rik.
Volgens mij heb ik je de stapel half bewerkte Inconel Turbine wielen laten zien.
Er zijn hele volksstammen die zelf Inconel Turbine wielen maken of gemaakt hebben.
Zeker in de tijd dat gegoten wielen voor onze doeleinden eenvoudigweg nog niet bestonden, evenals keramische lagers en ECU's nog niet bekend of verkrijgbaar waren. En toen vlogen, reden en vaarden we er ook mee.... Ook met freepowers.
In ieder geval ondergetekende en later ook Martin. Gewoon een stukkie inconel plaat van 2 MM dik, opdikken in het midden middels Inconel ringen en verder de normale truken doos open. Inconel is niet veel moeilijker te bewerken dan pisbakken RVS. (Niet warm laten worden en zeker geen slijpsel of kleine deeltjes inademen).

Maar toegegeven, je kunt tegenwoordig beter een gegoten wiel kopen, als je er geen heil inziet om deze zelf te maken. Tegenwoordig te kust en te keur...

Echter voordeel van een zelf gemaakt turbine wiel... je kunt nog de hoeken verstellen en lering trekken uit de profielen... doe je niet zo snel met een gekocht/gegoten exemplaar.

just my two cents, zoals Ger altijd pleegt te zeggen... :-)
 
Hej Jaques,

Haha, ja dat klopt :D. Maar welk gedeelte wat ik zeg is dat niet waar? :p Je hebt het nu over het inslijpen van een inconel disk, en vervolgens de bladen draaien met een tooltje denk ik?. Of had jij er ook gefreesd? ik heb het niet gehad over de plaatschijven :p

Wat patrick volgens mij wil doen, is wat ik ook al eerder wilde doen:
Een dikke plak inconel kopen, en deze vervolgens op de cnc tot een turbinewiel frezen.
nadeel: een dure schijf inconel moeten kopen, en dan vervolgens zeker 30% wegspanen. voor je indicatie, een schijf inconel825 120mm rond x 25mm kost je € 375 bij salomon's metalen. En ja, dan moet je nog frezen kopen...

Dus wat ik inderdaad wilde zeggen is dat er goedkopere manieren zijn, om wat te experimenteren:p.

Als het goed is is inconel toch harder dan RVS? :p ik dacht dat we het daarom voor onze turbinewielen gebruiken :D

Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
inconel is niet harder maar taaier.
dat zal je wel merken als je het wil bewerken Rik;)
ik draai tegen woordig met 3 maal 1.6mm plaat, hoefde ik wat minder weg te slijpen , en sneller klaar
 
Hoi Rik,

Oow, heb ik het niet goed gelezen... sorry.

Inderdaad een stuk massief (dus een plak van bijv 8mm ) en deze middels frezen bewerken is eigenlijk zinloos, ik ging al snel over naar gewoon slijpen (en zoals bouwvrienden ook deden... vonken). Maar de eerste wielen maakte ik wel uit een plak van 8 mm dik.

Het beste resultaat was/is gewoon Inconel 625 2 mm plaat. Hieruit een rondje zagen met enige overmaat en rondgedraaid.. er zijn er ook die dit eenvoudig rondknipten..ik doe/deed dit gewoon met een normale decoupeerzaag en de zaagjes maakte ik van een normale bimetaal handzaag. ( De bouwmarkt metaal zaagjes zijn te dik/nemen te veel materiaal weg) Als mij dat al met Inconel plaat gewoon met een decoupeerzaag uit het handje gedaan kon worden (en nog).. tsja dan is het materiaal toch relatief goed bewerkbaar denk ik dan...

Ik heb van de week een stuk inconel 625 ( 60 mm massief) afgezaagd van een lengte (t.b.v. NGV tunnel voor 44je), maar dit ging in mijn optiek niet veel moeilijker dan bij het gemiddelde RVS, waar ik wel eens een zaag in gezet heb..

Ook bij Inconel gietwielen, is het toch ook niet al te moeilijk om er een gat in te boren en deze met een normaal HSS binnendraai beiteltje op maat te draaien ?. (niet eens Widia)

Ook inconel verbrandingskamers (0,5 mm of minder) en uitlaten laten zich toch ook relatief eenvoudig vormen/forceren en bewerken. (gaten boren)?.

Je hoort wel eens verhalen dat dit materiaal (inconel)zo hard is, dat het nagenoeg niet te draaien/boren en of te frezen valt... ik heb ook wel eens een boor gebroken in RVS of een zaag versleten in een stuk massief RVS.

Het grote verschil in Inconel tov RVS zit hem (in relatie tot onze toepassing) in het feit, dat bij hogere temperaturen, de trek of rekvastheid beter is. ( en dat is precies hetgeen wat we nodig hebben). Als ook het minder snel verbrand (sticks).

Overigens gaaf dat je nu ook tot de kerobranders bent toegetreden... dat je maar lekker veel kero mag verstoken :-)

groet en als je weer eens naar Herman B. gaat, altijd welkom.

Jacques
 
En wat is dan voor een frees gezien het verschil tussen harder en taaier? :rolleyes:

Met eigenlijk alle verpanning is in mijn ervaring het verschil tussen hard en taai....
Dat je bij taai meer moeite heb om de warmte die vrijkomt met de spaan mee te geven. Je krijg sneller warmte in je werkstuk wat gevaar op harden brengt.
Tegenwoordig met de huidige gereedschappen is hard niet echt meer een probleem tot een hardheid van 60 rockwell is goed te doen.
Wel is het super belangrijk ten alle tijden maar zeker met excotische materialen dat je een super stabiele bank heb. En een goede constante voeding.

Ik gebruik met wisselplaten meestal het gereedschap van Sandvik, zij hebben een super goed advies en garanderen ook dat het dan moet lukken zo niet komen ze langs. Al schrik je zelfs na jaren nog weleens van de opgegven voeding en toerentallen....

Voll hartmetaal boren gebruik ik van Dormer/sandvik en frezen van HPMT allen bedrijven met een goede aftersales.

Zeker HPMT uit schiedam is een erg toegankelijk bedrijf ook voor de hobbyist en levert vele merken en een erg goed advies.

Gr. Rob
 
Back
Top