Eeste zelfbouw turbine.

@ wpkees
Ik weet het niet zeker, maar voor Marshallhulp ben je misschien een paar jaar te laat:wink:.

Ik heb een heel mooi pakketje van Dieter Albisser(Jetmax).

DSC_0001.jpg

En als je dat uitpakt, komt dit er uit:

DSC_0002.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0004.jpg

De kwaliteit en afwerking is echt super!
Ook zat er een heel mooi certificaat bij met de test resultaten.
Verder ben ik bezig geweest de behuizing. Dit is gemaakt van een gasflesje.

DSC_0006.jpg

DSC_0008.jpg

Tenslotte heb ik ook nog een tijdrelais voor het lasapparaat gekocht. Dit werkt perfect, echter moet ik het klapsysteem nog steeds aanpassen.

Ik verwacht binnenkort nog een flink aantal pakketjes, waaronder materiaal voor de verbrandingskamer en het lasapparaat.

Laatst bewerkt:
difusor

Patrick,

Ik heb ooit eens een paar extra difussoren gefreesd, dus heb er nog wat over.
Martin heeft ze wel eens in handen gahad...;)
Mischien kan je voor een leuk prijsje een overnemen als je nog niet voorzien bent...

Groeten Casper

Ik heb flinke vooruitgang geboekt!

Ik heb het lasapparaat afgemaakt.
Om de sterkte van de punt las te testen heb ik verschillende rvs plaatjes gelast.
Het rechter plaatje is gelast op slechts twee puntjes. Hier kan ik met mijn volle gewicht (bijna 90 kg) aan hangen zonder dat de las een krimp geeft. Met de laskwaliteit zit het dus wel goed!:);)

DSC_00098.jpg

Verder ben ik bezig geweest met de asbehuizing as en verbrandingskamer.
Ook zijn er nog een paar onderdelen binnen gekomen.

DSC_00099.jpg

DSC_0001-1.jpg

Ik ben nu bezig met kopse-kanten voor de verbrandingskamer.
Deze moeten gedreven worden. Ik moet dus eerst nog een drijfmal maken;).

gheghe, mooi hoor!

straks ben je nog eerder klaar dan ik :mrgreen:

Hoe kom je trouwens aan de BF20 aangezien hij nu bijna een jaar geleden vervangen is voor de BF25 bij buitelaar? Via marktplaats ofso?

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
De freesbank komt niet bij buitenlaar vandaan. Het is dan ook geen HBM.
Hij komt bij VDH-machines vandaan.Opti BF 20 Vario Boor-freesmachine | Optimum

Destijds wel bij buitenlaar gekeken, echter is de kwaliteit echt minder. (was toen wel de HBM BF-20)
De prijzen die ze bij buitenlaar ervoor vragen zijn niet hoog, de kwaliteit is dan ook niet geweldig.

Niet al te lang geleden is bij ons een stuk van een HBM coördinatenboormachine afgebroken. Een groot stuk bij de rode pijl brak zo af.
Wanneer je naar het breukvlak kijkt is gewoon te zien dat de kwaliteit van staal echt heel slecht is.

hbm.jpg

Echter weet ik niet hoe de BF-25 is, misschien(hopelijk) is deze van beter materiaal gemaakt.

tromppetteren

verbrandings kamer tromppetteren word niet zo veel meer toegepast.
Ben er ook van afgestapt de verbrandings kamer blijft heel.
het word allemaal wat rustiger in je kamer.
gr Gerrit Jan

ik heb de tekening aangehouden.

Ik heb nog wat 0,5mm RVS over. Ik zal het er ook eentje maken zonder.
Dan kan ik eens kijken wat het uitmaakt.

Blijft het gatenpatroon wel hetzelfde? en de diameter van de gaten ook?

Hoi Patrick,

Optimum en HBM komen zover ik weet uit dezelfde fabriek. Of er dan nog kwaliteitsverschil in zit weet ik niet, maar ik ben er wel tevreden over. De boormachine die jij laat zien is naar mijn mening niet te vergelijken met de freesbanken serie die ze hebben. Als "instapmodel" is de BF20 van HBM een mooie, het hangt echt er van af wat je er mee wilt doen natuurlijk, en wat de bruine kan trekken :p

Ik heb trouwens tekeningen gemaakt van een Hufthalter. Het is een constructie om de schacht stabieler te houden. Je nauwkeurigheid kan van 0.05 mm naar <0.01mm. Meer info kun je vinden op Jürgen Schwelm - meine Hobbys im WWW onder PROJEKTE. Ik laat mijn Hufthalter laseren via een kennis, ik heb hem .STP bestanden gegeven. Als het goed is, is die hufthalter ook voor jouw Opti BF20 toepasbaar.

Gr. Rik

het is uit proberen

ik heb de tekening aangehouden.

Ik heb nog wat 0,5mm RVS over. Ik zal het er ook eentje maken zonder.
Dan kan ik eens kijken wat het uitmaakt.

Blijft het gatenpatroon wel hetzelfde? en de diameter van de gaten ook?

Het is uit proberen Let ook op de positie van de sticks is belangrijk. .

veel bouw plezier.

Hoi Patrick,

Optimum en HBM komen zover ik weet uit dezelfde fabriek. Of er dan nog kwaliteitsverschil in zit weet ik niet, maar ik ben er wel tevreden over. De boormachine die jij laat zien is naar mijn mening niet te vergelijken met de freesbanken serie die ze hebben. Als "instapmodel" is de BF20 van HBM een mooie, het hangt echt er van af wat je er mee wilt doen natuurlijk, en wat de bruine kan trekken :p

Ik heb trouwens tekeningen gemaakt van een Hufthalter. Het is een constructie om de schacht stabieler te houden. Je nauwkeurigheid kan van 0.05 mm naar <0.01mm. Meer info kun je vinden op Jürgen Schwelm - meine Hobbys im WWW onder PROJEKTE. Ik laat mijn Hufthalter laseren via een kennis, ik heb hem .STP bestanden gegeven. Als het goed is, is die hufthalter ook voor jouw Opti BF20 toepasbaar.

Gr. Rik

ik gebruik hem als boormachine. Dit is het echer niet! HBM verkocht deze machine als freesbank.
Nadat dit een beetje een miskoop bleek te zijn, heeft me vader de Optimum BF-20 gekocht.

Destijds heb ik de HBM BF-20 en de Optimum BF-20 vergeleken. Daaruit bleek dat de HBM
echt van mindere kwaliteit was.

Hoe de HBM BF-25 is weet ik niet.
Het zou natuurlijk best kunnen dat ze de oude BF-20 verbeterd hebben, zodat hij nu vergelijkbaar is met de Optimum BF-20.

De prijs van deze machines is erg laag. Voor de hobby zijn het dus leuke machines.
Ik ben dan ook erg tevreden over de Optimum BF-20. Maar meer dan hobby is het echt niet;).

WOW! die hufthalter ziet er echt goed uit!:)
Als ik je mijn email-adres pb, kun jij hem dan naar mij toe sturen?

Hartelijk bedankt!

ik heb zelf ook een Optimum BF-20 en bevalt me prima .
heb de machine wel naar cnc omgebouwd.

lees dat je in de buurt woont.

Ik heb weer eens flink vooruitgang geboekt!

Ik heb nu de verbrandingskamer bijna af, diffusor via Caper geregeld en ga nu beginnen met de brandstoftoevoer. Wanneer ik alles in de behuizing monteer, begint het echt wat te worden. Ik vind hem nu al super!

Verder heb ik een compressorwiel besteld bij JM-precision.
Ik zoek alleen nog een adres waar ik turbine olie in kleine hoeveelheden kan kopen.
Of heeft iemand van jullie nog een litertje over wat ik kan overnemen?

Foto's komen nog!

Ik heb weer flink wat vooruitgang geboekt.
Ik ben nu de brandstof/olie/gas leidingen aan het afmaken.
Daarna moet ik de front-cover en een FOD-screen maken.

Ik ben nu dus een beetje opzoek naar een ECU en alle andere randapparatuur.
Er zijn bij xicoy verschillende soorten te krijgen.
De autostart is een stukje duurder ten opzichte van de manual start.
Is het de extra euro's waard? Wat adviseren jullie?
En is een brandstofslang met een diameter van 4mm voldoende?
Kan voor de olie-restritor gebruik gemaakt worden van een standaard festo-restrictor?

En als laatste, is deze brandstofpomp geschikt?

Bij voorbaat hartelijk bedankt voor je reactie!

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een vrij nieuwe (paar draaiuren maar gebruikt) Projet Hornet III Ecu liggen, die ik wel wil verkopen.

Bij deze projet is alles zelf in te stellen.

Misschien interesse?

Ik heb weer flink wat vooruitgang geboekt.
Ik ben nu de brandstof/olie/gas leidingen aan het afmaken.
Daarna moet ik de front-cover en een FOD-screen maken.

Ik ben nu dus een beetje opzoek naar een ECU en alle andere randapparatuur.
Er zijn bij xicoy verschillende soorten te krijgen.
De autostart is een stukje duurder ten opzichte van de manual start.
Is het de extra euro's waard? Wat adviseren jullie?
En is een brandstofslang met een diameter van 4mm voldoende?
Kan voor de olie-restritor gebruik gemaakt worden van een standaard festo-restrictor?

En als laatste, is deze brandstofpomp geschikt?

Bij voorbaat hartelijk bedankt voor je reactie!

Hoi Patrick.
Ik zou zeker autostart nemen,want die kun je ook manual gebruiken , maar anders om niet ,dus een manual ecu kan niet omgezet worden naar autostart.

de pomp is prima ,en ook nog betaalbaar ook .
De restrictor doe je met een gewone injectie naald 0,6mm

Mvg,

Martin.

Back