eeuwige problemen met spuiten airbrush

• Topicstarter Topicstarter olijnsma
  • Startdatum Startdatum
O

olijnsma

Guest
Ik gebruik nou al een aardig tijdje airbrush, maar ik blijf problemen houden met een sputterende airbrush.
De verf komt er niet mooi gelijkmatig uit, maar deels gelijkmatig/deels spetters.
Ik heb alles nu zo'n beetje wel gewijzigd maar ik blijf problemen houden.

Waar kan dit aan liggen? de Spuit, de compressor of de verf?

Ik gebruik momenteel een Revell spuit, met een Revell compressor en ook de verf is van Revell.
Ik heb volgens mij ook nog een Badger spuit liggen, maar die heb ik al jaren niet gebruikt.

aan de nozzle kan het niet liggen, na gebruik gooi ik ze in een potje met airbrush cleaner, en daar blijft het net zolang inliggen tot ik de nozzle weer nodig ben.

verf verdun ik nooit, ik gebruik die direct-klaar potjes van Revell. Misschien dat ik die nog een klein beetje moet verdunnen dan.

en bedankt voor die tip!

hier een paar voorbeelden van de body die ik gisteren heb gedaan:

Dsc03989.jpg

Dsc03991.jpg

Je moet je spuit altijd doorblazen met jouw cleaner ! gewoon helemaal schoonmaken zodat hij weer gebruiksklaar is.

Je spuit is gewoon vuil. ik ga er vanuit dat jouw gebruiksklare verf dan goed is.

jep .. waarschijnlijk te weinig lucht of te weinig druk... in je nozzel kan ook aangekoekte verf zitten die er niet vanzelf afvalt door de airbrushcleaner ..

Gr Hugo

tip voor het goed schoonmaken van de nozzle is van die floss borsteltjes voor je gebit. :D

Ik gebruikte altijd een koperen staafje wat net in het gaatje paste. dus ik kan dat flossen ook gaan proberen.

En meer druk kan ik niet krijgen, het is een compressor van Revell voor airbursh, dus mag toch aannemen dat die zijn werk kan/moet doen?

Je hebt natuurlijk compressoren en compressoren. Revell levert een paar verschillende modellen met hun eigen prijskaartje en gebruiksmogelijkheden. Ze zijn allbei geschikt voor airbrushwerk maar je kan niet verwachten dat je met de goedkoopste dezelfde resultaten bereikt als met de duurste. Hetzelfde geld voor je airbrush.

Je nozzle schoonmaken door hem door te prikken met een metalen staafje is zo wie zo een big NO-NO. De onderdelen van je airbrush zijn op elkaar afgestemd en op deze manier doe je meer kwaad dan goed.

Als ik de foto van je autobody bekijk denk ik dat je verf te dik en verontreinigd was. Zelfs kant en klare airbrushverf kan te dik zijn. Dit is afhankelijk van hoe oud je verf is en onder wat voor omstandigheden deze bewaard is.

Blijven oefenen dus.

Btw, je verteld niet wat voor type spuit en compressor je gebruikt. Laat nog ff weten aub.

Groeten,

Marcel.

Het is zeker niet het duurste, integendeel, daar ik beginnend ben, heb ik gewoon goedkoop geshopt.
Ik vind wel dat je mag verwachten, in welke prijscategorie dan ook, dat het materiaal afdoende moet zijn.
Dat je geen resultaten mag verwachten die hetzelfde zijn als met het betere spul dan het goedkope spul moge duidelijk zijn

Ik had juist van mijn leverancier die tip gekregen om het met een stukje metaal de reinigen, doen we dus ook maar niet meer :wink:

het is deze spuit, maar dan grijs/blauw

101887-big.jpg

en ik geloof dat het de Beta compressor van hun is, een kleine met afgeronde bovenkant

Als ik die spetters zie op het koetswerk, zou ik zeggen te dikke verf. Als je dan gaat verdunnen, misschien de druk nog verlagen ook.
Vooral als je een koetswerk/boot in grote egale vlakken wilt spuiten, is een spuitbus zeker zo handig. Want het schoonmaken van heel die airbrush handel, bij het gebruik van verf met oplosmiddelen, gaat snel de keel uithangen.

die direct klaar potjes van revell zijn juist erg dun van lak, niet dik.
misschien wel als ze je een oud potje hebben verkocht ofzo, dat zou kunnen.

@zinnia, schoonmaken met lak sucks, maar probeer eens createx lak, dat is op waterbasis.
even doorblazen met wat glassex en je kan kleur wissellen.
einde van de dag doorblazen met glassex en even de naald uitnemen en met een doekje met (jawel) glassex reinigen en je bent klaar, erg fijn.

Thanks Gerard, die ceatex lak, is dat een zogenaamde acrylverf? Zo ja, dan gaat er achteraf toch een vernislaag over?

ik heb deze airbrush set ook gehad,, zelfde probleem gehad,,

er zit 8er in je airbrush een staafje die kan / moet je gebruiken voor het schoonmaken,,

en altijd eventjes naspuiten met cleaner,,

Als het niet perse nodig is gebruik je het metalen staafje niet, er zijn ook 'zachtere' manieren om je airbrush schoon te krijgen.
De Beta compressor is er één die niet regelbaar is en ook vrij hard blaast, als je verf te dik is droogt de verf al direct nadat het de nozzle verlaten heeft. zodra de nevel het model bereikt is deze zo droog dat de verf niet meer goed vloeit en dus een matte laag vormt. De grote klonten op je model is verf die zich aan de buitenkant van de nozzle verzamelt heeft om vervolgens als één spetter op je model terecht te komen.
De dikte van je verf is dus heel belangrijk, het loont om hier wat mee te experimenteren.
Gebruik wel de juiste verdunner, oplosmiddelhoudende verf (Revell, Humbrol) kan je het beste niet verdunnen het thinner maar met wasbenzine, allebei verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
Thinner is echter wel heel geschikt om je spullen mee schoon te maken.

Probeer ook eens acrylverf, deze is verkrijgbaar van Createx (bij kreatiefwinkels), Tamya en Vallejo(bij de modelbouwhandel).
Verdunnen kan met water of speciale verdunner voor acrylverf en ook schoonmaken kan meestal gewoon met water.
Let wel op, als acrylverf goed droog is, is het watervast en krijg je het alleen nog weg met verdunner voor acryl.

Groeten,

Marcel. :teacher:

IK heb zelf ook deze gehad en niets anders dan problemen. Het is gewoon een zeer matig ding. Ik heb nu een Revell master class en die werkt perfect.

Beetje laat :wink:

Sinds maart heb ik een andere compressor gekocht, en dat was de key, ik spuit nu al maanden met minimale problemen.

Inmiddels heb ik 2 single action pistolen en 2 double action.

Werkt nu lekker goed, spuitcabine werkt prima, dus alles super!

Hallo
Ik ben ook spuiter waar het ALYIJD bij mislukt.
Ik hoor jullie wel over de verf te dik of te dun.
En over wat voor compressor maar niet hoe hoog de druk moet zijn.
Wat is de druk waar je mee spuit dat lijkt mij ook wel belangrijk.

Back