EeZeBilt Beaver

Kleine update: De kraan voor op het achterdek is klaar voor plaatsing, hij is draaibaar, liftbaar en twee maal uit te schuiven (allemaal met het handje):

full

De lier is voorzien van motor (halve deuvel...) en hij staat nu in de antraciet verf, ik zit nog een beetje te piekeren of er nog meer details op de lier kunnen/moeten en wat dan.
Verder weeral allerlei kleine dingetjes, zoals deurtjes trappetjes etc.

Binnenkort moet ik de romp voor de laatste keer in kleur zetten en dan de belettering er op, de kluisgaten er in en dan kan de romp in de blanke lak en daarna de techniek er in, kunnen we een proefvaartje maken en de boot alvast wat ballasten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ingenieuze valt wel mee, een paar scharnierpuntjes en wat (stroef) schuivende verbindingen, maar toch heeft het best wat tijd en denkwerk gekost inderdaad.

Kraan staat ook best leuk op het achterdek (een keer droog geplaatst), en heeft voldoende reikwijdte om ankers binnen te halen (het is een AHT...) en een eventueel bijbootje tussen de schoorstenen weg te kunnen peuteren ;)

De kraan voor op het achterdek is klaar voor plaatsing, hij is draaibaar.

Pas maar op hoor, er zijn hier bouwers die spreken de kraan aan met ZE.

Zou die meneer ook tegen de mannelijke kapitein ZE zeggen, alles aan boord is tenslotte vrouwelijk. :rolling:

Hij ziet er prachtig uit.
Het gaat tenslotte om het geheel en niemand kijkt met een vergrootglas naar een model.
Het "ontbreken" van boutjes en slangen is hier geen gemis.

Dank heren, het was ook best een leuk prutswerkje zo.
Ik heb er nog wel aan gedacht om van wat garen leidingen na te maken, maar wegens "geen zin" toch maar van af gezien. Het had wel gekund, hij is grofweg schaal 1:50.
@Harm: Dat sommige mensen graag hun dekkraan knuffelen prima, bij mij is het een werkpaard en dus een hij :P

Even een snelle vraag tussendoor:

full

Twee of drie "scharnieren" op de deuren van de opbouw?
Handgreepjes moeten nog, uiteraard.

Heren, even een verzoek:
Voor de aankleding van deze boot ben ik op zoek naar van die waarschuwings- en informatie-stickers die overal en nergens op de hedendaagse werkschepen te vinden zijn.
Ik weet dat een aantal mensen al bezig zijn geweest met zulke decals maken, zou iemand welwillend zijn om deze met mij te delen?

full
zelf printen ,dan maak je wat je wil in de juiste grote

wel na het printen met blanke lak overspuiten
wel kijken naar het papier bestaat in doorzichtig en wit

Van die decal-vellen heb ik ook, ik was op zoek naar de plaatjes, digitaal, zodat ik mezelf een blad vol kan printen.
Ik heb inmiddels al e.e.a. gevonden, niet echt hoge kwaliteit helaas maar goed. Beter dan niets.
Nu alleen nog kijken wat ik waar op de boot kan plakken zonder dat het er gek uit ziet ;)

Van de vakantie heb ik de Beaver meegenomen om verder te bouwen, met de gedachte dat detaillering klein prutswerk is dat met beperkt gereedschap prima gedaan kan worden.

Dus we hebben de kraan voorzien van "olieleidinkjes" van garen (waarna de halve kraan weer uit elkaar kon, aangezien ik onbedoeld óók de bewegende delen vast had gelijmd :-x) en de naamstickers - weer prima uitgesneden door Brandweerboot, bedankt daarvoor - zijn opgeplakt:
full

De deuren hebben klinkjes gekregen en de klinken en scharnieren zijn zilver geverfd, er zijn kastjes voor brandslangen gemaakt, luikjes voor brandblussers en ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de sheet met symbolen die ik door Etapje toegemaild heb gekregen:
full

Deze zijn op gewoon papier uitgeprint trouwens, voldoet voor deze boot ook prima.

Er is een toegangsluik voor het vooronder gefabriceerd, goed gebruik makend van de deurtjes die ik eerder - te klein - gemaakt heb:
full

Ankerliertje in aanbouw, ik wil eentje maken die maar aan één kant van de boot een anker heeft:
full

En verder nog twee reddingsvlotten met beugels, dit komt aan weerszijden naast de brug, en een paar trapleuningen gebogen:
full

Het gaat wat langzaam, maar het begint ergens op te lijken ;)

Het gaat wat traag want we zijn ons huis aan het verbouwen, maar ik heb toch wat tijd gevonden voor wat knutselen.

De lier is wat verder gedetailleerd en geweatherd:
full

De trapleuningen zijn geverfd en geplaatst:
full

En er is een klein bijbootje in aanbouw:
full

Bijbootje zou "in het echie" ongeveer 2,2 bij 1,4m zijn, echt een klein prulbootje dus om in de haven wat om het schip heen te kunnen doedelen.

Rustigaan gaan we zo verder ;-)

Beter traag vooruit dan niets kunnen doen, sommige klusjes hebben nu eenmaal voorrang op de hobby. Is hier niet anders.
Je laat in iedergeval weer toffe vorderingen zien, al vind ik het bootje persoonlijk wat te breed voor zijn lengte, maar het kan gezichts-bedrog zijn.
vgr Marc

Back