Effect van schokdempers

Heeft er iemand ervaring met het afstellen(setup) van de schokdempers?
Ik heb een Ultrex evo en heb de mogelijkheid om op de achterzijde mijn schokdempers in verschillende standen te plaatsen (dus de plaat waar de schokdempers op gemonteerd wordt, heeft meerdere gaatjes) :lol:
Maar tijdens het rijden merk ik toch niet echt verschil wanneer ik ze versteld heb.

Is misschien een domme vraag, maar ik ben nog niet zo lang bezig.
Ik vindt eigenlijk weinig over de setups van offroad buggy's.

Dit veranderd de bodemvrijheid. En je wegligging in de bocht. Dit merk je niet als je niet op een circuit raced.

Groeten, Thomas

Hoe meer de dempers rechtop staan des te stugger het wordt. Je kunt dus zonder de dempers aan te pakken vrij makkelijk de demping/vering veranderen. Als het goed is zal dat niet tot nauwelijks invloed hebben op de rij-hoogte.

Wel is het zo dat de dempers rechtop maximaal lineair werken en onder een hoek logaritmisch, de karakteristiek kan heel anders worden en moet je dus ook spelen met de olie, veer en demperhoek voor maximale afstelling.

Bij onroad auto's geeft het onder een hoek meer grip.

'k heb m'n achtervering welleens wat rechter op gezet om wat meer stabiliteit te krijgen.. dit is alleen wel bij ON-road racing.. en dus niet echt te vergelijken...

ik denk persoonlijk dat het spelen met olie in het begin meer effect zal hebben, vooral in het bochtenwerk zul je dat merken!

@cooper: bedankt voor de link, alweer wat leeswerk om te experimenteren.

nu heb ik demperolie van het merk Tamiya (met de nummers 400,500,600 (als ik me niet vergis).
volgens de verkoper was dit zowat de "gulden middeweg"

groet,
Gerrit

mja.. 'k ga er vanuit dat het dan van 100 tot/met 1000 loopt....

Het is goed om te proberen.. dus probeer eerst is de 400, en daarna de 600... zo kun je het verschil gaan zien...

Vooral bij 'n offroad lijkt mij demping nog belangrijker.... maar ook moeilijker... bij onroad is het eigenlijk allemaal 'glad' en kun je je dempers veel meer op het bochtenwerk afstemmen.. bij offroad moet de demping veel meer ervoor zorgen dat de hobbels goed genomen worden

iig, das mijn gedachte erover, kan ernaast zitten :)

AL dat gekonoei met olie. ik heb gewoon traploos instelbaare veren ik ik krijg hem zo perfect afgesteld op het circuit van de club. en ook als we indoor rijde staat ie perfect

Uhuh... Daarom varieert en experimenteert iedereen altijd met soorten olie. Als jij de goede verhouding gevonden hebt: hartstikke fijn joh!

tvs zei:
AL dat gekonoei met olie. ik heb gewoon traploos instelbaare veren ik ik krijg hem zo perfect afgesteld op het circuit van de club. en ook als we indoor rijde staat ie perfect

dat is om je rijhoogte in te stellen... :roll:

neen de schroefdraad waar je je veer harder en zachter mee kan zetteen de rijhoogte verstellen doe je met de positie van de veren te veranderen

tvs zei:
neen de schroefdraad waar je je veer harder en zachter mee kan zetteen de rijhoogte verstellen doe je met de positie van de veren te veranderen

neen dat is voor kleine aanpassingen aan de stijfheid,

die schroefdraad is voor de rijhoogte
wedden voor €500 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Het veranderen van de positie van de veer (schuiner of steiler), is bedoeld om de grip te veranderen, niet de rijhoogte. Dat dit gebeurt is een tweede, maar de rijhoogte verstel je met de ring die boven je veer zit, of door het tussenvoegen van clips boven je veer.

Mja... ik vrees dat deze veerversteller zijn veren tegen de downstops aan geschroefd heeft, want dan verstel je een enige vorm van stugheid.

Cooper, ik ben bang dat je nu 500euro lichter ben, en aan je verplichtingen moet voldoen :wink: . En tvs moet ook nog het 1 en ander leren, en is hierdoor de 500euro niet waard :wink: . Wanneer hij doormiddel van de "schroef-ring" de "stugheid" in kan stellen/opvoeren, dan zit hij inderdaad tegen de "downstops" aan, dit heet "preload". Dat de rijhoogte varieert wanneer je de hoek van je schokbrekers veranderd, dat heeft te maken met de "wieldruk" [of verkeerde geometrie :( ], wanneer je eenmaal tegen je "downstops" aanzit [mits deze op de draagarm of op het chassis aangebracht is] zal dit van veel minder invloed wezen. Is de "downstop" in de schokbreker verwerkt/aanwezig/toegepast dan wordt het weer een ander verhaal. Na mate je de schokbrekers verticaal zet, neemt de "wieldruk" toe, en hoe platter hoe minder [een vorm van domme-kracht] Wanneer je dezelfde wieldruk wilt behouden en toch de schokbreker platter wilt monteren, dan moet je een zwaardere veer aanleggen, en een lichtere veer wanneer je hem verticaler zet. Ook wanneer je de schokbreker geheel naar binnen plaatst [richting het chassis] zal bij dezelfde veer de wieldruk afnemen, en bij naar buiten plaatsen [richting het wiel] dan zal de wieldruk toenemen. Meer wieldruk, betekend oa minder roll [in de volksmond: stugger, stabieler, harder afgeveerd, enz, enz]

m.vr.gr. Per.

Volgens mij heeft per alleen gelijk als tvs inderdaad de down-stops bedoelt, maar ik begrijp uit zijn post dat hji shocks heeft met een ring en schroefdraad, die ring kan hij dus omhoog en naar beneden draaien. Hiermee verandert inderdaad ook de stijfheid van de veer, immers, als deze ring helemaal boven staat wordt de veer niet door de ring ingedrukt, maar als deze ring helemaal naar beneden geschroefd is, wordt de veer ietwat samengeperst. Primair verander je hiermee echter de rijhoogte. Als je de rijhoogte met de down-stops hebt veranderd, dan bestaat het niet dat je zo makkelijk de ideale afstelling voor op jouw circuit hebt gevonden; is dat wel het geval, dan was het een toevalstreffer.

Jaap, ik heb mijn bericht aangepast, verkeerde woord-keus "schroeven" is "schroef-ring" geworden, maar daar blijft het bij :wink:

Met je downstops kan je niet de rijhoogte instellen [beperking vrije wieluitslag naar beneden, uitveer]

De schroef-ring is aangebracht om de rijhoogte te regelen, dat andere zaken hier op ook van invloed kunnen zijn, heb ik proberen uit te leggen in mijn vorig bericht. "Stijfheid" van de veer ontstaat alleen onder preload condities [samengeperste veer, door downstop beperking]]

m.vr.gr. Per.

Je hebt gelijk Per, maar je zou de lui eens de kost moeten geven die de rijhoogte wel aanpassen door middel van het veranderen van de downstops....

Back