Het spijt me, er staan hier een een boel weliswaar goed bedoelde, maar foutieve beweringen.
Een voorlijk ZPT heeft alléén invloed op het gedrag rond de dwarsas, de as die dwars door de romp en in de lengte door de vleugel heen loopt en die je "bestuurt" met je hoogteroer. Statisch gezien zul je met een continue HR uitslag moeten vliegen om die zware neus te corrigeren, dynamisch gezien reageert het toestel traag op HR inputs. Bij een extreem voorlijk ZPT zou je wel eens een ":te kort" aan HR uitslag kunnen hebben, als je in de landing gaat afvangen. Een achterlijk ZPT levert dynamisch gezien een dusdanige instabiliteit op, dat het uiteindelijk niet meer te besturen valt.
Bij een gecoördineerde bocht, de "lift" staat dan loodrecht op de vleugel naar boven gericht, en het gewicht, inclusief de invloed van de G-kracht op dat gewicht, staat daar loodrecht weer onder, precies tegenover die Liftkracht. Ongeveer les 1 van de aerodynamica. Het is dus niet zo dat een "zware neus" de neus zijdelings naar de grond trekt, dus het is niet te merken aan de bewegingen rond de topas of langsas. Nogmaals bezien met een GECOÖRDINEERDE bocht!
Verder, iedere vlieger heeft zo zijn eigen ZPT bij dat of dat model, wat hij lekker vindt sturen. IHA zullen jongere vliegers met snelle vingertjes een wat sneller reagerend toestel prettiger vinden dan iemand die al wat balsahout versleten heeft. Ik reken mezelf daar ook toe en mijn kisten vliegen lekker stabiel maar reageren voor mijn doen nog best lekker, alhoewel, mijn zoon denkt daar anders over
---
-Een te voorlijk zwaartepunt zal het model de bocht in willen laten vallen (even gebaseerd op mijn ervaring met zwevers). ----nee dus, het ZPT doet niks "zijdelings".
---- J
e kan het testen door hem aan te laten duiken (gas dicht) onder ongeveer 45 graden. Hij moet in een flauwe parabolische bocht rustig weer horizontaal komen. ------Bij zwevers werkt dit goed, trek je bij een motorkist het gas dicht dan zal de neus sowieso gaan zakken en krijg je een vertekend beeld. Hou de motorkist bvb met 3/4 gas mooi op hoogte en zorg dat hij GETRIMD horizontaal vliegt, dus geen rare neusstandsveranderingen wil doen als je alles los laat. Het gaat er om dat er een snelheidsvermeerdering ontstaat in de duik, dus druk de neus wat naar beneden (mijn ervaring zegt dat +/-30 gr wel voldoende is) en haal het gas terug naar halfgas of zo, het is dan een redelijk compromis. Het gaat er om dat daarna de neus weer omhoog komt, kist hoeft niet speciaal weer horizontaal te komen, idd een mooie parabolische baan duidt op een gemiddeld goede ligging. Komt hij héél snel naar boven dan is de neus veel te zwaar. Het kromme hieraan is, dat je gevoelsmatig juist andersom zou verwachten! Dus neus snel naar boven is een te lichte neus wordt er dan geroepen!!! Dat is helaas een denkfout die nogal wat beginnende vliegers maken, maar het is echt zoals ik schrijf. Zou ik dat hier (weer) moeten uitleggen dan wordt dit toch al lange verhaal véél te lang.
------
Als ie als een pijl gewoon in een rechte lijn doorgaat is ie achterlijk. ------------ nee, dan is hij "indifferent". Maar je zit in feite al in de gevaarlijke zone, daar moet je al niet meer vliegen.
Kiepert hij als een gek naar beneden dan hoop ik dat je hem nog kunt redden want het loopt vaak slecht af dan. Dan zit je te ver naar achteren met het ZPT. Die keren dat ik dat uittestte (met een zwever) schrok ik me het apezuur, maar verwachtte het al omdat de kist al nerveus aanvoelde voordien.
-------
Als je in normale vliegsnelheid heel veel down moet drukken in rugvlucht dan is ie te voorlijk.------dit gaat lang niet altijd op, zeker met niet-symmetrische profielen. Met bvb een leerling model met een simpel profiel met een vlakke onderkant zal je ALTIJD een boel moeten bijdrukken. Ik gebruik deze test dus nooit als je het om de eerste manier veel beter kunt testen.
-------
Los van het CG, stuur je met je richtingsroer mee in de bochten, of gebruik je alleen de rolroeren en trek je hem er dan met je hoogteroer doorheen? Mocht je niet gewend zijn om zelf richtingsroer mee te sturen in de bochten (gecoördineerde bocht vliegen) dan kun je het ook in je zender meemixen met je rolroer en dat eens uitproberen.-----nhaaah, niet geheel correct. Bij de meeste modellen, trainers en zo, hoogdekkers als een Piper Cub zul je richtingsroer moeten geven TIJDENS het inrollen. Het wordt veroorzaakt door een ":bijproduct" van de ailerons, maar werkt helaas de verkeerde kant op, het heet dus ook "haakeffect". Eenmaal IN de bocht hoef je nauwelijks ailerons te geven, dus ook geen rudder. (OK, bij grote V-stelling wel iets meer). Om het "verlies aan verticale lift" te compenseren zul je echter ALTIJD iets aan je hoogteroer moeten trekken, dat geldt voor alle (stabiele) vliegtuigen, van groot tot klein.
Inderdaad adviseer ik altijd aan beginners en zeker bij zweefvliegers om het richtingsroer bij te mixen met rolroer, Het voordeel er van is dat je het dan nooit kunt vergeten, EN het ook corrigeert als je de bocht weer uitrolt! Dat vergeten 19 van de 20 vliegers. Zeker op final bij turbulentie als het computertje in de bovenkamer wat overloopt.
Grondregel: hoe langzamer het model, en hoe rechter de vleugel, en hoe meer V-stelling, hoe meer je rudder moet bijmixen/bijgeven: een Grunau Baby zwever vlieg je met 100% rudder meegemixt. Een hoogdekker zoals de Piper, met 40-50%. Jets, niets. Moderne schaal zwevers: zijn vaak wel sneller maar omdat die kleinere rudders hebben, en soms héél lange vleugels, toch een 30-50% meemixen. Dit soort gegevens komt overeen met de full size kisten.
Ik adviseer verder deze mixfunctie steeds via een schakelaar te programmeren: want als je echte acro gaat doen zoals snelle rollen, dan moet je hem er niet bij hebben.
Dus jouw Harvard zou ik via een schakelaar 30-40% rudder meemixen en laat die zeker voor de start en landing aan staan. Ga je lekker snelle rollen of andere truuks vliegen, zet hem dan dus tijdelijk af.
Mix ook een paar procent Rechts rudder mee vanwege het weglopen van de neus bij gas geven (nee dat komt NIET door de "torque"): rond de 3%, dat helpt enigszins bij het weglopen naar links in de start. Zeker als je er een sterke motor in hebt zitten.
---
-Ik denk dan ook dat de bochtstraal dan ook groter is of wordt (bij een helling van b.v. 30 graden ) mede door de massa traagheid.------- Nope, bochtstraal wordt bepaald door de hellingshoek én de vliegsnelheid, NIET door het gewicht. Een loodzare tanker die samen met een lichte fighter in formatie vliegt, hebben beide, al tankend in een bocht, exact dezelfde hellingshoek, dezelfde snelheid én dus ook een gelijke bochtstraal. Maar makkelijk 200 ton verschil in gewicht.
Veel van deze theorie kun je terugvinden in de "syllabus voor modelvlieginstructeurs", voor een prikkie te koop op de KNVvL webshop
https://knvvl.rfxwebshop.nl/