Effecten wisselen pinion

Het is een governor.. het draait bij de warmte om timing en pwm.. timing voor de motor en pwm voor de regelaar.. misschien staan die te hoog maar dat regelt de kontronik zelf.. 65% is rond de 100% pwm en dat is voor je regelaar het beste. Je zou als je het niet al doet in ksa mode kunnen vliegen.. mode 10 is dat denk ik maar kan ook mode 11 zijn.. staat genoeg over geschreven.. Align motoren en kontronik regelaars zijn slechte collega's, hoe het met de nieuwere Align motoren is weet ik niet.

Ik toer ook op 0° pitch op bij al mijn heli's. Mijn normal en idle zijn allemaal flat curves, motor uit doe ik met TH, optoeren doe ik met de softstart op de regelaar en al mijn vlieg modes hebben -12 0 12 pitchrange..

Mode 10 (KSA mode) stond al aan.
Misschien moet ik terug naar 65% throttle...

Heb net geen 3900mAh moeten bijladen in de 5800mAh lipo.

Zonet nog even de test gedaan. Nu terug met 65% throttle.
Dwz. dat ik nu met 14T een lagere headspeed heb dan voorheen.

Resultaat: motortemp. zit 10°C lager op 61°C. ESC is nog steeds warm, ik denk ook minder dan voorheen maar kan niet meten.
Lipo blijft gewoon lauw.
En staart is weer strak!

Bedankt voor de tip. Ik had het zelf niet gevonden en eerder een hogere throttle ingesteld.
Misschien moet ik ook eens 60% testen.

Bij mijn xnova motoren zeiden ze van xnova dat zij 50° zien als koud dus 60° moet kunnen.. of ze bij Align het daar mee eens zijn weet ik niet.. warm is niet zo erg hoor, het blijft elektronica als het maar niet te warm wordt..
Je zou ook nog naar je stekkers van je motor kunnen kijken, slecht gesoldeerde stekkers kunnen ook flink veel problemen opleveren!

Ik moet dringend een IR thermometer bestellen. Kabels / stekkers staan lauw, niet heet. Moet ik eens in detail bekijken.

Wat is de temperatuur waarbij de magneten stuk gaan? Ik dacht 80°C maar zal dan wel meer zijn.

Sowieso ga ik eens kijken voor een goede, betaalbare motor. (SCORPION?)
De huidige heeft wat weinig vermogen en staat wel bekend om heet worden.

Om heel eerlijk te zijn gaat dit min of meer in tegen alles wat ik dacht te begrijpen, ergo: mijn kennis deugt niet of ik zie wat over het hoofd....

Ik heb een andere ESC, met vermoedelijk een ander werkingsprincipe v.w.b. governor, dus ik spin bij volle accu altijd op met -2 graden, met half lege accu met 0 graden, teneinde beide keren op hetzelfde toerental uit te komen....

Maar ik denk dat dat bij jou anders werkt....

Groet, Bert

Om heel eerlijk te zijn gaat dit min of meer in tegen alles wat ik dacht te begrijpen, ergo: mijn kennis deugt niet of ik zie wat over het hoofd....

Ik heb een andere ESC, met vermoedelijk een ander werkingsprincipe v.w.b. governor, dus ik spin bij volle accu altijd op met -2 graden, met half lege accu met 0 graden, teneinde beide keren op hetzelfde toerental uit te komen....

Maar ik denk dat dat bij jou anders werkt....

Groet, Bert
... zo doe ik het ook , Bert,
lukt altijd, of met en zonder governor,
voordeel van governoor, dat je met 3,8 volt per cel de zelfde RPM heeft als met 4,2 volt !
nadeel: moet ik niet noemen, denk ik !

Brutus, ik zoek ook nog naar de logica. Enige wat ik kan bedenken is dat de regelaar best de juiste instellingen / input krijgt. En voor de Jive is 65% throttle de beste input.

Verder lijkt mij dat het mechanische deel ook gewoon stand houdt. Kleinere pinion geeft minder belasting op de motor.

Ondertussen weer 3800mAh bijgeladen in de lipo. Dat zit dus ook nog goed.

Volgende test is 60% throttle.

Ik laat nu optoeren rond de 0° pitch omdat ik ergens las dat een governor zo het beste kan werken. Dit merk ik ook bij mijn Hirobo Lama met 100A YEP regelaar. Toer ik op met -4° pitch dan staat de headspeed te laag en moet ik te veel pitch geven bij vliegen. Wat meer verbruik en een hete motor geeft. Toer ik op met 0° dan zit de pitch bij hoover wel goed en koele motor.
Daarom doe ik dat nu bij al mijn modellen.

Wat ik bedoelde met "andere governor-functie" is dat bij mijn regelaar, het toerental waarop hij instelt, bij mijn regelaar afhankelijk is van de motorbelasting EN de accuspanning tijdens het optoeren.
Dus bij volle batterij is het toerental alnders dan bij halflege, en dus moet je dan de motorbelasting bij optoeren iets verminderen.

Ik weet niet hoe dat bij andere regelaars zit, ik meende dat de Jive naar een vast ingesteld toerental (onafhankelijk van accuspanning of motorbelasting) loopt.

Normaliter heeft een regelaar een hekel aan te ver dichtsturen, en eigenlijk zijn de motortoerentallen warbij hij het niet bijhoud, meestal zo hoog dat ze in de praktijk niet gehaald worden.
Vandaar dat ik absoluut niet begrijp waarom je regelaar en motor heter worden als je het motorkoppel vermindert (lagere motorstroom, lagere Ohmse warmteontwikkeling) en de regelaar hoger instelt (kleinere schakelverliezen).

Eerlijk gezegd denk ik dat hier iemand met gedegen kennis van electronica eens zijn kop over moet breken....

Waar is Ron van Sommeren als je hem nodig hebt?

Groet, Bert

Een kontronik kun je ook op 10% laten draaien, waarom en hoe.. geen idee. Het is wel zo dat iedere esc weer anders werkt.. de hobbywing op gov store start bijv niet op onder de 40% throttle.. de timing heeft te maken met de motor, wordt de motor te warm dan staat waarschijnlijk je timing niet goed en vaak is dat te hoog als je regelaar te warm wordt dat is waarschijnlijk je pwm te hoog maar een hogere pwm geeft een betere Governor functie (bij hobbywing althans) en is het dus een soort zoeken van de balans.. maar qua governor is elke anders.. kontronik lockt dacht ik iedere lipo opnieuw, de yep en yge stel je de gov store in op 4v per cel zonder bladen en de hobbywing governor store stel je in door de 1e keer na instellen op 50% op te toeren en te locken maar het is bij bijna iedere Governor wel zo dat je zelf een marge van headroom moet houden met je throttle, kontronik draait het lekkerst tussen 60 en 70% throttle maar hobbywing heeft dat tussen de 65 en 85% terwijl je met een yep of yge naar 95% kan dacht ik. Bij vbar governor is dat niet anders.. op de 450 moet ik als Max 3700 toeren ingeven terwijl ik boven de 3300 rpm geen optimale gov functie meer heb, dit was bij mijn spektrum niet hoger dan 92% throttle.

Ik geloof dat je bij de Kontronik Jive kan kiezen of hij een vast ingesteld toerental houdt, ongeacht de lipo. Of dat hij telkens opnieuw moet locken (zo heb ik het staan). Moet de manual er eens bij nemen.
Het probleem bij de Lama (met YEP-regelaar) is dat de headspeed / throttle percentage zo laag staat (schaalvliegen) dat de governor te traag lockt bij optoeren met te veel negatieve pitch. Probleem is te verhelpen door het toerental hoger te leggen of op te toeren met 0° pitch.
Toevallig las ik laatst in een manual (was het de Kontronik of Align?) dat je voor een zo correct mogelijk werkende governor, je best optoert met 0° pitch. Ik ging er dan maar van uit dat dit voor alle regelaars / governors zo is.

Ik toer alleen op met vol geladen lipo's, dus het verschil tussen optoeren met volle of halve lipo heb ik niet.

Ben ondertussen ook eens het www gaan afstruinen, blijkt dat magneten pas demagnetiseren bij 200°C. Daar moet ik me al geen zorgen om maken. Her en der lees ik, vooral bij RC auto's, dat temperaturen bij brushless motoren oplopen tot 90 à 100°C.

Ik meet natuurlijk slechts aan de buitenkant, maar had mijn telemetrie alarm nu op 75°C staan wat blijkbaar ruim veilig is. Mijn 2de vlucht gisteren (met koelere motor) heb ik elke minuut de telemetrie data laten voorlezen door mijn zender en de eerste 3 minuten blijft de temperatuur buitenzijde motor onder 30°C en pas de laatste minuut begint de temperatuur boven de 50°C op te lopen.

lijkt dan toch op een koelingdingetje?
temp in de romp loopt op, motor krijgt steeds meer warme lucht aangezogen..

logischerwijs zou je denken dat een motor die warm wordt door belasting toch wel vrij vlot war m zou moeten worden, en niet pas na 3 minuten..

Buitenlucht temp. Doet een hoop hoor. Zeker met het warme weer rond de 25 - 30 graden merk ik al wel dat de motor temperatuur van mijn scorpion op de warp beduidend hoger is dan anders. De motor zit achter op de machine, dus genoeg airflow.

In mijn 700 zit ie voorop, maar de vorige eigenaar heeft niet voor niets sleuven gemaakt in de kap. Dat spul moet gewoon kunnen koelen, zeker in de zomer merk je het echt aan de temp. Van de electronica.

Anders blijft het maar warme lucht aantrekken die onder de kap verzameld word.

Koeling zal één ding zijn, kan je niet onderuit en blijft een probleem in een schaalromp.
Maar de metingen zullen ook hun traagheid hebben. Ik meet niet in de kern van de motor. De Align RCM-BL650L motor heeft een vaste, stilstaande, behuizing. Daar rond zit mijn Spektrum temperatuursensor. Dus de hitte moet wel een weg afleggen.

50°C is misschien qua techniek "koud". Vind het gewoon vreemd dat ik bv. op de Hirobo Lama met een Turnigy motor vlieg die gewoon niet warm wordt, hoogstens lauw.
Dan een T-rex500 met Align motor die een beetje warm wordt, een T-rex500 in een EC135 schaalromp die ook heet wordt (heet is: vingers er niet langer dan 0,5 à 1sec op kunnen houden).
Laatst op de club nog iemand met een Trex550 dominator waar de motor gewoon lauw bleef, kon je na de 3D-vlucht gewoon vast nemen en houden.

Buitenlucht zal er zeker ook mee te maken hebben. Als je vliegt bij 10°C tov. 25°C zal je zeker een verschil merken. Maar gaat dat ook spelen tussen 20 en 25°C? Iets zal het wel doen.
Nu, je ziet maar dat een juiste PWM al veel doet. Van 70°C naar 61°C bij zelfde buitentemperatuur. (meting gaf bij beide vluchten een starttemperatuur van 25°C aan)

Een kontronik zou het beste staan op de Bell 412. Die beweren toch dat hun motoren koel blijven, zeker koeler dan een Scorpion. Vraag is alleen of het de moeite loont. Nu vliegt de heli ook en ik kan er toch niet 2x vlak na elkaar mee vliegen omdat ik de lipo er zo moeilijk bij kan wisselen.

Laatst bewerkt:
Tareq vliegt toch ook met 42° zag ik op fb.. 50° is voor een motor gewoon koud hoor.. zomaar gaat het niet kapot..

Dat hoor je mij ook niet zeggen, maar het is wel een factor wat mee speelt in het verhaal denk ik.

Als ik hier in frankrijk .. A 30-35 graden een vluchtje maak, dan kan ik de motor niet meteen langer dan 5 tellen vasthouden hoor.
100'graden is t nog lang niet, maar voor een 2e vlucht laat ik m wel even koelen

Tja xnova maakt ook uiterst goed koelende motoren, maar denk dat je het ergens anders moet zoeken. Er moet een verklaring voor zijn lijkt me. Hoe oud is je huidige motor?

Dat hoor je mij ook niet zeggen, maar het is wel een factor wat mee speelt in het verhaal denk ik.

Als ik hier in frankrijk .. A 30-35 graden een vluchtje maak, dan kan ik de motor niet meteen langer dan 5 tellen vasthouden hoor.
100'graden is t nog lang niet, maar voor een 2e vlucht laat ik m wel even koelen
Dat doe ik in Nederland ook hoor.. 5 minuten laten afkoelen ongeveer..

Mijn 2618 1860kv is na de vlucht zo'n 40 graden (op 4 min) op 16° en 32khz, opgave van xnova is 8° en 16 khz maar de xnovas zijn niet zo picky met die setting. De esc is bij mij koel, terwijl hij bij een vliegmaat met dezelfde motor en esc alles, vooral de hw, behoorlijk warm wordt maar die hakt veel harder dan ik door de lucht.

Mijn 4030 470kv is na de vlucht zo rond de 35°c en de jive 80hv zit daar zo'n 5 a 10 graden onder en dus prima maar omdat ik alles op hobbywing wil hebben gaat de 80hv eraf en komt er een hw platinum v3 100hv op [emoji16] [emoji16] [emoji16]

Nu vwb de motor die Nevermore aan haalt, ik heb van de 450 nog een bl450l liggen, daar draait de behuizing ook niet mee en die werd ook loeiheet in mijn (inmiddels verkochte) schaal, hier heb ik een buitendraaier op gezet en het probleem was verholpen, voor die motoren zijn er koelribplaten te vinden die zo op je motor gezet kunnen worden maar of het helpt weet ik niet.. je zou allicht een andere motor kunnen proberen.. maar dat een motor wat warm wordt maakt echt niet zoveel uit.. maar goed ik spreek vanuit xnova ervaring en nogmaals ik weet niet wat Align voor standaard hanteert.

Back