Effektmodell Rock

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Na veel plezier van mijn Ultimate 5.0 gehad te hebben, heeft hij de zoveelste crash vorige week niet overleefd. Omdat ik wel weer een indoorkistje klaar wil hebben voor dat we weer naar binnen gaan, heb ik bij Effektmodell een Rock besteld.

Ik wilde even iets anders dan een Ultimate(je) en bijvoorkeur iets zonder dubbele vleugel en robuust, liefst EPP (De Schockflyers spreken mij niet zo aan). Een ander alternatief dan de Rock heb ik niet gevonden. Na een positief berichtje in de FMT heb ik besloten hem te kopen.
Ik vlieg al weer meer dan een jaar met de X-Free van Effektmodell en beleef hier meer plezier aan dan ik vaak wil toegeven. De X-Free vliegt eigenlijk fantastisch en heeft al belangrijke crashes zonder enige schade overleefd. Ik hoop met de Rock op vergelijkbaar vliegplezier.

Daarnaast heeft de Rock een "echte vleugel" ipv. van een vlakke plaat en dat vind ik toch ook wel leuk.

In dit topic zal ik wat fotootjes van de bouw plaatsen, omdat ik denk dat dit een model is welke heel geschikt is als indoor kunstvlucht-trainer.

De inhoud van de bouwdoos is zoals ik die van de X-Free ken. Goed verpakt en snijwerk van heel goede kwaliteit. Trouwens, tot mijn verbazing spak men bij Effektmodel Nederlands. Het pakketje was 3 dagen na bestelling in huis (heel vlot) en betalen mag na ontvangst. :D Ik ben zeer te spreken over de klantvriendelijkheid van Effektmodel.

afb7195.jpg

Morgen maar eens beginnen met de bouw. Het moet met een AXI 2208/34, Jeti 08-3P, Hitec Indoor ontvanger, 3x FS30 en 3s1p 350 UHD Kokam mogelijk zijn om onder de 250gram te blijven. (Ik heb dit aandrijfsetje liggen en wil er niets verder voor aanschaffen) Ik hoop dat dit lukt en verwacht dan veel vliegplezier.
:D

afb7230.jpg

De neus zit er op. Wel een mooie oplossing om te onthouden vind ik de stukjes stuurkabel die in de neus gelijmd worden en waar later het motorschot in vastgeschroefd kan worden. Hierdoor hoeft het motorschot niet meer gelijmd te worden en is het schot afneembaar.

Het motorschot is overigens passend gefreesd voor de AXI motortjes.

afb7231.jpg

Het vleugeltje zit er op. De vleugel wordt met de bovenkant op de bouwplank verlijmd. Belangrijk is eerst de koolstofstaafjes in de vleugel te snijden, dan de vleugel goed uit te richten en dan heel voorzichtig de staafjes met sekondenlijm vast te lijmen. Het scheef of verdraaid verlijmen is snel gebeurt met zo´n licht vleugeltje.

afb7233.jpg

De verstevigingen voor de roerheveltjes zijn van een dun fineer met smeltlijn en kunnen eenvoudig opgestreken worden.

afb7234.jpg

Staart erop. Ik heb in plaats van het in de handleiding beschreven plakbandscharnier gekozen voor de vertrouwde oplossing met reepjes overheadsheet. Ik vind dit mooie scharniertjes en deze zijn heel betrouwbaar.

je gaat als een raket eelco moet hij morgen vliegen ofzo?(grapje)
gaat er leuk uit zien
k heb nu al zin om hem te zien vliegen....

Wat wil je met zo´n prut zomer. Twee weken mooi weer en ´t is weer herfst. Hou je wel tijd over om te bouwen en zo veel werk is het nu ook weer niet. :wink:

Klaar voor de RC.
afb7237.jpg

afb7240.jpg

afb7241.jpg

Hier het motorschotje op het model. Door de schroeven iets meer of minder aan te draaien wordt het schotje meer of minder in de romp getrokken. Hierdoor laten zich zijstelling en domping heel goed instellen. Wat mij betreft een geniaal eenvoudige oplossing.

afb7265.jpg

Mooi sleufje voor de akku gemaakt en deze keer ook weer een liposafe aanboord (toplicht).

afb7266.jpg

Vliegklaar. Gelukig maar, want ik ben niet zo´n bouwer. "Kampfgewicht" precies 250 gram. Hmmm.....misschien moet ik toch maar eens de kabeltjes aan de motor inkorten, een andere meenemer kiezen, de regelaar vervangen en een lichtere ontvanger proberen. Dan moet er nog wel 10 tot 15 gram te winnen zijn. Desalniettemin is 250 gram precies hetzelfde gewicht als mijn Ultimate(je) en die deed het prima binnen, voorlopig dus nog geen reden om aan te nemen dat deze het minder goed zal doen.

Ben er wel tevreden mee, nu eerst maar eens vliegen. Misschien vanavond?

Heb nu iets van 5 vluchtjes met de Rock gemaakt en moet zeggen dat het een uitstenende vlieger is. Veel meer een vliegtuig dan de profielloze modellen. Het is een echt indoor cq. parkflyer kunstvlucht model welke vooral uitnodigd om mooie grote loopings ed. te vliegen. Extreme figuren doet ie ook goed (ik alleen wat minder :oops: ), maar het vliegen van mooie figuren gaat bijna als vanzelf.

Zo´n goede vlieger in dit formaat en met zo´n licht gewicht had ik nog niet.

Ik zal de komende maanden mijn best doen er nog wat gewicht uit te krijgen en toch maar eens kijken of mijn 17 grams regelaar en 11 grams ontvanger niet vervangen kunnen worden. Effektmodel geeft een AXI 2208/26 op 2s1p Lipo´s aan. Met lichte componenten schijnt een gewicht van minder dan 200 gram haalbaar te zijn.

Wat mij betreft een aanrader. Hij nodigd door zijn vliegedrag écht uit om te oefenen.

afb8935.jpg

Hij is op dieet geweest (nu ik nog :wink: ) => 238 Gram vlieggewicht. De tipjes hebben een kleur gekregen ivm de zichtbaarheid, maar vanwege het gewicht van de verf ben ik hiermee niet verder gegaan.

238 Gram is een heel mooi gewicht. Ik heb er al vaak mee gevlogen en het is echt een fantastisch model. Vliegen er mee geeft veel plezier. Ik hoor er weinig over op het forum, onbekend zal wel onbemind maken, maar ik kan alleen maar zeggen dat dit waarschijnlijk een van de best vliegende indoorkunstvluchtmodellen is die er te vinden is.

Absolute aanrader.

De ingewanden zijn nu:
AXI 2208/34 met APC Slowfly 9*4,7
CC10 regelaar
3xFS30
3s1p UHD Kokam met 9V liposafe
Schulze 435 zonder huis en met ingekorte antenne

....De ingewanden zijn nu:
AXI 2208/34 met APC Slowfly 9*4,7
CC10 regelaar
3xFS30
3s1p UHD Kokam met 9V liposafe
Schulze 435 zonder huis en met ingekorte antenne...

Eelco,

Ziet er goed uit ! 'K zie 'm dit seizoen wel ergens tijdens een van de indoordagen :D

Je kunt evt. nog wat gewicht besparen door een 2S 350 / 360 KOKAM pakket i.c.m. 10 X 4,7 APC.
(Een van mijn Shockflyers vlieg ik met 2S 350, 10x4,7, CC10 en 2208/34, gewicht vliegklaar zo'n 190 gram en unlimited vertical)

Vooral indoor is iedere gram goud waard :wink:

Mvg,

Koen

...en de liposafe kan er dan ook uit, CC 10 op low voltage cutoff 5,5 V (bij 2S uiteraard) en cutoff type: soft cutoff, scheelt ook weer gewicht...

Hmmmm... niet gek. Wat zou deze motor aan trekkracht leveren op 2s lipo´s en een 10*4,7 en hoeveel stroom neemt dat. Is een Axi 2208/26 dan geen betere optie?

Of 2208/26 bij 2S kokam 360 betere keuze is dan 2208/34 met 2S kokam 360 en 10X4,7 weet ik niet zeker. Denk het niet want de 26 gaat m.i. te veel, zowiezo meer, stroom trekken, want is hoger KV motortje en zeker met een 10X4,7.

Ik zal m'n broers astro watt meter eens aan de mijne hangen want geen idee hoeveel ie trekt :D

Tsja, trekkracht 2S 2208/34 met 10x4,7 weet ik ook niet, behalve dat m'n Shocky van 190 gram unlimited vertikal heeft ...behoorlijk hard ook !
Iemand die dit weet ? Dick ? Bert ?

Anders kunnen we op een van de meetings een 2S pakketje van mij in je Rock zetten en testen

De Rock die ik eind vorig indoor seizoen vloog heb ik later naar outdoor spec's omgebouwd. Er zit nu een 2208/34 in met een 10x4,7 prop en 2s Etech 700 lipo's. De trekkracht is ruim 400 gram bij een eigengewicht van 220 gram. Ruim voldoende voor alle denkbare grappen.

Motor Prop. w/o gearbox Battery I/A RPM U (V) P- OUT (W) P- IN (W) Efficiency (%)
2208/34 9 x 3,75 APC Slow 2xLi-Poly 5,5A 6190 7,1V 31 39 79
2208/34 9 x 3,75 APC Slow 3xLi-Poly 8,8A 7880 9,6V 63 84 75
2208/34 10 x 4,75 APC Slow 2xLi-Poly 7,8A 4820 6,6V 36 51 70

2208/26 geen goede keuze bij 2S, zie voor meer info "product data" bij www.aircraft-world.com

Zie ook www.flyingmodels.org >> the great electric motor test edition 4:

2208/34, 6 (ouderwetse) cellen, 10 X 4,7, 504 gram thrust, 9,7 Amp...

OK, (Bert bedankt) dan zijn we er uit.
AXI 2208/34 met 10 X 4,7 en 2S kokam 360, ongeveer 7,8 A (kokam 360 mag 7A continu belast, dus niet te veel volgassen).
Rock weer lager AUW :D

Back