EFRA reglementswijziging

De EFRA heeft (volgens horen zeggen ...) besloten het aantal cellen voor 1/10 electro modified terug te brengen naar 5. Waarschijnlijk zullen ze ook het minimum wagengewicht verlagen. Nu maar bij de NOMAC gaan volgen in modified en motoren geheel vrij geven.

Maar komen er dan niet heel veel fabrikanten met nieuwe auto's uit, waarbij men dus 5 cellen kwijt kan? Dus dan loop ik nu al weer achter met mijn 6 cellen auto, die net nieuw is? Beetje een grote kosten post. Nu vind ik het idee niet erg, maar ik ben niet geheel zeker over de uitwerking.

Groet Robert

AMEND THE RULE TO READ
3.2 1/10 scale cars will be driven by a maximum of 4 cells at 4.8v nominal.
Remark: Power from improved batteries and motors have pushed the limits so far so it’s a big problem with
overheated speedos, motors and broken transmissions.
Tests have been done with 4 cell cars at 1350g and it have showed to work just fine. The Japanese
championship is also running with 4 cells and 1350g weight limit.
Proposed by EFRA Executive

(is een vooooooorstel dus !!)

Robert, de vraag is hoeveel lood je er nu bij plakt om aan 1500gr te komen. 1cell minder 1500gr – 65gr = 1435gr totaal, je mag straks een minimum gewicht hebben van 1350gr, dus als je nu minder dan 85gr lood plakt, dan ben je gelijk al het haasje [of juist niet, hihi] In mijn geval weegt mijn auto ongeveer 1600gr – 65gr = 1535gr, het "overgewicht" is nu gestegen naar 185gr tegenover 100gr voorheen.

Opzich is het geen slecht idee, helemaal niet met de huidige brushless motoren.
Alleen het aantal cellen zit me niet helemaal lekker.
Dat zou dan dus betekenen dat men in Japan met 4 cellen rijdt, in Europa met 5 en in de US met 6 en dit is alleen voor TC.
Dan geef ik toch echt de voorkeur aan 4 cellen, ben je gelijk aan Japan en gelijk aan de 1/12 klasse (die een aardige opkomst maakt de afgelopen tijd in Nederland).

drift-junkie zei:
Robert, de vraag is hoeveel lood je er nu bij plakt om aan 1500gr te komen. 1cell minder 1500gr – 65gr = 1435gr totaal, je mag straks een minimum gewicht hebben van 1350gr,

die 1350 is voor bij 4cellen

en we spreken hier nog altijd over voorstellen!

Die 5 cellen, 1350 gram. Is waarschijnlijk maar tijdelijk.

Ik kan mij niet voorstellen dat we in japan, amerika en europa een verschillend reglement krijgen betreft de technische configuratie en daarbij de ontwikkeling van auto's.

Japan = 4 cellen
US = 6 cellen
Europa = 5 cellen

Wat moet je nu gaan leveren als fabrikant? 3 verschillende auto's? En de accu matchers, moeten die nu paketten in 4,5,6 cel verpakingen gaan aanbieden?

En wat te doen met clubrijders en mensen die voor de lol op straat rijden? 4,5 of 6 cellen?

Ik denk dat de kloof tussen de recreatieve rijder en de wedstrijdrijder door deze regel alleen maar groter wordt.

cooper zei:
drift-junkie zei:
Robert, de vraag is hoeveel lood je er nu bij plakt om aan 1500gr te komen. 1cell minder 1500gr – 65gr = 1435gr totaal, je mag straks een minimum gewicht hebben van 1350gr,

die 1350 is voor bij 4cellen

en we spreken hier nog altijd over voorstellen!

Ik lees in de link van Bart-Banaan iets anders namelijk; 5cellen 1350gr, het voorstel van 4cellen en 1350gr heb ik elders ook gelezen en is mij ook bekend.

ik vind het voor het wk enz. misschien wel een goed idee
maar krijgen we er hier ook mee te maken ?
ik bedoel bij het nk rijden ze met mod. ook met 12t. dat is lang niet zo lomp als een 6t bijv. dus kunnen ze hier toch makkelijk 6 cellen blijven rijden ?

Freek, misschien heb je die discussie niet mee gekregen, daarom in het kort:

De mod rijders willen af van het 12T limiet, de 12T motoren worden komende jaren steeds schaarser verkrijg baar, de motoren worden dus danig uitgeperst om steeds maar harder te gaan, dat men bij weize van spreken iedere heat een nieuw anker moet steken. De regelaars kunnen het vermogen niet meer aan en ploffen (zeker bij spool rijders). De auto's gaan vele malen harder dan voorgaande jaren en het verleden, en daardoor slijt alles ook harder. Banden slijten als een gek, maar zeker ook de auto's. Daarom dat er een discussie gaande is.

Er zijn grof gezegd 3 kampen.
1: Modified alles vrij, dus ook brushless en gewoon 6 cellen
2: 5 cellen gaan rijden en dan alles vrij
3: 4 cellen gaan rijden en dan alles vrij.

Daarom draaid dit hele topic, in japan rijden ze zoals vijf zegt al 4 cellen, de Efra wil 5 cellen gaan rijden, en nu is de vraag wat doen wij als Nederland?.

Persoonlijk zou ik een voorstander zijn voor 5 cellen, maar ik vraag mij af hoelang dit een lap middel is en we weer terug bij af zijn.

Groet Robert

Voltage omlaag = Amperage Omhoog.

Dus die regelaartjes worden alsnog heet, evenals de motoren.

Die gasten die Modified rijden vertimen die motoren gewoon te veel. Plus die sprint borstels, dan toch niet zo gek dat ze die motoren opblazen..
Ik denk dat als je een vertiming limit op die motoren steld, dat je dan meer bereikt.

Ik denk eigenlijk het tegenovergestelde, de motor zal minder stroom gaan trekken.
Volgens de wet van ohm zou het mogelijk moeten zijn om daardoor langere rijtijden te halen.
Laten we ervan uit gaan dat de motor een vaste weerstand is, als je daar een lagere spanning eroverheen zet, dan zal de stroom dus ook minder zijn (I=U/R)... dat was zomaar een ingeving!

sjorsi zei:
Voltage omlaag = Amperage Omhoog.

Dus die regelaartjes worden alsnog heet, evenals de motoren.

Die gasten die Modified rijden vertimen die motoren gewoon te veel. Plus die sprint borstels, dan toch niet zo gek dat ze die motoren opblazen..
Ik denk dat als je een vertiming limit op die motoren steld, dat je dan meer bereikt.

Ooit wezen kijken op een Mod wedstrijd? Ik kan je verzekeren dat geen enkele motor verder staat dan 24 graden timing. De meeste rijders timen hem rondom de 6 graden. Anders redden ze lang de rijtijd niet! Wat je nu zegt is belachtelijk. Men ontwerpt niet voor niets een "V2 Oscar Jansen" Met een ring tegen het losklappen van de draden. Door stack te veranderen en anders te wikkelen proberen mensen steeds het limiet te omzeilen. de 12T motoren van nu gaan velen malen harder dan een paar jaar terug. Fabrikanten persen de ankers helemaal uit tot op de rand. Zou jij met een langzame motor willen rijden? terwijl de rest met een snellere motor rijd? Ik niet!

Tevens is een motor geen vaste weerstand! Dus dat kun je niet vergelijken. Als je de spanning omlaag gooit gaat natuurlijk de stroom ook omlaag, maar dit mede omdat het toerental veranderd. En het gaat niet linear omlaag. (De berekening die jij toepast slaat op vaste weerstanden met een linear uitstippelbare lijn. Punt is alleen wil jij met minder cellen nog een beetje snelheid hebben, moet je al snel snellere motoren kiezen met minder wikkelingen (lees 6/7/8/9 T motoren) Deze motoren trekken meer stroom dan bijvoorbeeld 12T. Dus gaat het als nog niet op.

Groet Robert

Een motor is geen vaste weerstand? Waar veranderd die weerstand dan?
De stroom gaat toch door de wikkelingen en daardoor wordt een magnetischveld opgewekt, door nu de spanning te veranderen wordt de sterkte daarvan bepaald. Lijkt mij een logisch verhaal, maar als het anders is hoor ik het graag!

Een motor is geen weerstand, dan had de stroom altijd het zelfde geweest bij een zelfde spanning. Maar door een andere belasting(vertanding) wordt de stroom hoger of lager.

De stroom die gaat lopen in een motor heeft heel weinig met weerstand (R) te maken. Maar met hele andere factoren die de stroom bepalen wat er gaat lopen.

Back