EFRA reglementswijziging

Jammer genoeg is het niet alleen de spoel bij een motor.
Er zitten ook nog koolborstels in, en deze gaan op een hoger toerental meer stuiteren, dan op een lager toerental.
Tevens heb je nog de belasting, zodra een motor belast word gaat deze meer stroom trekken.
En tot slot wekt een motor ook nog eens spanning op als hij draaid (het is immers ook een dinamo). Hierdoor zal hij bij een verdubbeling
van het toeren tal, niet een verdubbeling van de stroom hebben. (het lineare verhaal), maar zal hij op een hoger toerental minder stroom trekken.

Een motor is geen weerstand. Een kabel heeft immers ook een weerstand, maar is er geen. (Het is dan niet de meest beste vergelijking, maar het is er één)

Van Wikipedia af:

Spoel

Een spoel is een elektrische component bestaande uit (geleidende) draadwikkelingen, al dan niet rond een magnetiseerbare kern. Door z'n constructie heeft een spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning volgens:

Uind = -L DI/Dt

hierin is

Uind de opgewekte elektrische spanning in Volt
I de elektrische stroom in ampère
L de zelfinductie van de spoel in Henry.

Deze formule heet de wet van Lenz, opgesteld in 1833 (of '34) door de Baltische natuurkundige Heinrich Lenz, als uitbreiding van de wet van Faraday. De beginletter L van zijn naam wordt gebruikt als symbool voor zelfinductie.

Groet Robert

Nee, daar heb je gelijk in. Mijn verhaal was gebasseerd op het theoretische principe (om het eventjes gemakkelijk te maken, is wel gelukt he!), dus zonder belasting en dergelijke.
Ik wilde er alleen mee duidelijk maken dat er dus waarschijnlijk langere rijtijden mogelijk zijn, d.m.v. de lagere stromen.

Robert K zei:
Ooit wezen kijken op een Mod wedstrijd? Ik kan je verzekeren dat geen enkele motor verder staat dan 24 graden timing. De meeste rijders timen hem rondom de 6 graden. Anders redden ze lang de rijtijd niet! Wat je nu zegt is belachtelijk. Men ontwerpt niet voor niets een "V2 Oscar Jansen" Met een ring tegen het losklappen van de draden. Door stack te veranderen en anders te wikkelen proberen mensen steeds het limiet te omzeilen. de 12T motoren van nu gaan velen malen harder dan een paar jaar terug. Fabrikanten persen de ankers helemaal uit tot op de rand. Zou jij met een langzame motor willen rijden? terwijl de rest met een snellere motor rijd? Ik niet!

Relaxt gozer!
Wie zegt 24 Graden?
Met de huidige 4200 moet 5 min te halen zijn
Tjha.. das logisch
Daarom praten we hier over het regelement..

Vogensmijn is het zo dat het voltage zorgt voor toeren, en amphere voor koppel. ALs je nu het voltage weg haalt (d.m.v. cellen) dan schiet het Amperage omdat de motor niet op toeren komt.(Maar de motor zal altijd proberen op 100% toeren te komen, dus zal het amperage stijgen) Wat resulteert in een hete motor/accu/regelaar. En volgensmijn zijn de huidige motoren ontworden op 7.2 volt, dus voor max. prestatie's zullen de motoren ook moeten veranderen denk ik. ...

Thijs van Mourik zei:
Ik wilde er alleen mee duidelijk maken dat er dus waarschijnlijk langere rijtijden mogelijk zijn, d.m.v. de lagere stromen.

Klopt wat je zegt, jammer genoeg is het in praktijk anders.
Met één of twee cellen minder zal de stroom van een motor dus danig weinig af nemen dat je de zelfde rijtijd houd. Kortom, met 5 cellen heb je dus de zelfde rijtijd als met 6 cellen. Dit heb ik trouwens zelf uit geprobeerd. Natuurlijk was het niet op de seconden gelijk, maar het zat aanzienlijk dicht bij elkaar.

Maar nu gaat men op 2 cellen minder rijden. De motor worden dan dus minder warm, want het toerental is lager, dus ook de wrijving en warmte ontwikkeling is minder. Dan kan men dus een zwaarder tandwiel steken. De capaciteit gaat immers nog steeds omhoog, zag laatst al ergens 4400 staan. Als men een groter tandwiel gaat steken, gaan de motor dus meer ampere trekken (ze worden immers zwaarder belast) en zal er dus in vergelijking met 6 cellen, waarschijnlijk een kortere rijtijd ontstaan!.

sjorsi zei:
Relaxt gozer!
Wie zegt 24 Graden?
Met de huidige 4200 moet 5 min te halen zijn
Tjha.. das logisch
Daarom praten we hier over het regelement..

Relaxt.. Ik altijd. Je weet trouwens dat Relaxen vertaald "seksueel verwennen" is?

Als 24 graden niet te veel is? Wat dan wel volgends jou? onder "te ver vertimen" versta ik ergens tussen de 24 en de 36 graden. Zoals men met Modified 19T nog wel eens doet. Maar 6 graden is echt niet "te ver".

Met de huidige 4200 en 4300 is 5 min nog steeds niet haalbaar. Zoals ik al zei, worden de motoren zo ontzettend uitgeperst door de fabrikanten, dat deze ook erg veel stroom trekken, en de rijders willen nog steeds maar harder gaan. Is er dus meer capaciteit aan boord, kan met een zwaarder tandwiel steken. En daardoor dus wederom tegen de rand van "leeg gaan" zitten.

sjorsi zei:
Vogensmijn is het zo dat het voltage zorgt voor toeren, en amphere voor koppel. ALs je nu het voltage weg haalt (d.m.v. cellen) dan schiet het Amperage omdat de motor niet op toeren komt.(Maar de motor zal altijd proberen op 100% toeren te komen, dus zal het amperage stijgen) Wat resulteert in een hete motor/accu/regelaar. En volgensmijn zijn de huidige motoren ontworden op 7.2 volt, dus voor max. prestatie's zullen de motoren ook moeten veranderen denk ik. ...

Jammer. Natuurlijk is het zo dat bij een hogere spanning het toerental ook omhoog gaat. Er ontstaat immers een krachtiger magnetisch veld. Daar in tegen zorgen de stromen natuurlijk niet voor meer koppel. Want dan zou ik met een 4300Mah accu veel meer koppel moeten hebben dan met een 3000mah accu. En jammer genoeg is dat niet zo. Ook de spanning zorgt voor de koppel. Maar er zijn meer factoren die voor beide gelden. Ook borstel druk, borstels, regelaar instelling, belasting en wikkeling, enz zorgen voor deze factoren.
Tevens is het ook zo, als een motor vuil of versleten is, vraagt deze meer Amperé. Maar daardoor loopt hij zeker niet harder, of krijgt hij meer koppel. Dus dan kan hij wel meer stroom trekken, hij zal bij lange na niet meer koppel hebben.
De stroom die gaat lopen wordt bepaald door de eigenschappen van de motor. En niet andersom. Een stroom gaat immers pas lopen, als het schakel circuit gesloten is en er spanning op gezet word.

Natuurlijk worden de huidige motoren op 7.2 Volt ontworpen. Maar men ontwerpt ze ook zo snel mogelijk. Er zijn inmiddels andere manieren van koolborstels ontworpen (lees V2 en Checkpoint) Er zijn andere manieren van wikkelen ontworpen. Men rijd tegenwoordig met groeven. Allemaal om het anker sneller te maken. Vroeger was dat allemaal stukken minder. Maar men heeft nu eenmaal gezegd dat je tot 12T mag in NL. Dus gaat men kijken hoe snel je een 12T kunt maken. En dan moet men maar het risico nemen dat hij tegen het randje van "uit elkaar klappen" zit. Voor wat hoort wat.
Er gaan ook rumoeren over meer spoelen motoren.

Brushless daar in tegen is stukken zuiniger dan Brushed. Logies je bent immers de wrijving tussen je borstels en je commutator kwijt...

Groet Robert

wat een onzin allemaal, 5 cellen. komop je rijd modified, dat Hoort hard te gaan. ga dan niet zeuren over dat alles zo snel slijt en kapot gaat en dat je veel tijd moet steken in het onderhoud. als je zo zit te zeuren moet je maar een andere klasse gaan rijden. k denk dat 19t op 6 cellen ongeveer evenhard gaat als mod op 5 cellen so ga dan maar lekker 19 rijden...
wat betreft die motordiscussie, een motor is niet lineair. je kunt niet heel ff simpel zeggen dat het een simpele weerstand is noch dat het minder amp trekt als je er een 1,2 batt vanaf haalt. een motor is een dynamisch component. er komt veel meer bij kijken dan alleen het aantal turns = een lengte van de draad = een hoeveelheid weerstand = een bepaalde snelheid. nee. factoren als toerental, warmte, magnetisch veld dichtheidsveld, matteriaalconstanden bla bla bla wat allemaal invloed heeft op hoeveel toeren je motor draait en hoe hij zich gedraagd op een lager voltage.
zoals al is gezegd een motor word ontworpen op de toepassing. er zijn mod motors, stock motors maar ook 1:12 mod en stock motors of weer high speed outdoor of lowspeed indoor bla bla. je zou als je 5 cellen gaat rijden eigenlijk een 1:12 motor in je auto moeten steken omdat die beter overweg kunnen met het lagere voltage en daar het maximum uit trekken. maar daarbij verranderd mijn mening niet, ga toch weg met je 5 cellen wil je niet zo hard of wil je niet zoveel onderhoud of wil je niet zoveel geld uitgeven ga dan maar stock rijden. er bestaat niet zoiets als goedkoop en snel mod rijden.

k sluit me daarbij aan voor roberts stelling/cliche: "Voor wat, Hoort wat!"

Mark

Robert K zei:
sjorsi zei:
.....Ik kan je verzekeren dat geen enkele motor verder staat dan 24 graden timing. De meeste rijders timen hem rondom de 6 graden.
Als je praat over modified EFRA dus 6-8 turns heb je gelijk. Maar bij de NOMAC met 12t motoren rijden we gewoon vreselijk vertimed. Met de Team Orion V2's (met speciale DC Motorsport ankers) die ik rij ga ik tot ca. 35 graden, klein pinion en haal prima de rijtijd met IB4200 SHV's. De Trinity Cobalt & Checkpoint motoren (12T) worden tot ca. 24 graden vertimed.

De gewichtsverlaging van 1350 hoort bij het 4-cellen voorstel.
Er is een amendement in de vergadering geweest en er is dus uiteindelijk besloten tot 5 cellen. Ik neem aan dat ze het gewicht dan ook op 1425 zullen zetten, maar dat weet ik niet zeker. Die 5 cellen is een beslissing die staat. Die is gisteren genomen.

De vermindering van het aantal cellen lijkt mij een goede maatregel. Net als in de F1 gewoon af en toe een snelheidsremmende maatregel en dan kan de ontwikkeling weer door :)
Je zal volgend jaar zien dat we net zo goede of nog betere tijden rijden, :)

Buggy blijft wel 6 cellen, verder nauwelijks veranderingen.

@Joep: gewicht bij 5 cellen is ook 1350 geworden. Ik had zelf eigenlijk 1400 in mijn hoofd maar na de verhitte discussie over dit onderwerp is dat er gewoon bij in geschoten.

Frans Heinsbroek zei:
@Joep: gewicht bij 5 cellen is ook 1350 geworden. Ik had zelf eigenlijk 1400 in mijn hoofd maar na de verhitte discussie over dit onderwerp is dat er gewoon bij in geschoten.
Nooit meer plakken :) Dat wordt vijlen...... 8O

haha, en volgend jaar gaan ze dan die 1350 weer aanpassen naar 1400 ofzo :D

hierbij een oproep aan alle TC rijders met 1celletje teveel, mag je altijd naar mij opsturen ;)

@Joep: dat gewicht zal wel meevallen: een std Xray T2 weegt (bij mij althans ) incl electronica, accu, motor en body 1415 gram. Haal daar dan eens 1 cel vanaf met een gewicht van 72 gram. Dan moet er nog steeds ( een klein beetje ;) ) gewicht bij.

Frans, verwacht je op korte termijn ook dat clubreglementen [of NK's] hierop aangepast gaan worden, of ben jij daar geen voorstander van om dit te introduceren binnen Nederlands grensgebied? Ik kan mij zo voorstellen dat niet alle rijders op clubniveau echt staan te trappelen om dit nu in te voeren.

Joep zei:
Maar bij de NOMAC met 12t motoren rijden we gewoon vreselijk vertimed. Met de Team Orion V2's (met speciale DC Motorsport ankers) die ik rij ga ik tot ca. 35 graden, klein pinion en haal prima de rijtijd met IB4200 SHV's. De Trinity Cobalt & Checkpoint motoren (12T) worden tot ca. 24 graden vertimed.

Dat dacht ik dus ook, ik heb wel een aantal motoren gezien die ver voorbij de "standaard" aangegeven grade's gedraaid waren. Echter wist ik dit niet zeker. Dus als ze die motoren nou hetzelfde bouwen als de vast vertimde 19T motoren,(en zonder sprintborstel) is het probleem van "opgeblazen" motoren toch opgelost?

Leuk, zo heb je dus direct beginnende rijders met Tamiya stickpacks uitgeschakelt.....

Back