Jammer genoeg is het niet alleen de spoel bij een motor.
Er zitten ook nog koolborstels in, en deze gaan op een hoger toerental meer stuiteren, dan op een lager toerental.
Tevens heb je nog de belasting, zodra een motor belast word gaat deze meer stroom trekken.
En tot slot wekt een motor ook nog eens spanning op als hij draaid (het is immers ook een dinamo). Hierdoor zal hij bij een verdubbeling
van het toeren tal, niet een verdubbeling van de stroom hebben. (het lineare verhaal), maar zal hij op een hoger toerental minder stroom trekken.
Een motor is geen weerstand. Een kabel heeft immers ook een weerstand, maar is er geen. (Het is dan niet de meest beste vergelijking, maar het is er één)
Van Wikipedia af:
Spoel
Een spoel is een elektrische component bestaande uit (geleidende) draadwikkelingen, al dan niet rond een magnetiseerbare kern. Door z'n constructie heeft een spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning volgens:
Uind = -L DI/Dt
hierin is
Uind de opgewekte elektrische spanning in Volt
I de elektrische stroom in ampère
L de zelfinductie van de spoel in Henry.
Deze formule heet de wet van Lenz, opgesteld in 1833 (of '34) door de Baltische natuurkundige Heinrich Lenz, als uitbreiding van de wet van Faraday. De beginletter L van zijn naam wordt gebruikt als symbool voor zelfinductie.
Groet Robert
Er zitten ook nog koolborstels in, en deze gaan op een hoger toerental meer stuiteren, dan op een lager toerental.
Tevens heb je nog de belasting, zodra een motor belast word gaat deze meer stroom trekken.
En tot slot wekt een motor ook nog eens spanning op als hij draaid (het is immers ook een dinamo). Hierdoor zal hij bij een verdubbeling
van het toeren tal, niet een verdubbeling van de stroom hebben. (het lineare verhaal), maar zal hij op een hoger toerental minder stroom trekken.
Een motor is geen weerstand. Een kabel heeft immers ook een weerstand, maar is er geen. (Het is dan niet de meest beste vergelijking, maar het is er één)
Van Wikipedia af:
Spoel
Een spoel is een elektrische component bestaande uit (geleidende) draadwikkelingen, al dan niet rond een magnetiseerbare kern. Door z'n constructie heeft een spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning volgens:
Uind = -L DI/Dt
hierin is
Uind de opgewekte elektrische spanning in Volt
I de elektrische stroom in ampère
L de zelfinductie van de spoel in Henry.
Deze formule heet de wet van Lenz, opgesteld in 1833 (of '34) door de Baltische natuurkundige Heinrich Lenz, als uitbreiding van de wet van Faraday. De beginletter L van zijn naam wordt gebruikt als symbool voor zelfinductie.
Groet Robert