egaal (lijntjes) spuiten

Hai,

Ik ben helemaal nieuw in het airbrushen en loop nu tegen een vervelend probleem aan.
Ik heb een evolution met de o.2 mm naald en spuit met 1,8 bar.
Als ik water neem als spuitmiddel, kan ik erg goed de hoeveelheid spuitmiddel doseren.
Zodra ik het water vervang door verf, auto-air color (semi opaque series 4200) dan heb ik hier veel moeite mee.
Sterker nog, het is niet mogelijk om een dunne egale lijn te spuiten.
Het lijkt er op dat na een kwartseconde de nozzel begint te verstoppen. Als ik dan de naald wat meer naar achter trek, komt de verf weer op gang totdat deze na een kwart seconde weer stopt. Op het laatst heb ik de trekker helemaal naar achter en dan komt er toch geen verf meer door. Als ik dan de naald weer helemaal terug laat komen, kan ik weer opnieuw beginnen. Het levert daarentegen zeer beroerde lijntjes op.
Verdunnen van de verf met water (1:10 tot 1:4) levert geen verschil.
Wat is het probleem?
Volgens de gegevens kan deze verf onverdund met 0.2 gespoten worden. En 1,8 bar zou genoeg moeten zijn.
Wie kan helpen?

thanx.

zo ff een paar uurtjes verder en weer wat wijzer.
1. zwaardere compressor gebruikt..... geen verschil, blijft niks.
2. grotere naald gebruikt (0.4) ... geen verschil, blijft niks.
3. Ander verf gebruikt (tatoo verf = dunner) ... enorm verschil, echt veel beter.
Zowel met 0.4 als 0.2 naald en drie verschillende kleuren en merken verf... erg goed resultaat. Maar de createx model-air en de auto-air acrylverf gaat slecht. Deze verf is zichtbaar ook veel dikker.
maar verdunnen met water geeft niet het gewenste resultaat.
Misschien maar eens proberen te verdunnen met andere middelen.

Iemand nog andere ideeën?

die naald is veel te klein voor dunne lijntjes, je moet dan auto air detail colours gebruiken of flink verdunnen !

Thanx.

Ik heb ondertussen alweer wat meer geëxperimenteerd.
Nu verdund met 70% pharmaceutische alcohol (was het enige dat ik had).
Moest idd erg veel verdunnen om een redelijk resultaat te krijgen.
Meer verdunningsmiddel dan verf.
Had ik wel het probleem dat rood helemaal roze werd.
Morgen eens kijken of ze speciaal verdunningsmiddel voor deze verf hebben.

dat is er inderdaad.

overigens vergt het spuiten van haardunne lijntjes erg veel oefening en geduld.
dus gewoon blijven oefenen en een flesje detail colours halen of een inkt verf

Toch wel vreemd !.. ik heb exact dezelfde spuit en gebruik ook createx verf !... kan met zowel 0.2 als 0.4 de verf spuiten maar uiteraard wel verdund !... geen problemen als ik de verf 50% verdun en dan met de 0.2 nozzle spuit
Ook de compressor komt niet boven de 2 bar !
Helaas is het assortiment detail colors niet zo groot als de rest en weet overigens ook niet of die geschikt zijn voor lexaan ??

wat ik wel doe is de flesjes heel goed schudden en de verf lekker warm laten worden boven de verwarming !.. dit zou ook kunnen schelen !
ik verdun de verf gewoon met kraanwater in aparte flesjes.

met de 0.4 nozzle kan ik overigens de createx verf zonder problemen onverdund spuiten !

Om verstopping van de nozzle te voorkomen is het handig dat je volgens het lucht-verf-lucht principe spuit, dit kan echt veel verstoppingen voorkomen.
Je begint dus met lucht, vervolgens verf erbij maar dan ook weer eindigen met lucht !.. dus niet de luchttoevoer stoppen als je nog verf aan het spuiten bent.. hierdoor blijft er verf achter in de nozzle !!.. na een paar keer verstopt de boel dan en je hebt kans dat je bij de volgende keer dat je de luchttoevoer start er spetters op je werk komen !

succes verder

groeten,
Ruben

Haardun???

Ik heb al moeite om een egaal niet onderbroken lijntje van 5mm te spuiten. Meestal stopt de spuit al bij een cm of 2 bij zo'n lijntje.
Maar na het enorm te verdunnen lukte me dat dus wel. Haar dun heb ik nog niet geprobeerd. Volgens mij zit ik dan met de spuitneus op mijn werk.

Tsja ik kan het nu even niet bewijzen, maar als ik 50% verdun dan kan ik haarfijne lijntjes spuiten.

Wil ik nog even toevoegen dat ik over het algemeen alleen dunnen lijntjes spuit met zwart (schaduwlijnen etc.) en die is dan van Parma (Faskolor).. maar het zou mij niet verbazen als dat allemaal uit dezelfde fabriek komt ??...

Over het algemeen komt het in de praktijk niet voor dat ik een metalic kleur haarfijn moet spuiten... want het metalic effect is dan toch niet meer te zien... de metalic kleuren hebben natuurlijk een iets grover pigment !.. dus weet niet of die haarfijn te spuiten zijn.

Probeer het eens met zwart van Faskolor ??... dan zou het toch echt moeten lukken !!... Faskolor en Createx zijn probleemloos met elkaar te gebruiken !

ben benieuwd naar je bevindingen !?

auto air is flink dikker dan de model air van createx, dus ook dat scheelt.

het lucht-verf-lucht verhaal is in principe bij elke verf gewenst.

van createx gebruik ik auto air en van Parma zo'n beetje alle kleuren en effecten.

Je hebt gelijk !... ook bij de faskolor verf merk je onderling verschil in dikte !... de fluor kleuren zijn bijvoorbeeld al veel dunner dan bijvoorbeeld een metalic kleur !...

Conclusie volgens mij = zelf experimenteren en oefening baart kunst !

Als een lijn"tje" van 5mm al niet lukt zou ik even de nozzle nakijken of deze wel helemaal schoon is.
(En dan bedoel ik ook echt schoon)

Back