Ehawk 1500 van TT revisited

Oralight zou wel een plaklaag moeten hebben. Heb je de doorzichtige beschermlaag eraf gehaald? De folie op de rol bestaat uit 2 lagen: de folie zelf incl plaklaag en een beschermende folie die de plaklaag goed houdt. Deze 2 lagen zitten zo goed op elkaar dat je het nauwelijks ziet. De beschermlaag eraf halen is soms ook een uitdaging.... Tip: 2 plakbandjes, één op de folie en één op de beschermlaag, zo kun je de lagen nog wel eens van elkaar lostrekken.

Heb je hele oude folie gebruikt? Ik zou me dan voor kunnen stellen dat de plaklaag niet goed meer werkt.
 
Nee , het is nieuwe folie . Ik ga morgen eens de truc met de 2 plakbandjes proberen . Van mijn part mag je gelijk hebben . Nog zo makkelijk , behalve het lospeuteren dan LOL . o_O
 
Ik wed op fotor: alle oracover en ook de light varianten die ik gebruikt heb, zijn voorzien van beschermfolie. Waarbij de transparante varianten meestal het moeilijkst te scheiden zijn. Ik doe meestal de plakband kruiselings over een hoekje. Dan blijven ze niet zo snel aan elkaar plakken. Eentje schuin over de hoek, de anderover de hoek naar buiten. En dan in een paar pogingen de laatste vanaf de hoek naar binnen proberen de delen te scheiden.

Dan de transparante weggooien. Behalve als je geheel transparante oracover gebruikt :p. Dan zijn ze beiden transparant. Heb ik ooit toegepast op de mooie houten romp van een climaxx. Blijft het hout structuur mooi zichtbaar
 
En Fotor had gelijk , er is idd een beschermlaag . Zo ik was dus al blij van die lijm spuitbus vanaf te zijn . Nu laat mijn "strijkijzer" me in de steek :mad: Warmt niet meer op , toch niet voldoende . Brr . Nu ja , technisch werkloos dus . Nu ja ik ging volgende week toch er even tussen uit . Even laten bezinken dus en vragen aan een clublid of er iemand nog eentje heeft . Anders nieuw kopen maar als het te lang stil ligt ook niet ok . Mijn wederhelft zegt altijd : Dat stopt nooit met die hobby . Voorlopig weinig tegen in te brengen . :weetnie:
Wordt vervolgd ...:bye:
 
Dan moet je nu even goed nadenken over de delen die je al gefolied hebt....
De beschermlaag zit daar blijkbaar nog op de folie. Dat gaat natuurlijk een keer loskomen. Dan kun je 2 situaties krijgen:
1) Je hebt de oralight zelf vastgelijmd en de beschermfolie komt eraf. De oralight ligt dan met de plaklaag naar buiten op het model en er zal veel vuil aan komen.
2) Je hebt de beschermlaag vastgelijmd en de gekleurde oralight komt eraf. Dan zit je met een geheel doorzichtig vliegtuig. Ook niet ideaal.
Ik denk dat het verwijderen van de folie van de delen die al gedaan zijn de enige optie is :(

Krimpen zal in het vervolg ook veel netter gaan, die beschermfolie is niet gemaakt om te krimpen.
 
Kleine uodate vanuit de ardennen. Ik had toch wat mee genomen om verder te doen en de 2 de vleugel neemt ook al aardig vorm. Ondertussen een nieuw strijkijzertje besteld. Mooi uitzicht vanuit mijn hobbykamertje hier. Lekker warm binnen. Het leven kan mooi zijn ook.
20180208_153301.jpg

20180208_153909.jpg
 
Let op dat je het CG op 60 tot 63 mm zet! Anders wordt het een draak om te landen,
kom je met veel te hoge snelheid binnen, met kans op schade.
Ik vloog hem perfect op 60.
Ik had de instelhoeken van de vlakken op vrijwel 0º staan.


Servo's uitneembaar gemaakt... er gaat wel eens een servo stuk...
Dymond D60 (Meuk, tanden gepoetst!) Bij mij in 'mid-air'... was direct einde van m'n fantastische vakantievlieger!


DSCN5033.JPG



Staart en draagvleugel op 0º


DSCN3521.JPG


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Van de voorlijst langs de romp.

Staat in de manual nog iets van 50-53mm? Dat is dus echt veel te voorlijk.
Met 60-63mmm pak je hem zo uit de lucht... hoewel ik dat met een e-prop op scherp nimmer zou doen.

De hoekmeter is van de bouwmarkt. Ooit een stapeltje weggehaald bij de Hornbach.
De meter van Great Planes was niet nauwkeurig genoeg, bleef hangen op een zeer lomp asje.
Open getrokken om te kijken waar het aan scheelde. Bleek een dom ding te zijn, mag in productie niks kosten immers?
Je hebt ook digitale 'incedence' metertjes. Met goede resolutie. Tref je wel op eBay.

De Hornbach metertjes zijn vrij licht en bovendien... hebben een haakse hoek, mooi voor meten van hoeken kielvlak vs stabilo...de hele mik-mak.
Meerdere kan je over je kist verdelen om hoeken goed af te stemmen tijdens de afbouw... vanuit waterpas... erg handige dingetjes.


Voorbeeldje... (Kist is een Cloud Dancer 60)... grote foto... geen zin om hem te verkleinen :)

DSC_2747.JPG


Gr Bas
 
Beziet! Oude e-Motie :) Was een heerlijke vlieger.
Heb hem eens in de bergen, Sud-Tirol, 1,5 uur in de lucht gehouden. Daarna kon ik in de after-sun...
Plaatje van weleer... OLC Odoornervenermodelveld... na een prachtige zomerse vliegdag.

DSCN5061.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zwaartepunt zou wel in orde moeten komen. Plaats gewonnen door servo's in vleugels en maar 1 voor tail . Dat zou dus ruimte moeten geven om de lipo te schuiven. Ik heb mijn vorige niet gewogen maarnu ga ik ook naar een 1000 mah lipo ipv 1300. Alle beetjes helpen.
 
Een voor de Tail? Dat is perfect. Ik had er twee, kleine Dymonds, maar alleen gemixt op hoogte. Sturen met de staart was harkerig, en kreeg ik er niet goed uit. Met de rolroeren ging het veel soepeler. Bij thermiek is echter een richtingroer wel beter... de vleugels houden optimaal lift zonder te verstoren... te remmen. Wakker kon ik er niet van liggen. Te hoog, en de e-Hawk wordt snel klein.

Ik had hem op 3S met de originele ARF TT motor. 1050 mAh, Staufenbiel celletjes.
Om de staart wat soldeer gewikkeld en een krimpkousje er om, om dat CG te halen. Dat oogt ook niet slordig. Ook wel prettig als je accu's makkelijk te verwisselen zijn.
Ik zat onder de 600 gram, ik meen 580gr... bedoel... als je bij ieder zuchtje wind stil komt te liggen, kinetische massa zet ook door, en dat is ook prettig bij een zwever.
Thermieken ging redelijk, maar moest wel scherp blijven de lift goed uit te nutten. Ogen op steeltjes soms...
Het zweefgedrag is op de grens van een speels en levendig wendbaar model. Het stuurt gewoon verslavend leuk :) En daar waar jij zit... is het helling zweven geblazen! Top!


Kijk... daar wordt je vrolijk van! Uitzicht op de Langkofel, Ciampinoi, Val di Gardena. Mooie weide en geen hond te bekennen op zondagochtend.
Zie de pook... dat witte 'cg' lood-ringetje... net voor de stuurstangen... radiosoldeer... oogt keurig opgelost.
Antennes door de doorvoeren van de rolroeraansturing. Alsof het er voor gemaakt is :)

DSCN5277.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zwaartepunt zou wel in orde moeten komen. Plaats gewonnen door servo's in vleugels en maar 1 voor tail . Dat zou dus ruimte moeten geven om de lipo te schuiven. Ik heb mijn vorige niet gewogen maarnu ga ik ook naar een 1000 mah lipo ipv 1300. Alle beetjes helpen.
Vloog mijn E-Hawk ook met een 1300 Lipo, tot iemand mij vertelde, dat ik hem met een 1600 moest vliegen. Het verschil was enorm, hoe hoger de snelheid, bij stilstaande motor, hoe meer lift hij genereerd, des te beter het zweven. Denk niet dat je met de 1000 de vliegeigenschap gaat verbeteren. Iets zwaarder, hoeft niet altijd nadelig te zijn.
Johan.
 
Alles is nog mogelijk . Ik heb nog 1300 mah liggen ook . Alle onderdelen zijn nu bekleed met oracover . Bij mijn vorige heb ik eens breuk gehad daar waar het voorste witte gedeelte van de romp overgaar naar de carbon "boom" . Hebben jullie daar preventief iets aan gedaan of niet ?
 
Nog niet... is dus gebroken en moet weer gefixt worden. Want ik heb goede restanten verzameld voor herbouw.
Kom er alleen nog niet aan toe. Daar waar je het sterker maakt, breekt het elders weer.
Punt is wel... de ARF van weleer... die van mij met getordeerde vleugel nieuw in doos, het kon over, had een epoxy rompje. best sterk. De ABS... je kan er over denken die van binnen te versterken daar waar de pook met de romp aansluit... met epoxy? Van binnen opruwen. Oppervlak 'etsen' met secondenlijm. Dat zou een betere hechting met epoxy geïmpregneerd weefseldoek moeten geven. Maar verwacht wel eindeloos gepiel.Is een moeilijke stek.
Soms denk je... rompbootje afmallen en volledig uit epoxy? Ook weer zoveel werk...
 
Nog niet... is dus gebroken en moet weer gefixt worden. Want ik heb goede restanten verzameld voor herbouw.
Kom er alleen nog niet aan toe. Daar waar je het sterker maakt, breekt het elders weer.
Punt is wel... de ARF van weleer... die van mij met getordeerde vleugel nieuw in doos, het kon over, had een epoxy rompje. best sterk. De ABS... je kan er over denken die van binnen te versterken daar waar de pook met de romp aansluit... met epoxy? Van binnen opruwen. Oppervlak 'etsen' met secondenlijm. Dat zou een betere hechting met epoxy geïmpregneerd weefseldoek moeten geven. Maar verwacht wel eindeloos gepiel.Is een moeilijke stek.
Soms denk je... rompbootje afmallen en volledig uit epoxy? Ook weer zoveel werk...
Waarom ook geen kitje om zelf te bouwen ? Dan weet je wat je gedaan hebt . Nu er nog een paar zijn ? Straks vintage . :cool:
 
Back
Top