Ehhhh ik ben nieuw hier, sleepboot bouwen!?

Yorkshireman
Beste allen, mijn eerste vraag op dit forum, dus mogelijk verkeerde plaats, vraag onderwerp, etc daarvoor bij voorbaat excuus. Ik ben een leek op modelbouw, maar redelijk technisch en handig. Ik wil op goedkope wijze een varend model van de yorkshireman gaan maken, liefst met een kunststof romp die ik of goedkoop wil kopen op zelf maken. De klus is ontspanning voor me dus geen haast. Een goed begin lijkt me bouwtekeningen? Dus waar een hoe? Maar ik sta open voor goede raad. (Oh ja totaal < 1 meter)
Alvast dank en groet
Ron

Welkom op het forum, Ron.
Op zich een leuke sleper, die Yorkshireman. Model Slipway heeft er een kit van:

yorks-on-water1.jpg

Maar gezien het feit dat ik twee keer het woord "goedkoop" zie vallen vrees ik dat die boven je budget ligt (279 pond ex verzending en techniek).

Dan vrees ik dat je dan toch aan een "mission impossible" begint. Tekeningen van deze boot lijken me moeilijk te krijgen, mede omdat het geen NL sleper is en nu niet direct een populair model. Maar je kan natuurlijk nog eens verder zoeken, ook naar Irishman, haar zusterschip.

Losse rompen heb ik ook niet kunnen vinden. De adressen die ik ken (SMB en Modelbouw Shop Flevoland) hebben deze in ieder geval niet.

Als je een andere sleper wilt bouwen, zonder een kit te kopen kan je ook wel eens naar het NVM tekeningen archief kijken. Deze tekeningen bevatten volgens mij allemaal een spanten/lijnen plan waarmee je een romp moet kunnen bouwen, die de al dan niet als plug voor het maken van een mal voor een kunststof romp zou kunnen gebruiken. Maar vergis je niet, eer je zover bent heb je ook een redelijke hoeveelheid geld uitgegeven.

Modelbouw is in principe geen goedkope hobby. Als je daarnaar op zoek bent zou ik er niet aan beginnen, want voor je het weet word je erdoor gegrepen en ga je alsnog voor de bijl.

Groet,

Ad Bakker

Zal ik ook nog even op mijn stokpaardje gaan zitten?
Je kan ook zelf een sleper bouwen, zoals de Beaver. In de basis vrij simpel en als je op werkelijke grootte bouwt kom je op een kleine 35cm lengte uit, dus erg compact en op de keukentafel te bouwen. Ik ben momenteel bezig met een - aangepaste - versie van deze boot, plannen uitvergroot naar A3 (dus 141%), geeft een boot van bijna 50cm.

Dit is op zich vrij goedkoop te doen, het enige wat je nodig hebt is balsahout, mesje, lijm, spelden, klemmen, evt. plamuur, iets om het waterdicht te maken en verf.... en zaken voor de besturing: Roertje (kan je zelf maken evt), schroef + schroefas, koppeling, motor, regelaar, servo, zender+ontvanger.

hallo
hij kan ook een springer tug maken maar ik dacht toch te lezen in het topic dat er specifiek gezocht werd naar een model van de "yorkshireman"
en zoals gezegd zou ik qua prijs voor de bouwdoos gaan
want daar zit alles in wat je nodig hebt om deze te bouwen
ga je zelf de boot bouwen dan ga je dus meer materiaal moeten aankomen dan je eigenlijk nodig hebt
je kan niet een stukje van 10 cm messing kopen om een stukje uit te maken
meestal komen deze in een lengte van 1 meter
en zo zijn er nog wel zulke zaken

succes met de bouw als je gevonden hebt wat je zoekt

gr raf

Hey Ron , aangezien je nog geen enkele ervaring hebt op modelbouwgebied zou het dan niet beter zijn om toch eerst eens wat ervaring op te doen met een bouwdoos ?
Je zou niet de eerste zijn die te ver springt met het bouwen van een modelboot en deze dan in de garage of op zolder een plaatsje geven en het voor de rest voor gezien houden . Diegenen die met modelbouw starten zijn momenteel niet al te dik bezaaid en daarom is het veel beter om rustig aan te starten en zo verder te groeien . Een vliegende start is nooit goed , eens moet je landen en dan ga je op je bek , ook al ben je technisch en handig ik zou toch maar rustig beginnen zodat je er ook meer plezier aan beleeft .
Nog veel modelbouwplezier toegewenst
Ronny

Beste allen, dank voor jullie reacties ik was al een beetje bang voor een te hoge ambitie. Al met al een lastige keuze, feitelijk zie ik twee opties: The hard way: beginnen met een tekening of misschien reëler een bouwdoos en misschien niet meteen motoriseren, is dit laatste trouwens mogelijk zonder jezelf later in de problemen te brengen?

Dank Ron

een bouwdoos en misschien niet meteen motoriseren, is dit laatste trouwens mogelijk zonder jezelf later in de problemen te brengen?

Om grote problemen later te voorkomen zou in ieder geval de schroefaskoker(s) al in het begin ingebouwd moeten worden, en ook het roer zodanig dat dit zonder problemen door een servo bediend kan worden.

Als de ruimte waar motoren en de elektronica, inclusief de accu moet komen goed bereikbaar is, kan de aandrijving in principe later worden aangebracht. Maar bijna alle bouwers geven er de voorkeur aan om zodra de romp dicht is deze ook te laten varen. Zo kom je het benodigde gewicht te weten, dus hoeveel ballast je waarschijnlijk moet aanbrengen en waar. Ook lekkages spoor je zo veel makkelijker op, en repareren is in die fase ook beter te overzien.

Samenvattend, het kan in principe maar ik zou het niet aanraden.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
hallo
qua motor en een roer servo ben je niet zo duur af
als je later toch voor RC gaat gaan dan zou ik deze meteen mee inbouwen
en zo heb je later minder problemen met inbouwen van een stuurstang BV
de as moet je zowiezo hebben en een boot zonder schroef is een zeilboot mijn gedacht
dan inderdaad letten op de plaats om de accu te zetten en eventuele extra functies (verlichting)reeds mee in bouwen
ledjes in plaats van lampjes en je bent van het defect geraken vanaf
de ultra sterke ledjes hebben nu voldoende licht opbrengst om ze ook over dag te kunnen zien branden
vooral de masten van slepers zijn voorzien van heel veel van die lampen en dat kan bij de bouw reeds mooie weg gewerkt worden

gr raf

Top dank, ik ga snuffelen en een verlanglijstje maken, ook kijk ik nog uit naar opknappertjes maar alleen als ze in de richting van de yorkshireman komen.
Het zal wel even gaan duren maar ik hoop met resultaat te kunnen rapporteren,
Nog tips voor bouwdocumentatie?
Groeten Ron

ja
de boot heeft dus twee motoren je zit dus ongeveer met de zelfde aandrijving als de smit nederland
ik zou die boot aan houden wat aandrijving betref
YORKS.JPG

Twin screw Model Scale 1:48 Length: 34.5" (875 mm) Beam: 9.5" (240 mm) Displacement approx: 28 lbs (13 kg

Price:£269.62 (Including VAT at 20%)
hier te bestellen
http://www.westbourne-model.co.uk/acatalog/Model_Slipway.html
dan ga je daar zeker al geen problemen mee hebben
bij direct drive nooit een prop nemen die groter is als de diameter van je motor
dit is een regeltje waar je meestal goed mee weg komt zonder het een en ander op te branden (motor /regelaar)
en dan vooral zoeken op het net met (Yorkshireman tug boat)
zowel met hoofd als zonder hoofd letters
gr raf

Back