Ei is gelegd - wordt LiPo - maar kom ik uit een ei?

Goedenmorgen Allemaal,

een aantal van jullie weten dat ik een beginner ben voor wat betreft rc..heb na een tijdje zoeken een bootje gekocht met wat spullen erbij.

Het dilemma wat mij afgelopen weekeinde "in de greep" had was vervolgens de vraag: LiPo of NiMh accu's....in eerste instantie dacht ik dat het NiMh moest worden maar met dank aan Jan uit Sneek - die mij gerust heeft gesteld aangaande "horror-scenario's" is dat ei nu dus gelegd...het wordt LiPo (bedankt Jan!).

Zoals ondertussen mij ook duidelijk is geworden mag je LiPo's dus niet leegvaren...ik weet niet precies hoelang de 2S meegaat in mijn boot, ik ga/wil niet gelijk volaan draaien (wil eerste rommelen spelen kloten met de boot om het e.e.a. onder de duim te krijgen)....dus de vraag is:

HOE KOM IK ERACHTER DAT DE LIPO BIJNA HUN KRITIEKE SPANNING BEREIKT HEBBEN??

Ik kan natuurlijk een timer meenemen...rondje varen..meten..opschrijven...weer rondje varen etc etc..enfin zoals jullie - hopelijk - zullen begrijpen lijkt me dit erg omslachtig.

Heeft iemand een idee??

Alvast dank voor jullie ideen / input / hulp / steun!

Gr Rod
 
Het is aan te bevelen een regelaar te gebruiken voor lipo's, die kun je zo instellen dat het vermogen gereduceerd wordt, dan heb je een indicatie dat de grens is bereikt. Maar als je heel langzaam blijft varen valt dat mogelijk niet op.

Je kunt ook nog een liposaver aansluiten op de balanceer-aansluiting van je lipo:
Liposaver voor 2 cellen
Dit geeft een lichtsignaal als je moet stoppen met varen.
 
lichtsignaal en geluid is bijna niet te horen of te zien vanaf de kant.

enigste goede optie is een regelaar die geschikt is voor lipo en die voltage cut off heeft. echter kom je dan al snel uit op brushless systemen.
 
Er zijn systemen die tussen ontvanger en regelaar worden aangesloten. Ook de balancerkabel van de Li-Po wordt hier op aangesloten. Als de spanning te laag wordt, dan regelt het systeem de regelaar en dus de motor terug.
 
Hallo Rod,

Als je 'normaal' vaart met een speedboot en je hebt een regelaar meteen instelbare LVC (low voltage cut off), dat zijn de meeste regelaars tegenwoordig, zelfs de budget regelaars uit China, dan zal de regelaar de spanning van de Lipo in de gaten houden en afschakelen (instelling 'hard cut off') zodra de lipo leeg raakt.
Er zit dan nog voldoende stroom in je lipo, om met half gas naar de kant te komen.

Bij mijn Lipo's kan ik er naderhand weer ruim 80% van de capaciteit inladen, dus de LVC doet z'n werk goed.

Als het varen met een snelle boot je een angstige bezigheid lijkt, kun je een klein propje monteren, een 31 of 33K, dan kun je vol gas varen en toch het idee hebben dat jij de boot bestuurd, en niet andersom...
Als je gewend bent aan het vaargedrag van de boot , kun je een grotere prop nemen.

Afhankelijk van de gebruikte motor en regelaar, zou ik niet permanent met half gas of minder gaan ronddreutelen, niet alle motoren zijn deellastvast en kunnen gemeen heet worden als je niet overwegend vol gas vaart, ook niet elke regelaar is hier blij mee.

Been there, overheated that.(motor weg...)

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan,

de regelaar die "aan boord" zit is een Hacker Navy 70..?? De motor is een vortex vx4l7 4126 toeren per volt..?? De propellor is 33mm

Gr Rvdv
 
...........Afhankelijk van de gebruikte motor en regelaar, zou ik niet permanent met half gas of minder gaan ronddreutelen, niet alle motoren zijn deellastvast en kunnen gemeen heet worden als je niet overwegend vol gas vaart, ook niet elke regelaar is hier blij mee.

Been there, overheated that.(motor weg...)

Groeten, Jan.

Jan, kan je me uitleggen hoe dat mogelijk is? Het lijkt mij eerlijk gezegt een beetje onzin. Een motor die op deellast draait zal echt niet heter worden dan een motor die op vollast draait. Dat is voor zover mijn kennis gaat gewoon onmogelijk.
Er bestaat wel een kans dat zoiets gebeurt maar als dat zo is dan passen de regelaar en de motor NIET bij elkaar. Toch is het volgens mij zelfs dan onmogelijk dat je daarmee een motor zo heet krijgt dat hij doorbrandt.

Er regelaar die een motor in deellast aanstuurt kan wel warmer worden dan bij vollast. Toch is dat heel stuk minder dan "vroeger". Die regelaars waren lineaire regelaars die eigenlijk als regelbare weerstand werkten. Al het vermogen dat niet nodig was werd door die regelaar in warmte omgezet. Die regelaars werden dan ook heel erg heet en meestal het heetst wanneer je de motor ongeveer halfgas hebt staan.
Omdat de moderne regelaars vrijwel uitsluitend schakelende regelaars zijn gaat dat verhaal niet meer op. Die regelaars "verkwisten" vele malen minder energie en worden dus een enorm stuk minder heet.
Daarom is een uitgefikte regelaar tegenwoordig een hoge zeldzaamheid. Gebeurt het toch dan is er meestal meer aan de hand.
 
denk dat de regelaar daar dan debet aan is. door niet goed schakelwerk ;).

een motor op simpelweg minder spanning aansluiten heeft geen effect op de warmte.
 
Heeft iemand eravring met die Graupner LiPo protector? De vorige eigenaar van de boot heeft het kennelijk een keer meegemaakt dat de boot op volgas ging toen de Protector een beetje vochtig werd? Deelt iemand deze ervaring?
 
Hallo Ernest,

Zoals ik het begrepen (en in de praktijk ondervonden) heb, loopt een (goedkope) Chinese motor het 'beste' vol gas, omdat de aansturing dan op de correcte tijd gebeurt.
Vaar je half gas dan heeft de motor als het ware 'vóórontsteking en wordt warm (heet!) evenals de regelaar (die er trouwens veel beter tegen kan dan de motor, die door het langdurig rondkeutelen op half gas zó heet wordt, dat de rotor gedemagnetiseerd raakt).

Cheeta zou dus best eens gelijk kunnen hebben als 'ie de regelaar als schuldige aanwijst.

Dit fenomeen is iets om rekening mee te houden als je voor een budget aandrijving kiest; een speedboot moet als zodanig gevaren worden; snel.

Groeten, Jan.
 
Hallo Ernest,

Zoals ik het begrepen (en in de praktijk ondervonden) heb, loopt een (goedkope) Chinese motor het 'beste' vol gas, omdat de aansturing dan op de correcte tijd gebeurt.
Vaar je half gas dan heeft de motor als het ware 'vóórontsteking en wordt warm (heet!) evenals de regelaar (die er trouwens veel beter tegen kan dan de motor, die door het langdurig rondkeutelen op half gas zó heet wordt, dat de rotor gedemagnetiseerd raakt).

Cheeta zou dus best eens gelijk kunnen hebben als 'ie de regelaar als schuldige aanwijst.

Dit fenomeen is iets om rekening mee te houden als je voor een budget aandrijving kiest; een speedboot moet als zodanig gevaren worden; snel.

Groeten, Jan.

Als dit waar is dan heeft dat nog niets met de motor te maken maar met het feit dat de motor en de regelaar niet bij elkaar passen of niet goed op elkaar zijn afgesteld.
Echt waar als je minder energie in de motor stopt KAN hij gewoon niet heter worden dan wanneer je er meer in stopt. Wordt de motor wel heter dan zijn de verliezen bij lagere toerentallen (minder energie) veel groter dan bij bij hogere toerentallen. Iets wat niet bepaald normaal is. Dat wijst er op dat de motor en de regelaar niet bij elkaar passen.
Je moet dus niet de schuld geven aan de "goedkope" motoren maar aan de verkeerd gekozen combinatie van motor en regelaar. Die verkeerde keuze kan je zelf gemaakt hebben maar natuurlijk ook de verkoper die "zo maar" een motor en een regelaar als een set verkoopt.
Heb je dergelijke ervaringen dan zal je naar een betere combinatie moeten gaan zoeken of, indien mogelijk, de regelaar op de motor moeten afstellen (programmeren). Je zal bijvoorbeeld de timing van de regelaar moeten aanpassen. Kan dat niet dan zal je een andere regelaar moeten nemen die wel de juiste timing heeft of te programmeren is.
Een andere mogelijkheid is een reglaar kiezen die een lagere chopfrequentie heeft. Dat is de frequentie waarmee de voedingsspanning "in stukjes wordt gehakt" om zo een lagere effectieve spanning te krijgen. Er wordt vaak geschermd met "hoge schakel frequentie voor optimale efficiency". Dat klopt lang niet altijd en ik heb me vaker geërgerd aan dit soort verkoop praatjes. Overigens hoor je deze frequentie vaak als een "pieptoon" wanneer je rondvaart, rijdt of vliegt met minder dan volgas.
Welke frequentie het beste werkt is heel sterk van de motor afhankelijk. Wat voor het ene type motor een goede frequentie is zal voor een ander type helemaal niet zo zijn. Hier is dus ook een keuze mogelijk om een beter resultaat te krijgen.
 
@ Ernst,

De regelaars waar ik mee werk hebben over het algemeen vier timing settings: 1°, 7° 15° en 30° en twee PWM settings: 8 Khz en 16 KHz.

Daar mijn Chinese motoren tweepolers zijn, heb ik de setting op 1° en 8 KHz staan.
Bij het langdurig varen met half, tot driekwart 'gas', wordt de motor loeiheet.

Nu zijn de meeste goedkope Chinese motoren toch al gauw geneigd om warm te worden, bij 'normaal' gebruik kan de waterkoeling dit wel aan, maar ook na een wedstrijdheat van 6 minuten voelt de as al onaangenaam aan.

Moet ik de settings veranderen om de motortemperatuur lager te houden bij overwegend vol gas varen?
Of is dit te wijten aan de grote toleranties, die de Chinese fabrikanten hanteren?

Groeten, Jan.
 
Lager dan 1° kan niet. Je gebruikt ook al de laagste frequentie wat meestal ook voor een lagere warmte ontwikkeling zorgt. Maar probeer eens de 7° setting. Je zal het snel genoeg merken als dat niet het gewenste resultaat heeft, je motor zal heter worden dan voorheen. Maar het is niet onmogelijk dat deze motor zich met de hogere timing juist lekkerder voelt en minder warm wordt.
Heeft het allemaal geen resultaat dan zou het ook nog kunnen zijn dat de motor overbelast wordt. Er komt wel vaker voor dat verkopers "betere" specificaties opgeven voor motoren en zelfs accu's. Wanneer een dergelijke motor wordt gebruikt kom je er tijdens het gebruik achter dat de motor gewoon NIET het vermogen kan verwerken dat wordt opgegeven. Ook accu's blijken regelmating niet de stroom te kunnen leveren die wordt beweerd.
Anders moet je misschien wel een vertraging gebruiken om de gewenste schroef te kunnen gebruiken. Net als bij modelvliegtuigen, daar moeten we of een andere motor of een vetraging gebruiken om een grote prop rond te kunnen krijgen.
 
Back
Top