Eigen bouw CNC van A tot Z

Het gaat al enkele jaren door mijn hoofd om een eigen CNC machine thuis te hebben voor de hobby. Tot op heden is het er nog niet van gekomen. Waarom? geen idee.

Begin dit jaar de knoop doorgehakt, het jaar 2012 zou het maar moeten gaan worden. Daarom op diverse sites offertes opgevraagd. Maar kwam niet tot een besluit. Bleef er maar over nadenken. Zou een eigenbouw niet goedkoper zijn?
Nou, om daarachter te gaan komen. Ga ik een eigen machine maken.

De opzet en eisen:
- makkelijk te bouwen, dus geen luxe CNC vormen.
- van metaal, geen houtbouw.
- er moet een gamma formaat bouwplaat oppassen.
- ...... (nog in te vullen).

Ik moet nog met de tekeningen beginnen, maar in gedachte is het design al klaar. De tekeningen zijn alleen maar om precieze maten te kunnen meten/bereken.

De opzet/eisen nader onderbouwt:
- Makkelijk te bouwen, dus geen luxe CNC vormen:
Het frame zal gemaakt worden van de aluminium profielen. Is op lengte te bestellen en er worden speciale hoekstukken voor geleverd.
Het enige wat ik door een vriend CNC laat maken op zijn werk, zijn de verticale staanders, die de Y as gaan vasthouden. Waarom deze CNC. Dan weet ik dat de Y-as recht komt te zitten, en er geen tordering gaat optreden.

- van metaal, geen houtbouw.
ik wil er 3d producten mee kunnen doen, waarbij metaal CNC-machines volgens mij een betere precizie hebben. Tevens is het duurzamer.

- er moet een gamma formaat bouwplaat oppassen
wat ik hiermee bedoel, is dat de bodem plaat de standaard gamma formaat plaat is. Het maximale freesbereik zal dus kleiner zijn. Hiervoor kies ik, dat als de bodemplaat vervangen moet worden, dat ik dan een standaard plaat kan gebruiken. Tevens kan ik zonder voorbewerkingen een timmerplaat erop leggen (niet afkorten). Ok, ik heb dan wel verliezen aan de zijkant waar de frees niet kan komen. Maar dit neem ik voor lief, het is hobby geen bedrijf. waar de frees niet kan komen, kan ik later nog gebruiken.

kosten, tja om precies te zeggen is moeilijk. Aangezien er volgens mij meerdere mensen op het forum zijn die graag een eigen CNC willen bouwen. Heb ik besloten dit financiële plaatje online bij te houden.

Ik start het draadje nu al, want ik zou graag alle input krijgen van iedereen waar precies op te letten. Of als ze ervaring hebben wat wel en niet te doen. De tekeningen zijn nog niet gereed, maar zal binnenkort al een opzet doen. Deze zet ik online zodat men ze kan bekijken en beoordelen. Daarna zal langzaam de bouw starten. het is dus geen project dat over 1 maand gereed moet zijn, het kan enkele maanden duren voordat het werkzaam is.

dus heb je info, brand los

Het eerste plaatje van de tekening.
De lineaire geleidingen zijn ondersteunt, maar staan op hun zijkant en zijn bevestigd aan de aluminium profielen. Ze zijn deels onder de gamma formaat plaat gemonteerd. Zo zijn ze ook automatisch beschermd voor het CNC residu (kan natuurlijk beter, maar er zijn commerciële CNC-frezen waar de assen direct naast het werkstuk liggen)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stapje verder met het ontwerp. Ook enkele mailtjes de deur uit gedaan, voor info/offerte opvraag van de materialen die benodigd zijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back