De koelkoppen van modelmotoren voor RC auto's zijn vaak saai en veelal hetzelfde ontwerp op basis van een centrale stam met dwarsliggende finnen op elkaar..
Ooit een kop gezien met rechtopstaande finnen, nu is dat al aardig oud maar die kop had een moderne vormgeving . Het idee van rechtopstaande finnen leek mij wel wat en begon ik na te denken.
Ik kwam tot dit:
Een maat die handig is met Solidworks gooide het even in een 3D tekening
Dat zag er zo goed uit dat ik besloot om hem te gaan maken. Even van Aliexpress voor een paar dollar lange 4mm frezen gekocht
Genoeg materiaal in huis dus eerst de kop in zijn vorm gedraaid
Dan de 4x 4mm gaten geboord en verzinken met een frees voor de schroeven.
Op mijn frees hab ik alleen op de X-as een elektronisch lineaal zitten maar moest ook aan eindstoppen op de Y-as bedenken. Uiteindelijk een 25.4mm meetklok kunnen monteren om zo de lengte van de sleuf in de gaten te houden. Vanwege de lange frees is er wat flex en moest ik niet te veel willen frezen, dus heel veel keren op en neer op de Y-as en per keer hooguit 3mm wegfrezen..
Een aantal sleuven verder begint er een duidelijk beeld te komen.
Voor een 1e poging niet eens zo slecht:
Dit is ook een grenderde tekening met de rode kleur als idee:
[img=800,591]https://tweakers.net/ext/f/lJlVyaP7qYo9S2vz2r6TmhV6/full.jpg[/img]
Na het annodiseren ziet het er zo uit:
Ik wil zeker nog een 2e maken maar dan wil ik de sleuven even bij een maat op de CNC frees doen, dan kan het mooi gecontroleerd langzaam in kleine stapjes voor een optimaal resultaat.

Ooit een kop gezien met rechtopstaande finnen, nu is dat al aardig oud maar die kop had een moderne vormgeving . Het idee van rechtopstaande finnen leek mij wel wat en begon ik na te denken.
Ik kwam tot dit:

Een maat die handig is met Solidworks gooide het even in een 3D tekening

Dat zag er zo goed uit dat ik besloot om hem te gaan maken. Even van Aliexpress voor een paar dollar lange 4mm frezen gekocht

Genoeg materiaal in huis dus eerst de kop in zijn vorm gedraaid

Dan de 4x 4mm gaten geboord en verzinken met een frees voor de schroeven.

Op mijn frees hab ik alleen op de X-as een elektronisch lineaal zitten maar moest ook aan eindstoppen op de Y-as bedenken. Uiteindelijk een 25.4mm meetklok kunnen monteren om zo de lengte van de sleuf in de gaten te houden. Vanwege de lange frees is er wat flex en moest ik niet te veel willen frezen, dus heel veel keren op en neer op de Y-as en per keer hooguit 3mm wegfrezen..

Een aantal sleuven verder begint er een duidelijk beeld te komen.

Voor een 1e poging niet eens zo slecht:

Dit is ook een grenderde tekening met de rode kleur als idee:
[img=800,591]https://tweakers.net/ext/f/lJlVyaP7qYo9S2vz2r6TmhV6/full.jpg[/img]
Na het annodiseren ziet het er zo uit:

Ik wil zeker nog een 2e maken maar dan wil ik de sleuven even bij een maat op de CNC frees doen, dan kan het mooi gecontroleerd langzaam in kleine stapjes voor een optimaal resultaat.