eigen ontwerp speedboot.

Ik heb zo juist weer een testvaart gemaakt.

Als ik vanuit stilstand optrek dan mer ik niet veel verandering. Maar ik heb ook een vliegende start geprobeert, en ja hij maakte snelheid.

Naar mijn idee mist hij kracht op sneller te gaan dan zijn eigen rompsnelheid, ik ga morgen eens wat andere props proberen.
Of hebben jullie nog een idee waar het aan kan liggen,

Hallo Niels,

De ashoek ziet er goed uit!

Dat blijkt ook wel uit het resultaat met een vliegende start.

Welke set-up heb je nu?
Motor?
akku (Merk, voltage en mAh)?
prop (merk, grootte)?

Als je zwaartepunt goed is, en de boel vaarklaar rond de kilo weegt, zou je een 50 cm rompje met een 600 motor op 7 cellen best in plané moeten kunnen krijgen...

Groeten, Jan.

hallo,

De prop was 37.5 van graupner,
Motor, speed 600 race,
Accu, 8.4 volt GP NIMH 3900Mah,
Regelaar, robbe navy control 535 R

Het zwaartenpunt moet toch rond de 30% zijn? Zoja hier heb ik de accu liggen en de

ik ga morgen met een prop van 36 proberen, en nog eens het zwaartenpunt controleren.

Hey,

het zwaartepunt is niet het punt waar de accu ligt. het is het punt waarop hij in balans is als je hem met twee vingers oppakt.

Jelmer

Hey,
het zwaartepunt is niet het punt waar de accu ligt. het is het punt waarop hij in balans is als je hem met twee vingers oppakt.
Jelmer

En dát punt moet op 28 - 30 % van de romplengte, vanaf de spiegel gemeten, liggen.
In het geval van een romp van 50 cm dus op 14-15 cm vanaf de spiegel.

Wat is het vaarklare gewicht van de boot?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Voor z'n lengte is dat wat aan de zware kant, maar een 600 motor met een 37,5K op zeven cellen (WARM VAN DE LADER IN DE BOOT!) moet dat toch wel in plané kunnen krijgen.

Heb je vaarfoto's, of een video?

Groeten, Jan.

hallo,

Ik kan kijken of ik nog wat gewicht weg kan smokkelen,

Ik heb op dit moment geen foto's filmpjes, maar die kan ik morgen of in de loop van de week wel maken,
heb je tips welke prop ik het beste kan nemen, ik zat zelf aan een 36 te denken.

Dat gebakje in het filmpje:

Maakt te weinig toeren (verkeerde motor of te weinig cellen)
Heeft een verkeerd type prop (een onderwaterprop.v.),
of een te kleine prop (deze krijgt geen 'grip")

Misschien wel alle drie...

Groeten, Jan.

Ik heb vandaag het zwaartenpunt goed gemaakt, en nog eens een testvaart gemaak.
Nee hoor, hij wilde weer niet. Maar met de vliegende start ging hij weer prima, misschien zelfs een beetje sneller dan gister.

Als je het mij vraagt is dit een rompje die een vliegende start nodig heeft.

ps. De bouw van de cat is vandaag officieel gestart.

hmmz, naar mijn idee lijkt het er op dat de schroefas te hoog in de spiegel zit waardoor de boot net voor dat ie planeert gewoonweg niet genoeg schroefblad in het water heeft om de boel in plane te krijgen.

Maar dat is mijn mening, hebt dit nog nooit eerder gezien ;)

mvg,

Robbert

Back