Eigen ontwerp Stirling

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
P

peter verhulst

Guest
Luitjes,

nadat ik de Ringbom lopend gekregen heb, deed de vraag zich voor 'wat nu?'.

Na wat nagedacht te hebben (is altijd goed) mijzelf als doel gesteld om 2 Stirlings te combineren tot één.
Het zijn de Jonkman 60 geworden http://www.machinistblog.com/free-plans-jeroen-jonkmans-stirling-60-2/ en de HW-HM-06
,
ik plaatste hier al wat over in "Stirling, heet, mooi en heel moeilijk" pag. 44.

Hier een begin. Na het boek "Milling on a lathe" doorgenomen te hebben, het avontuur maar aangegaan.
042.jpg

043.jpg

044.jpg

045.jpg

De eerste gleuf nam voor mij meer dan een half uur in beslag, Ik heb het in 4 keer gedaan
om de juiste diepte te bereiken, onder het mom "liever blo-jan dan do-jan" >>> resultaat >> tevreden.
046.jpg

047.jpg

048.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou Peter,

Dat lijkt me een mooi project.
Ook interessant dat je gaat frezen op je draaibank dmv een hoogte support.

Ik ga je volgen!

Luitjes,

dit is de bedoeling
upload_2017-12-2_13-44-3.png

hier gaat iets mis maar ik weet (niet goed) hoe dit te corrigeren.

Het warmte-gedeelte komt aan de pilaar te hangen, waarbij ik de draagstangen wil laten doorlopen om
daar dan het koude gedeelte eveneens aan te hangen. Het geheel hangt dan aan 1 pilaar. (Misschien ook
ooit helemaal van lexaan, behalve warme gedeelte, dan hangt het helemaal vrij in de ruimte, wie weet).

Omdat het op een waxinelichtje moet gaan lopen, eerst maar eens een houdertje gemaakt.
Had nog een stukje brons rond liggen.
001.jpg

002.jpg

Deze rare plek als ook het gat zat er al op en in. Had het allemaal weg kunnen draaien maar dat vond ik
zonde van het materiaal.

Vervolgens afgewerkt met een kartel. Dat had ik nog nooit gedaan maar heb zo'n dingetje liggen (zat ooit bij
overgenomen spullen) en de randjes afgewerkt.
Daarna nog M6 schroefdraad getapt.
Is mij wel naar het zin geworden.
004a.jpg

004b.jpg

004.jpg

BTW Ron,
is daar een mogelijkheid voor, voor een draadje? Kan ik namelijk niets over vinden.

Nadat ik ondertussen nog een tweede gemaakt heb (op bestelling)

IMG_6018.JPG

IMG_6019.JPG

IMG_6020.JPG

IMG_6021.JPG

had ik wat wieltjes over van 50 mm doorsnee. Daar een bijpassend modelletje bij gezocht,
175.jpg

176.jpg

177.jpg

178.jpg

Luitjes,

179.jpg

180.jpg

181.jpg

182.jpg

183.jpg

184.jpg

185.jpg

dan nu verder met het 'eigen ontwerp'
Ondertussen niet stil gezeten
194.jpg

195.jpg

en een vliegwiel gemaakt ...........

........ en de achterkant gemaakt met de doorvoer voor de zuigerstang.

050.jpg

050a.jpg

058.jpg

059.jpg

059a.jpg

het zuigerstangetje heb ik uitgeboord i.v.m. gewicht.

Luitjes,

omdat ik - het eigen ontwerp, weten we nog? (dat wil zeggen: het betere plak- en knipwerk) - ook een pilaar nodig had, deze gedraaid.

209.jpg

208.jpg

197.jpg
.

Het resultaat is naar het zin.

....... en dan ga je voor de vorm en de beeldvorming eens iets passen

192.jpg

193.jpg

en wat blijkt dan, de verhoudingen passen van geen kant :hammer:. Dat heb je ervan ......

Ik ga eens nadenken over hoe nu verder? Er zijn een heleboel mogelijkheden, te weten:
- een dik stuk messing rond zien te scoren om daar een veel grotere pilaar van te maken. Ik vraag mij af of dat mooi wordt, het ranke is dan wel weg.
- stoppen met het 'eigen ontwerp'
- overgaan op de oorspronkelijke tekening(en) (en ga dus nu twee stirlingmotortjes bouwen).

Stof tot nadenken.
Tips zijn welkom.

Oh ja luitjes,

ik heb ondertussen ook nog een paardentrailer gemaakt. beetje 'wienig' maar één karretje, toch?

214.jpg

211.jpg

212.jpg

213.jpg

215.jpg

216.jpg

217.jpg

218.jpg

219.jpg

Luitjes,

- omdat ik er nog niet uit ben qua Stirling
- omdat mijn zoon een motor gekocht heeft
- en ik deze voor op zijn nachtkastje heb gemaakt

019.jpg
021.jpg
022.jpg
023.jpg
024.jpg

Luitjes,

het experiment van het combineren van 2 stirlingmotoren is geen succes, ik ga dus over op het apart maken van de beide machientjes.

127.jpg

Daarvoor heb ik 4 pilaren nodig dus dat wordt zagen.

126.jpg

125.jpg

128.jpg

Heeft iemand nog ideeën of praktische tips om deze 4 exact gelijk te krijgen? Qua hoogte heb ik ze al op maat,
een beetje hoger dan op de tekening omdat ik ook al bezig ben met de brander en de steun.

Bijlagen

• 125.jpg
    125.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 338
  • 126.jpg
    126.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 285
  • 128.jpg
    128.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 305
  • 127.jpg
    127.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 306
Heeft iemand nog ideeën of praktische tips om deze 4 exact gelijk te krijgen?

Om afmetingen exact gelijk te krijgen zijn twee dimensies van toepassing, t.w.:
- Diameter.
- Lengte.
In de draaibank is de diameter uiterst precies te maken. Het werkstuk dient met de totaal benodigde lengte, inclusief verlies door afsteken met de steekbeitel, tussen klauwplaat en het meedraaiend center gefixeerd te worden. Vervolgens wordt het werkstuk op de juiste diameter gedraaid. Door het fixeren met het meedraaiend center zal het eind van het werkstuk niet door de snijkrachten verbuigen.
Nadat het werkstuk op de juiste diameter is afgedraaid, uit de klauwplaat losnemen en vervolgens opnieuw op de juist te afstekende lengte inspannen en afsteken.
Nu zijn beide dimensies volgens specificatie.
Als je eerst afsteek, dan kan je de delen niet meer voor één snijgang over de totale lengte van het werkstuk in de klauwplaat inspannen.
Omkeren van de delen in de klauwplaat (3 klauw) heeft geen zin. Een drieklauw is nooit centrisch, gevolg je zal altijd de overgang(maatfout) van de beide verspaningen zien.

Laatst bewerkt:
Back