eigen ontwerp zwever

hallo
Ik ben van plan om een zwever te bouwen naar eigen ontwerp.
Span 2.10m/2.40m weet nog niet zeker.
Romp weet niet of dat ik een volle romp maak of met een carbon staartstok.

De vleugels wil ik maken uit "piepschuim". Het worden dan (7of 8 )delen van 30 cm want dat is de lengte van het hete snijdraad. De delen wil ik verbinden door een grenen lat in een uitsparing op de boven en onderkant te lijmen en evt nog carbon.

Ik heb nu wel een beetje ervaring met het bouwen van vliegtuigen (heb geen 2 linker handen) maar ik heb nog nooit gevlogen.

Graag zou ik tips willen over profiel keuze instelhoek rompkeuze ed.

PS: ik wil er waarschijnlijk een elastiek zwever van maken

mvg Rick;)

Rick,

Voordat je zelf een ontwerp gaat maken, zou het beter zijn eerst te leren vliegen.
Lees wat literatuur, zoek een tekening van een eenvoudige zweefkist bouw deze en leer vliegen. Je kunt dan wat ervaring opdoen.

Voorkomt waarschijnlijk een hoop teleurstelling.

Gr Harry

okay
Dat ben ik ook al zeker van plan, ik heb hier al een depron citabria liggen die staat te poppelen om de lucht in te gaan en deze winter ga ik waarschijnlijk een sig riser bouwen (verstandige keus) maar mijn lipo lader moet nog komen. Daarom wil ik nu eerst een wat simpel elastiek zwevertje proberen te maken waarvan het mij eigenlijk niet uitmaakt als hij mislukt.

okay
....... Daarom wil ik nu eerst een wat simpel elastiek zwevertje proberen te maken waarvan het mij eigenlijk niet uitmaakt als hij mislukt.

Een simpel elastiekzwevertje is al moeilijk genoeg als je begint met bouwen.:rolleyes:

En onder begeleiding gebouwd (zonder fouten, dwz recht) zul je er veel plezier van hebben.

Bovendien maakt het wel uit als ie mislukt, want dan ben je een teleurstelling rijker.

Behalve de SIG Riser (prima kist) heb je ook keus uit andere modellen zoals de SPIRIT van Great Planes (misschien kwalitatief beter wat hout betreft) Of het aloude DRIFTERtje. Daar heb ik nog het leukst mee gevlogen, en heb hem nog steeds (ook met electrorompje)

Steek je licht maar eens hier en daar op en vergeet niet om hulp te vragen op de club.;)

Groeten, JH

had die verder ook vertevegingen ofzo?? kan natuurlijk ook aan mij liggen. ik heb daar verder ook geen ervaring mee ;)

nee, gewoon de beide vleugelhelften in elkaar 'klikken) en door de romp schuiven. Aan het elastiek en vliegen maar.

vleugels durfden soms wel goed doorbuigen maar zijn nooit gescheurd ofzo.
Wat tape over de ganse lengte aan de onderzijde van de vleugel hielp later wel het buigen tegen te gaan.
100den plezierige vluchten mee gemaakt. Ideale zwever om mee te beginnen trouwen ;) en kost niet veel en met allemaal basic benodigheden (2 standaard servo's 4 AA batterijtjes en een standaard ontvanger)

Hey
Ik wil het toch gaan proberen omdat ik een hete draad tot mijn beschiking heb. Ik zal jullie op de hoogt houden van de vorderingen.

PS: Denk nou niet dat ik jullie raad niet wil horen of gewoon negeer ik stel het juist zeer op prijs.

mvg Rick

Bouwen en proberen!
Wat heb je al tot nu toe?
Welke afmetingen, materiaal, constructie, verhoudingen, instelhoek, ...?
ben wel benieuwd.

Veel succes alvast en veel vragen hier, genoeg mensen die je kunnen helpen.

hey
afmeting:Romp 75 cm lang Span; 198 cm
materiaal: piepschuim Met een laagje transparante acryl voor stevigheid
constructie: De constructie is wat moeilijk uit de leggen maar ik zal het proberen.
Ik heb piepschuim platen van 6 cm dik daar uit snij ik mijn model vorm, dan gaat er van de buitenkanten 1.5 cm af en van het daarvan overblijvende 3 cm dikke stuk snij in de binnenkant er uit tot op een 1 cm van de buitenkant.Dan lijm ik het weer aan elkaar en schuur ik het.
Het vleugelprofiel ik van een zwever waar ik al eerder aan begonnen ben.
deze word uitgesneden en d.v.m 2 grenen latten boven en onder verbonden een soort hoofd liggers ,en er komt een ijzeren staaf door de achterkant.
Aan die hoofd ligger komt aan beide kanten een triplex plaat met v stelling.

ik hoop dat het gelukt is om het goed uit te leggen vrijdag gaat het snijden beginnen.
mvg Rick

Laatst bewerkt:
Het is staaldraad van 2 mm dik wat ik door de delen haal.
Hoe groot zal ik de instelhoek maken en hoe kan ik die het beste toe passen.
mvg Rick

Als instel hoek heb ik gekozen voor 2 graden = een verloop van 5mm over 16 cm
Is dit een goede instelhoek voor zwevers
mvg Rick

Instelhoek=als je van opzij kijkt de hoek tussen het stabilo en de vleugels.
V-stelling= als je van voren kijkt de hoek tussen de vleugels

Als je de instelhoek (eigenlijk instelhoekverschil) 2 ghraden hebt gemaakt kan dat net (ietsje meer, zo'n 3 graden mag ook)
Als je de V-stelling 2 graden hebt gemaakt is dat erg weinig. als je rolroeren monteert is een graad of 4 gebruikelijk, zonder rolroeren een graad of 10.

Back