Eigen ontwerp

Beste,

Met een paar vrienden hebben we besloten om elk op 3 weken tijd een zeilboot te bouwen.

De enigste beperking die we hebben is het zeiloppervlak (0.125m²) en het mag alleen door de wind worden aangedreven.

Ik ben in Rhino en in Catia begonnen met een eigen ontwerp. de LOA en B zijn verschaald tov de 1 meter class (officiële naam ken ik niet)

Evi.jpg


Met dit 'lijnenplan' heb ik in Catia alle surfaces doorgetrokken en nadien in Rhino weer bewerkt.

Nu is mijn model af (prtscr volgt straks nog) Maar ik zou deze graag laten uitfrezen als mal om later met epoxy een paar lagen aan te brengen.

Ik zou dit graag dit weekend doen of volgende week (Want we hebben een strak schema)

Maar tot nu toe heb ik nog geen bedrijven/particulieren gevonden in de buurt.

Misschien kent iemand een adres in de buurt van Antwerpen of Brugge?
ik denk dat een 3-assige cnc voldoende moet zijn ;)

Als er meer vorderingen zijn, post ik die hier!

Mvg,

Vincent M.
 
CNC frezen, kost veel geld 2 jaar geleden hebben we eens prijs gevraag voor een mal van de endeavour lengte 1.97 m meer dan 3000 eur :!:
Wat zijn de L en B van je model ?
 
Hoe groot ga je de zeilboot maken? CNC frezen kan wel 'ns een kostbare aangelegenheid worden en er zijn andere mogelijkheden. Je zou kunnen beginnen met een bouwplaat, spanten, beplanken met balsa (of ander licht materiaal) en vervolgens verstevigen met carbon, glasweefsel en/ of kevlar. Uiteindelijk gaat de zeilboot er niet minder snel om (rompsnelheid is met een zuchtje wind al bereikt).
 
Heren,

Dankuwel voor de reacties.


De maten zijn:

LOA = Lpp: 586m

B: 98mm

T: (Nog te bepalen)

Hmm ik had niet verwacht dat cnc frezen zo duur ging uitkomen :eek:

Ik denk dat ik met de spanten verder zal werken. :rolleyes:

Zoals beloofd de laatste versie:

V1.jpg
 
Bouwplank

Zo bouw ik mijn bouwplank uit 8 mm MDF
Alle onderdelen langs de onderzijde vastschroeven, zo kan je de mal gemakkelijk verwijderen en opbergen :p

BOUWPL01.jpg


BOUWPL02.jpg


BOUWPL03.jpg


BOUWPL04.jpg


BOUWPL05.jpg


BOUWPL06.jpg
 
Hallo Vincent,

Als het binnen drie weken moet zeilen, zou ik zeggen bouw alledrie een Micro Magic op.

Over het ontwerp; je hebt een 1 meter romp verschaald en hebt nu een behoorlijk lange en smalle romp, met bovendien voorin een scherp onderwaterschip, dat erg weinig opdrijvend vermogen heeft.
Dit zul je vooral merken bij het voor de wind varen, de boot zal erg snel de neus in het water steken.

Persoonlijk had ik het voorschip wat voller uitgevoerd, hoe kleiner de boot, hoe erger het schaal effect (het water dat gewoon 1:1 blijft).

Ik ben benieuwd of het een beetje fatsoenlijk zal zeilen.

Groeten, Jan.
 
Inderdaad erg weinig volume in de boeg. Het is niet perse nadelig, maar om een lange, smalle boeg te compenseren zul je alles ver naar achter moeten plaatsen. Het is nu een beetje een trend om juist veel volume in de boeg te plaatsen, om al die brede achterkantjes te compenseren.
 
Of wat misschien een leuk doel is. Maak 'm 530mm en bewijs dat er voor die lengte snellere zeilbootjes zijn als de MicroMagic :-).
 
Hallo iedereen,

Dankjewel voor de reacties!

Het is inderdaad een zeer smal voorschip. Ik heb me gebasseerd op een Axebow van de grotere jachten.
Ik moet nog eens het drijvend vermogen in lengterichting uitzetten met Rhinomarine om een beter beeld te hebben.

We kunnen indd ook een micro magic kopen, maar ik wou graag van 0 beginnen. Anders zou het niet meer uitdagend zijn :D

Ik heb de romp van de one meter class niet gekopiëerd, ik heb alleen de maten Loa en B overgenomen en die verschaald volgens het oppervlakte van het zeil. De lijnen en de vorm zijn een 'eigen' ontwerp.

Voor mij is het vooral een leuk project om alle theorie in praktijk om te zetten ;)

MVg,

Vincent M.
 
Beste leden,

Na wat verder tekenen aan de romp, ben ik tot een 'definitief' ontwerp gekomen.

V3.jpg


Na wat berekeningen met Rhino, kom ik tot een diepgang van 25 mm (voor een gewicht van 0.5 kg)

Nu heb ik nog een vrijboord van ongv 25 mm. Is dat voldoende, of wordt het wat nipt? Naar mijn gevoel is dat te weinig, maar ik heb geen ervaring met schaalmodellen.


Voor het bouwen zal ik de spanten om de 20mm afdrukken. Deze zal ik bevestigen op een bouwplank. De tussenruimten zou ik opvullen met hard schuim om nadien de rompvorm vlak te schuren.

Eenmaal ik de mal heb, kan ik beginnen werken met epoxy.

Als er vorderingen zijn, post ik ze hier wel :yes:
 
500 gr is zeer weinig, de MM moet minstens 860 gr wegen. Zo licht bowen en dan nog 0.125 m² zeil voeren ?
25 mm vrijboort in het midden dat kan genoeg zijn als je alles maar goed waterdicht krijgt en je boeg wat hoger maakt.
Je spiegel mag niet onder de waterspiegel steken zo een vlakke achterkant is alleen maar goed bij planerende motor boten, zo een vlak onder water geeft veel extra weerstand.
Als je alle moderne ontwerpen in zijaanzicht bekijkt dan is de onderzijde van de romp een gebogen lijn die vooraan net op de waterlijn begind en achteraan op of boven de waterlijn eindigd, dat bepaald ook je ontwerp waterverplaatsing.
 
Thx voor de reply!

De boot zal zeker zwaarder worden dan 0.5 kg. Dus ik zal de vrijboord wat verhogen. ;)

De achterkant is hydrodynamisch gezien barslecht, maar het zal een beetje bouwtijd uitsparen. Ik moet ook nog wat meer feeling krijgen met de tekenprogramma's, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. :rolleyes:


Als alles vlot gaat, zal ik nog eens een nieuw ontwerp maken. Dit zie ik meer aan als 'spelen'

Mvg
 
Op deze manier wordt de romp vastgezogen in z'n eigen hekgolf. Een zeilende klomp vaart je zo voorbij. Zonde, zou ik beslist aanpassen als het kan.
 
58 cm boot, 98mm breed en dan op 500 gr berekend met een vrijboord van 25mm

MM 53 cm, 850 gr en vrijboord van 50 mm
RG 65 cm, 800-1000 gr en vrijboord van 40mm bij de brede (160mm) en meer (50-60 mm) bij de smalle (100mm) boten, waarbij de boeghoogte van 60mm al laag is...

0,125m² zeilopp, 12,5dm² zeilopp
MM 15,5 dm² en RG 22,5 dm²

zomaar wat gegevens......
 
Laatst bewerkt:
25 mm diepgang met 25 mm vrijboord... erg gekke verhouding... 'visueel' ook totaal onaantrekkelijk (het lijkt alsof je boot half gezonken is dan) trouwens waterlijn is niet enkel een getekende lijn tussen boeg en achtersteven, maar wordt ook bepaald door gewicht. Als je erg licht bouwt ga je mss geen 25mm diepgang halen, bouw je zwaar hou je mss nog minder gangboord over...

Goed opletten met de voorkant, je moet echt zorgen voor voldoende "volume" in de boeg, of het wordt een echte duiker.. ik heb zelf een Alinghi SUI-64, 120cm lang en 19 cm breed, erg smal rompje dus, en hoewel doorgaans een heel goed zeilgedrag, duikt de boeg compleet onder water bij voor-de-windse koersen en een beetje extra wind...

Wat dat CNC frezen betreft... het frezen op zichtzelf is niet echt onbetaalbaar, wat het in bovenstand geval (Endeavour 2 meter) vooral zo duur maakte was het speciale materiaal voor de mal. Een klein bootje zoals dit kan je uit een blok MDF van 60x10x10 cm laten frezen (gewoon wat MFD tegen elkaar lijmen tot de juiste dikte) en dan heb je een blok MDF van 6dm³

Met een soortelijk gewicht van 0,75 kg / dm³ geeft dat een blok van geen 5 kg, en dat is lekker hanteerbaar. En de kosten blijven beperkt.

Bij onze endeavour hadden we een blok nog van 200x35x40 cm oftewel 280 dm³, dat zou met MDF een blok van meer dan 200 kg geweest zijn en dus totaal niet meer te transporteren/hanteren. Vandaar dat we een speciaal soort lichtgewicht maar toch hard PU-schuim nodig hadden dat onbetaalbaar was.
 
25 mm vrijboord is wel erg weinig inderdaad, daar krijg je problemen mee in de boeg(het al ter sprake gekomen volumeprobleem) en bij grotere helling(je nat oppervlak veranderd drastisch)
Achterin heb je in principe weinig vrijboord nodig, maar een tuig probeert de boot altijd scheef naar voren te trekken. Vrij duidelijk als je alle krachten en koppels eens op papier zet.
 
Beste leden,

aan iedereen bedankt voor de extra informatie. Ik heb het ontwerp aangepast naar de opgegeven waarden in dit topic. Ik heb nu een vrijboord van 50 mm en ik heb aan de boeg wat meer volume toegevoegd.

Het achtersteven heb ik ook opnieuw getekend opdat de waterlijn en het het elkaar kruisen.

De waterlijn bepaal ik ook met Rhino. Ik gebruik een vooropgesteld gewicht (800 gr) en ik verleg de waterlijn tot ik dat deplacement krijg.

Alle andere hydrostatische parameters zagen er ook vrij 'goed' uit. :)

Deze avond toon ik een foto van de laatste vorderingen
 
De laatste dagen ben ik constant aan het bouwen, dus ik had nog geen tijd om foto's te plaatsen.

zoals beloofd zijn er wat plaatjes gemaakt:

De mal met een laagje epoxy+ 3 matten:

vmeertensIMG00085-20110614-2311.jpg


Totaabeeld van de romp + mast

IMG00087-20110620-1912.jpg



IMG00088-20110620-1912.jpg


gisteren heb ik de bulb kunnen lamineren en de roerkoning geplaatst. Deze avond begin ik met de inbouw van de servo's.

morgenavond bekijk ik alles op mogelijke lekkenn en dan moet ik het voordek nog dichtlamineren.

Ik kan nu nog maar 1 laag glasweefsel gebruiken om het voordek (van de boeg tot juist achter de mast) te lamineren.
zou dat genoeg zijn om het waterdicht te maken, of zou ik toch 2 lagen moeten voorzien?

Deze avond of morgenavond volgen nog meer foto's :)
 
Welk gewicht glasvezelmat heb je gebruikt ?
Ziet er al goed uit, alleen de mast lijkt me een beetje te zwaar :confused:
 
Back
Top