Eigenbouw DLG LIBRATO GR10 - 1.5 meter houtbouw

Is dat niet veel zwaarder als single pull? Single pull heeft ook per definitie geen speling.

Groet Halmar

denk niet dat het echt veel zwaarder is, maar wat je zegt over die speling is vooral een enorm voordeel... een veertje is altijd perfect zonder speling.

ja, single pull is wel lichter, mits je natuurlijk een goed centrerende servo gebruikt (bv d47 diamond).

0,8mm carbon werd vroeger veel gebruikt. Als tube werd teflon gebruikt. De welbekende Blaster had deze aansturing. Het is zwaarder dan dynema of staal. Vooral het teflon. Nadeel is ook dat dat 0,8 snel breekt en probeer het dan maar te repareren.

ja, single pull is wel lichter, mits je natuurlijk een goed centrerende servo gebruikt (bv d47 diamond).

Ik gebruik alleen nog maar D47 servo's:p
Voldoen prima.

Dus single pull op deze kist zou kunnen.

Voor een anderhalve meter kist, zouden daar D60 servo's op airelons moeten?
Deze zijn sterker. Misschien ook beter tegen Flutter.

Gerhard

D47 kan ook op de ailerons. Geen probleem.
Momenteel wordt de Hyperion Atlas DS09 veel ingezet op de ailerons

Ik gebruik alleen nog maar D47 servo's:p
Voldoen prima.

Dus single pull op deze kist zou kunnen.

Voor een anderhalve meter kist, zouden daar D60 servo's op airelons moeten?
Deze zijn sterker. Misschien ook beter tegen Flutter.

Gerhard

Als de kist niet fluttergevoelig is gaan D47 prima. Is de kist wel fluttergevoelig dan krijg je met D47 problemen. Bij een volledig balsa gebouwde kist moet je rekening houden met wat zwaardere ailerons dan bij een schuim kist en dan gaat de flutterfrequentie omlaag. Dan kom je met D47 dus snel in problemen. De Spinning birdy contest heeft dan ook 4 servo's per vleugel.

Op 1 van mijn eerste Twisters gebouwd met Balsa had Peter A ook D47 en vol op flutter. vervolgens heeft hij net zo lang gaten in de ailerons geboord tot dat de flutter op hield.
Ondanks dat de ailerons daar een stuk slapper van werden hield de flutter op puur doordat het gewicht aan het einde van de ailerons minder werd en dus de flutter frequentie omhoog gaat en daarmee dus de snelheid waarbij de ailerons gaan flutteren.

Flutter :(

Dus kort samen gevat, airelons zo licht mogelijk maken met de benodigde stijfheid.;)

Daar zal ik rekening mee houden.
Thanks.

Gerhard

Tekening is bijna klaar

Na wat uurtjes tekenen heb ik mijn eigen DLG gecreëerd.:p
Nou ja eigen :rolleyes:
Een beetje van dit en een beetje van dat. En een beetje van mij zelf.;)

De romp is een aangepaste Birdy Contest. Het is voorzien van een kruisstaartstuk.
De vleugel is gemaakt op de contouren van de Flow.
Het profiel is van de Birdy overgenomen.
Alle ribben zijn wel aangepast om de vleugel van de Flow qua vorm te krijgen.
De airelons zijn zo licht mogelijk gemaakt. (hopelijk geen flutter)
Het wordt een half open gewerkte vleugel.

Zo, wie heeft nog een leuke naam voor deze kist?

Gerhard

hey gehrard,

Goed ontworpen ziet er leuk uit om te bouwen!
maar ik heb een vraag: waarom een kruisstaart?
wat is daar de effecientie van??
Wat de naam betreft meschien: GG birdy
dat je die GG uitspreekt als djie djie.

grtt jasper

hey gehrard,

Goed ontworpen ziet er leuk uit om te bouwen!
maar ik heb een vraag: waarom een kruisstaart?
wat is daar de effecientie van??
Wat de naam betreft meschien: GG birdy
dat je die GG uitspreekt als djie djie.

grtt jasper

Daarom plaats ik mijn tekening. Kan men reageren of het goed is of niet.
Kruisstaart omdat ik het een mooi vindt.
Het is nog in teken fase, dus kan alles nog aanpassen.
Moet wel zeggen dat ik al verschijnende gezien heb op internet.

Wou eigenlijk de naam birdy niet gebruiken. Dus dat moet anders;)

Gerhard

Al nagedacht over de constructie van de kruisstaart?? Als je van uitdagingen houdt zou ik zeggen doen!! Zo niet, neem hier dan het beproefde concept. Simpel, licht en voldoende sterk.

Wat die kruisstaart betreft even mijn gedachte. Een DLG heeft een redelijk lange romp nodig om met een niet al te groot kielvlak voldoende stabilitiet te krijgen voor de start. Voor het horizontaal stabilo is dit minder van belang, en kan het primal als deze een stukje naar voren zit. Dit heeft als voordeel dat het gewicht van het stabilo minder ver achter het zwaartepunt zit, en dus minder gewicht in de neus nodig is. Met het stabilo voor het kielvlak kun je dus wat lichter bouwen.
Tevens zit op deze manier de massa minder ver weg van het zwaartepunt, waardoor het zwiepen bij de start iets minder word.

Aerodinamisch ben ik er nog niet helemaal uit, maar bij een kruisstaart krijg je behoorlijk inteferentie tussen de twee staart delen. Loek Boermans (TU Delft) heeft dit een keer uitgelegd, en hij wilde zo min mogelijk van deze overgangen hebben, wat bij een 1:1 zwever resulteerd in een T staart. Mijn gevoel zecht dat met de staart vlakken achter elkaar je hier minder last van hebt.

Groet Halmar

gehrard,

die kruistaart zou je zo kunnen maken: je maakt een snee in de kielvlak waar de stabilo komt. als je daar een soort strookje wegsnijd schuif je als het ware, zo het stabilo in het kielvlak.

@ gerhard, je kan een agressieve naam nemen, met een mooie betekenis...

vlinder in het duits is schmetterling ofzoiets... lekker agressief :) zo zijn er nog duizenden van de varianten.

Word vast weer een prachtig ding! goed bezig :).
Wel mooi doorzichtig bespannen hè!

Mijn idee van bespannen is aan de voorzijde waar beplanking zit Carbon look
En over het open gedeelte doorzichtig oranje. Ik ga 16 april nog naar de beurs. Daar is de folie voor half geld.;).

Gerhard

Back