eigenbouw pylon racer

.
Een buitenloper wordt warmer dan een binnenloper als je hem zwaar belast.

GJ

Weet je dat wel zeker? Oké ik heb alleen HK binnenlopertjes maar die worden al heet zonder belasting. En de buitenlopertjes vrijwel niet. Zelfs met correcte belasting niet.
EEn buitenloper ventileert zichzelf veel beter dan een binnenloper met een gladde magneet en vaak veel minder open ruimtes binnen de motor.

Maar goed uitgebakken motortjes is hoe dan ook een te zware belasting icm slechte koeling of een probleem met de timing zoals aangegeven.

Hoge toeren motortjes gaan al snel heel veel stroom trekken met kleine propjes.

Ondanks dat het motortje van mij iets over de 30A zit statisch en dus zo een 300W levert en maar voor 200W staat beschreven heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Zelfs met beperkte koeling niet.

Het lijkt logisch, dat een buitenloper kouder blijft omdat de buitenkant draait, maar de wikkelingen zitten aan de binnenkant, kunnen hun warmte slechter kwijt, een binnenloper zal sneller warm aanvoelen omdat de wikkelingen aan de buitenkant zitten.
Maar een binnenloper kan ook sneller zijn warmte kwijt om die reden.

Een brushless motor wordt zonder belasting veel heter dan met een normale belasting, dus dat kan wel kloppen.
Als de timing dan hoog staat of de regelaar kan het toerental niet meer bijhouden gaat het helemaal verkeerd.

GJ

dit is de ecs die ik gebruik.

TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Cont Current: 60A
Burst Current: 80A
BEC Mode: Switching
BEC : 5v / 3A
Input: 5.6v-22v
Weight: 60g
Size: 80x31x14mm
Supported motor speed for all TURNIGY ESCs is;
(Maximum): 210000 RPM (2 poles), 70000 RPM (6 poles), 35000 RPM (12 poles).

Hoe kan ik zien /meten wat voor poles motor het is?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja inderdaad zo had ik het nog niet bekeken. Zijn natuurlijk de spoelen die warm worden en die zitten bij een outrunner dus aan de binnenkant en dus voel je ze niet zo snel. Vaak merk je dat overigens wel als je een tijdje vol draait en dan stopt. Dan wordt het motortje pas warm omdat de buitenkant zichzelf niet meer koelt.

arie 64

die turnigy motor heb ik nu in de funjet liggen met een 5x4 prop en ja geloof het of niet op een 2200mah 4s lipo
heb er afgelopen zomer toch wel een aantal vluchten mee gemaakt en tot op heden doet deze het nog steeds
trok wel geloof ik 64 amp
maar gaat wel effe over de 200kmh
dus motor gaat bij mij wel goed
wel krijgt deze voldoende koeling in de funjet

succes
gr Albert

bedank voor jullie reacties.
Wil van de week de motor weer gaan in bouwen .
Hoe krijg ik een goede lucht stroom door de romp voor goede koeling?
En op wat voor timing zet ik de TURNIGY Plush 60amp Speed Controller in combinatie met deTurnigy 480S BL Inrunner Motor w/ Impeller 3200kv

Motor zit er weer in heb de koel openingen vergroot en een extra opening een de bovenkant gemaakt weer de lucht weer uit kan.
De timing heb ik op mid staan of dit goed is weet ik niet
Motor trekt met een 5x5 prop 50 amp.

timing staat volgens mij bij mij ook op mid
wanneer je hem op hi zet zal waarschijnlijk ook je ampere omhoog schieten
lekker laten staan en gewoon proberen;)

gr albert

Back