Eigenbouw pylon400

Hoi,

Al jaren heb ik het idee om een pylonracertje te kopen of te maken maar het kwam er maar niet van. Brandstof is niet toegestaan bij onze club en elektro was niet vooruit te branden. Tot er nu leuke motoren voor weinig zijn te krijgen.

Dus even wat voorbeeldjes opgezocht ter referentie tijdens het bouwen al heb ik er nog weinig naar gekeken. Meeste is uit het hoofd of even een schetsje op papier geworden.

Spanwijdte is 75cm lengte inclusief spinner en hoogteroer 63cm

Wat komt erin:
Turnigy 4000kv heli motor (buitenloper) 65 gram (20A max continue) 30A doet ie het ook nog wel zolang je niet continue volgas vliegt.
Accu Zippy R 1800 3slipo
40A ESC
2x 9 grams servo's
ontvanger moet ik nog even kijken welke het meest storingsvrij is.

Vermogen maximaal is dan 333watt
Heb al zo'n motor getest met een 4,1x4,1 APC en draait 35000rpm.

Model wordt volledig houtbouw.

Hier de foto's tot nu toe:

pylon3.jpg


pylon4.jpg


pylon5.jpg

grenen liggers 8x3 onder en 7x3 boven. (quartel vroeg me iets te veel voor een stripje koolstof) en eenstuk 3mm buis door de ribben heen met daaronder balsa om contact te maken met de beplanking

pylon7.jpg

vleugel bijna klaar.

romp1.jpg

begin van de romp

romp2.jpg


motor4000kv.jpg


romp3.jpg


en dit is hij tot nu toe

pylonstaart.jpg


Nu nog vleugelbevestiging en vleugel/romp overloop maken, ailerons los snijden en hevels inbouwen. Dan is het meeste wel gedaan.
Dan kan hij daarna in de folie.
Folie zal worden fluor groen met wit welk design ben ik nog niet over uit.
 
Laatst bewerkt:
Het duurde ff maar ben inmiddels weer een stukje verder.
Alles is bespannen en de roeren zitten vast.
Motortje zit er definitief in als ie de goeie kant op draait en heb de vleugelbevestiging erin gemaakt + nog een 3mm koolstof pin het het voorste spantje. Na wat puzzlen alles er in gekregen maar of het ook echt gaat passen zonder problemen is weer wat anders.

Ontvanger komt in de staart te zitten (achter het achterste spantje), hoogte servo net voor het achterspantje. Accu tussen de voor en achter spant en een stukje onder de achterste vleugelbevestiging. (zal niet vaak accu wisselen worden denk ik.)
Grootste probleem is de aileron servo. Zit net wat krap met de ruimte voor de stuurstangetjes maar ik denk dat het met wat bochtenwerk wel moet gaan lukken.

Heb net het geheel op de weegschaal gehad en zit op 450 gram. Dus ik zeg netjes :D
Vliegtuigje kaal weegt 120 gram. Waarvan 80 gram de vleugel en 40 de romp.

En moet nog iets van luchthappertjes maken mocht ik wat langer op het gas gaan dan een paar seconde. Voorkant is open maar daar zal niet veel lucht door stromen aangezien de spinner vrij strak tegen de romp zit.

Paar plaatjes.

pylonbijnaklaar1.jpg


pylonbijnaklaar2.jpg



Binnenkort dus hopelijk de eerste vlucht. Is toch altijd weer afwachten bij zelfbouw of het ook daadwerkelijk (langer dan een paar seconde) vliegt.
 
Laatst bewerkt:
Het kost een paar uurtjes (passen en meten) maar dan heb je ook wat :lol:

aileronaansturingpylon.jpg



[edit]

Nog een plaatje van de binnenkant romp
Pyloninside.jpg


[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Mooi toestel,deze zomer ga ik ook eens een pylonracertje maken...maar ben er nog niet uit welke...

Maar ik ben benieuwd of die servo tegen zoveel druk kan.

Veel succes verder!
 
Vandaag weer een wedstrijd pylonrace quickie gevlogen een elektro quickie heeft gewonnen, misschien is dat wat voor jouw.
 
Dankzij nog veel uurtjes gehobby vanochtend en begin middag de boel aan de praat gekregen maar last van onbalans. Gat in de APC zag er ook al niet zo lekker uit vond ik dus dit zal vast de reden zijn. Na een keertje opnieuw vast schroeven op het veld was het al een stuk minder en durfde ik de gok aan. RPM gemeten met nieuwe (onopgeladen accu) op 32000 rpm.

Accu geladen, boeltje afgetrimt ,wat foto's. Een diepe zucht en gas erop.
Hoogteroer stond op 80% en 35% + Expo maar nog steeds naar gevoelig dus echt veel vol gas heb ik er niet op gehad maar langzaam ging hij zeker niet. Ailerons waren vlot genoeg maar niet overdreven snel. Moest ook wat downtrimmen, voor terwijl ik bezig wat met trimmen een onbedoelde looping gemaakt :P
Landing op crosswind was na 4x aanvliegen toch niet zo een goed plan. (wind was inmiddels gedraaid) Dus toch wind op kop en toen voor de voetjes geland maar wat een zweef vermogen heeft dat ding.

DSC05541.jpg


pylonrtf.jpg



Niet de beste foto maar het is wat.
pyloninflight.jpg


Filmpjes is ook niet veel.
DIY Pylon 400
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje,

Hoe balanceren jullie die dingen.
Heb de motorbel(buitenloper) inclusief as tussen 2 magneetjes gehangen in de bankschroef (nadat ik een klein puntje aan het asje had geslepen ivm weerstand) Dat is uiteindelijk wel gelukt.

Prop los tussen de balanceerder was niks. Dus 3.2mm asje af geslepen en deze in de spinner met adaptor gedaan. Aan de andere kant ook pinnetje in gedaan en dit getracht te balanceren. Er is echt bijna niets te zien aan onbalans.
Daarna getest. Zonder spinnerkapje blijft hij goed en met kapje zit er bij 60/70% gas een resonantie. Daar boven is het weer weg.
Nu denk ik zelf dat het komt omdat er een klein beetje speling in de lagers zit van het motortje. Mag niet al te veel verwachten van een motortje van 11 euro.

Maar misschien hebben jullie pylonracers nog tips.
 
Vliegen ging afgelopen keer iets beter.
Volgas geen ongewenste trillingen en model bleef zelfs heel in de bochten :D
Alleen hij klimt behoorlijk met gas erop dus daar nog even wat aan doen.

En optisch is het een ramp. Als je precies recht op je af vliegt valt hij 100% weg in de achtergrond en vlieg je met een projectiel die je niet ziet.

Zal wellicht een beetje aan de lucht hebben gelegen (grijswittig) maar lekker vliegen is het niet.
Denk toch maar kortere rondjes vliegen met continue de vleugel op zn kant. Zoals pylon bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top